Rainbow Six is een bekende naam onder de gamers. Er zijn al een flink aantal Rainbow Six games gemaakt, maar Ubisoft heeft besloten om het eens over een andere boeg te gooien met een nieuw concept in de Rainbow Six series. Begin Oktober heb ik de bèta al getest en was redelijk tevreden over hoe de game werkte en in elkaar zat. Er waren wel een paar dingen die nog niet helemaal goed waren uitgewerkt. Nu de hele game beschikbaar is ben ik opnieuw aan de slag gegaan met Siege. Is Siege een waardige opvolger in de bestaande reeks van Rainbow Six games?

Met Siege heeft Ubisoft besloten om een andere weg in te gaan en wel de weg van antiterreurbestrijding. In deze game ben je dus continu bezig met bommen onschadelijk te maken, gijzelaars te bevrijden of zelfs een vliegtuigkaping tot een goed einde te brengen. Tijdens de bèta kon je online 5 tegen 5 spelen of tegen bots op verschillende niveaus. Dit was goed uitgewerkt, maar toch was ik niet helemaal overtuigd van de ‘replay-factor’ om het zo maar even te noemen. De missies die je kon doen waren beperkt en ook de verschillende ‘Operators’ waarmee je kon spelen waren niet echt snel vrijgespeeld. Gelukkig is de volledige game hier en daar wat aangepast en uitgebreid waardoor de game een heel stuk interessanter is om voor langere tijd te blijven spelen.

Rainbow Six Siege is een heel stuk uitgebreider geworden qua speelmateriaal. De 5 tegen 5 Multiplayer heeft een groot aantal verschillende missies erbij gekregen waardoor je veel meer variatie hebt. Ook de antiterreurmissies die je tegen bots speelt, hebben meerdere soorten opdrachten gekregen en hier kun je kiezen tussen 3 verschillende moeilijkheidsniveaus. In de volledige game hebben ze nu ook trainingen aan toegevoegd. Deze trainingen kun je alleen doen, maar ook met vrienden of andere mensen online. Ook deze trainingen zijn te bespelen op de 3 moeilijkheidsniveaus. Tijdens de trainingen krijg je extra instructies over hoe je bepaalde omstandigheden het beste kunt doorlopen. Ook heeft elke missie 3 verschillende extra opdrachten om te voltooien voor extra in-game cash zodat je nieuwe operators kunt vrijkopen of je uitrusting zou kunnen aanpassen. Deze opdrachten variëren van ‘Maak 4 headshot’s’ tot aan ‘Voltooi deze missie met meer dan 50% levenspunten’.

Door het uitbreiden van de verschillende missies en de trainingen, kun je dus veel sneller de verschillende ‘Operators’ vrijspelen. Hierdoor kom je minder snel over als ‘noob’ in een lobby als iemand anders jouw enige vrijgespeelde ‘operator’ in gebruik heeft. Tijdens de bèta werd je redelijk snel uit een lobby gekickt als je de ‘recruit-operator’ gebruikte. Dit is namelijk een ‘operator’ die voor iedereen vrij te gebruiken is als je nog geen andere vrijgespeeld hebt. Andere spelers zagen je dan aan voor een beginner en waren meteen bang dat jij het zou verpesten.

De daadwerkelijke game brengt je dus zoveel meer mogelijkheden om te spelen en maakt het al een heel stuk beter dan de bèta. Maar dat is nog niet alles! Ubisoft heeft onlangs aangekondigd dat ze een jaar lang extra content toevoegen aan Siege. Nu hoor ik je denken: ‘ja, daar heb je vast een season pass voor nodig van rond de 20-30 euro’. Nou vergeet dat probleem maar, want voor Rainbow Six Siege word alle content helemaal gratis!

Verder is er qua geluid weinig veranderd. Dit was ook eigenlijk niet nodig aangezien de explosies, de geluiden van de wapens en de soundtrack zelf al goed gekozen waren. Als je het grafische deel gaat bekijken is de game wel vooruit gegaan. Hoe de game er uitzag was al goed en liep erg soepel. Dit is gelukkig nog steeds het geval, maar de levels zijn net wat meer gedetailleerd en uitgebreid. Ook krijg je nu, als je een ‘operator’ unlocked, een hele toffe cutscene te zien van wat er zo bijzonder is aan hem of haar. Qua controls is het wel erg wennen. Als je een Call of Duty of Battlefield gewend bent, zul je eerst een flink aantal trainingen moeten doorlopen om gewend te raken aan de besturing van je personage. De knoppen hebben een logische layout alleen de sensitivity is hetgeen waar je heel erg aan moet wennen, omdat je vaak te snel bent.

Siege is dus een hele andere game dan we verwacht zijn van Rainbow Six. Maar dat neemt niet weg dat het een leuke nieuwe variant is. Het is een game die veel meer samenwerking vereist met je teamgenoten dan elke andere shooter die ik gespeeld heb. Dit is ook de reden waarom deze game niet geschikt is voor elke gamer. Maar voor de serieuze speler die graag goed samen wilt werken, ben je bij Rainbow Six Siege aan het juiste adres. Het is een heerlijke innovatieve shooter die Rainbow Six terug op de kaart zet.

Review - Rainbow Six Siege
Het is een heerlijke innovatieve shooter die Rainbow Six terug op de kaart zet.
  • Uitdagende moeilijkheidsgraad