Het is nog maar net een ander half jaar geleden dat we kennis mochten maken met de nieuwe IP van Milestone genaamd Ride. En dat was nou niet bepaald een prettige kennis making. In mijn review destijds was ik toch behoorlijk kritisch. En daar stond ik niet alleen in. Zowel door pers als door achterban werd er teleurstellend gereageerd op dit eerste deel. Nu verdiend iedereen in mijn ogen een tweede kans. Het was dan ook niet meer dan logisch dat ik met dit vervolg deel aan de slag zou gaan. Weet Milestone dan met dit deel te brengen waar we allemaal zo op hoopte?

In dit deel mogen we bij start een twee wieler uitzoeken uit vier opties. Eenmaal gekozen kunnen we aan de slag in een oefen race om te zien welke settings het beste bij jou passen. En dan is het tijd voor het echte werk. Met een klein start kapitaal schaffen wij onze eerste motor aan en gaan aan de slag. Deze eerste races zullen niet gemakkelijk blijken. De tegenstanders rijden op veel betere motoren dan wij ons konden veroorloven. Vechtend, strijdend, vallend en op staand weten we wat centen bij elkaar te sprokkelen en onze motor iets te upgraden en gaandeweg hoeven we niet meer met minder dan een podium genoegen te nemen.

In tegenstelling tot eerste deel waar de races gewoon vrij te kiezen waren en door te spelen waren zullen we nu in seizoenen van acht races spelen. Na elke acht races krijgen we een challenge om ons op stuk te bijten. Nou koos ik bij het starten van de game een Super Motard en begreep al niet wat ik er aan had aangezien er geen races voor waren. Bij deze speciale challenge werd het mij duidelijk. Hier bevond zich namelijk ook een Super Motard race met een hoge beloning voor een eerste plaats.

Na deze challenge  begonnen we weer een nieuw seizoen van acht races en naarmate ons bank saldo steeg kochten we nieuwe motoren en upgrades en werden de races steeds makkelijker. Dat wil zeggen dat we vrij eenvoudig weg wisten te rijden bij onze tegenstanders. Maar de tegenstanders hebben nog een troef in handen waar ik persoonlijk niet zo blij van werd. Weet de tegenstander je namelijk niet op snelheid te verslaan dan zullen zij zeker niet nalaten om in een kamikaze poging vol op de achterkant van je motor aan te rijden tijdens het aan remmen voor een bocht. En je raad het al, de tegenstander vervolgd zonder problemen zijn weg terwijl jij de stukjes asfalt uit je knieën kan pulken.

Voor mij persoonlijk zorgde dit regelmatig voor frustrerende momenten. Ik persoonlijk vind het tamelijk belangrijk dat de a.i. in een race game zo realistisch mogelijk gehouden word. En dat geld twee kanten op. Zo kan ik er van genieten als mijn tegenstander mij met een fantastische move weet in te halen. Maar voel ik me ook dubbel zo voldaan als ik echt strijdend met een vette move de tegenstander weet te verslaan.

Een onderdeel waar we in het eerste deel niet zo onder de indruk van waren betrof de hoeveelheid tracks. Deze was namelijk nogal beperkt. Hier zien we gelukkig wel enige verbetering met een groter scala aan racetracks met bijvoorbeeld Nordschleife wat toch wel een enorme favoriet van me is. Ook als we gaan kijken naar het aantal maar ook de diversiteit aan bikes mogen we in dit deel niet klagen. Het aantal bikes weet nu toch bijna de 200 aan te tikken. En denk dan niet alleen aan race bikes. Ook Cafe racers, Super Motard en andere classes zijn er te vinden.

Een ander onderdeel dat echt frustrerend was in het eerste deel betrof de laadtijden. Ondanks dat in dit deel deze iets korter zijn blijven ze echt veel te lang. Regelmatig zal je 3 verschillende laadschermen achter elkaar krijgen waardoor je al snel een minuut lang zit te wachten voordat je met je race bolide op pad kan gaan. Dit is echt een punt dat veel meer verbetering moest hebben ten opzichten van eerste deel.

Waar ik in het eerste deel al meer van verwachte betrof de tuning van bikes. Ondanks dat deze optie er is bleef dit in het eerste deel behoorlijk beperkt. Zeker het gemis van eigen visuele creaties zoals we die bijvoorbeeld kennen uit Forza waren erg welkom maar bleven uit. Nu in dit deel lijkt dit helasa nog verder terug geschroefd te zijn. De opties zijn op een versnellingsbak optie na identiek aan eerste deel maar dan met nog minder mogelijkheden. Zo zijn er nauwelijks color schema’s om uit kiezen, kunnen we naast te standaard ketting alleen nog maar een gouden ketting kiezen (waar zijn de zilveren en zwarte gebleven?) en zien we daar gewoon geen vernieuwing.

Het tegenovergestelde betreft de rider gear. Als we al deze kleding zouden moeten uitstallen dan zouden we aan de Arena niet genoeg hebben. Ik had liever gezien dat dit balans andersom was geweest.

Maar uiteindelijk draait het allemaal om het racen en de beleving. En hier is wel een klein sprongetje gemaakt. Het eerste deel zag er niet fantastisch uit, voelde log aan en het gemis van snelheid was enorm. In dit deel lijkt dit iets beter voor elkaar te zijn. De bikes zien er goed uit en ook de omgeving oogt iets frisser dan voorgaande deel. De bikes voelen realistisch aan al mis ik nog steeds het gevoel van snelheid. Al met al oogt alles net iets beter en voelt alles net iets beter dan eerste deel. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat het mee kan komen met de huidige standaard. Hier blijft ook Ride 2 namelijk nog steeds iets achter in mijn ogen.

Ik vertelde al over de special invitational events na elk seizoen. Wat ook nieuw is zijn de races waarbij je in groepsverband gaat racen. Tijdens jouw avontuur in Ride zal je namelijk rijders aannemen die als jouw rechterhand op de track zullen gaan dienen. Na flink wat uurtje spelen zal je dan de groeps races gaan vrij spelen waarbij je samen in langere races aan de slag zal gaan.

Uiteraard vinden we ook weer een multi player. Hier zal je ongeveer het zelfde tegen gaan komen als in de eerste Ride en wat mij betreft blijft de game hier dan ook nog steeds te kort schieten.

Met gemengde gevoelens kijk ik dan ook terug naar mijn avontuur in Ride 2. Ik moet zeggen dat ik me beter heb vermaakt dan ik bij het eerste deel heb gedaan. De hoeveelheid aan content is prima, de diversiteit voldoet ook ruimschoots. En toch zag ik te weinig vernieuwing. De vervelende laadtijden zijn er nog steeds. Het volledig nutteloze world leaderboard is nog steeds aanwezig en het gevoel van snelheid wist me ook nog steeds niet te overtuigen.

En toch zijn er wel sprongen gemaakt en wil ik dit deel zeker niet de credits ontnemen die het eerste deel zeker niet verdiende. Als we het eerste deel even vergeten en Milestone met dit deel als eerste was gekomen was ik waarschijnlijk zelfs best enthousiast geweest en had ik deze game beloond met een dikke voldoende. Maar dat is gewoon niet het geval. Ik mis vernieuwing, ik mis uitgebreidere opties en het geheel voelt voor mij na een kleine 100 uur het eerste deel gespeeld te hebben een beetje aan als DLC in plaats van een nieuw deel.

Met de komst van de nieuwe tracks en de enorme diversiteit aan motoren en een betere handeling weet dit deel in ieder geval een stuk beter te scoren dan zijn voorganger. Ik eindigde mijn review van het eerste deel met de woorden dat die game waarschijnlijk na een aantal dagen al stof zou gaan happen op de schappen. Dat is bij dit deel zeker niet het geval. Wel vraag ik me af of voor de terug kerende speler die al eens de volle mep voor het eerste deel betaald heeft het de moeite waard is om wederom de volle mep voor dit deel te betalen. In mijn ogen was dit deel in de vorm van DLC voor de een iets lagere prijs een betere optie geweest.

Review – Ride 2
Verdict7.2
+ Punten
  • Veel en diverse content
  • Grafisch beter als vorig deel
  • Toffe tracks
- Punten
  • Weinig vernieuwing
  • Agressie A.I.
  • Voelt aan als DLC
7.2Verdict