Waarschijnlijk zijn diverse gamers onder ons nu net bijgekomen van de Dark Souls games die ze op het hoogste moeilijkheidsniveau hebben te weten voltooien. Gebroken duimen, bloed aan de muur en verwrongen controllers zullen er wellicht in overvloede zijn. Ontwikkelaar FromSoftware heeft in de tussentijd niet stilgezeten en heeft flink doorgewerkt aan hun nieuwste huzarenstukje genaamd Sekiro: Shadows Die Twice. Pak de pleisterdoos en upgrade je gezondheidsverzekering naar maximaal, we gaan er weer keihard in, Shinobi style!

16Eeuw, Japan.
De oorlogszuchtige Isshin Ashina organiseert een coup op het land en neemt het landsdeel Ashina in. Rond die tijd neemt de rondtrekkende Shinobi genaamd ‘Owl’ een jonge jongen onder zijn hoede. Twintig jaar later is de jonge jongen uitgegroeid tot een ware Shinobi en dient dan ook van stel op sprong zijn meester te redden uit de genadeloze klauwen van de vijand.

Natuurlijk gaat dat niet zonder slag of stoot en al vlug krijgen we een prothetische arm aangemeten die meer kan dan dat het eerst lijkt.

STEALTH EN GEAR

Iedereen die zich wel eens verdiept heeft in het combat aspect van zwaardvechten kan je inmiddels vertellen dat dit geen peulenschilletje is. Het is een dans waarbij je voetenwerk uitermate belangrijk bij is. De truc is om je tegenstander uit balans te brengen zodat jij klaar bent om een final blow toe te brengen. Tijdig pareren en blokkeren van aanvallen is key, zodat er openingen ontstaan. Het heeft ook absoluut geen zin om oeverloos op je tegenstanders in te blijven hakken en jezelf te vermoeien. Uiteindelijk sta je dan zelf uit balans en kan het vlug je einde betekenen. Om je wat hulpmiddelen te geven verkrijg je al vlug de eerder genoemde prothetische arm waarmee je onder andere een Grappling Hook kan lanceren om zo je gevechten op grote hoogten te beslechten. Deze arm is mooi uit breiden met verschillende opties.

Stealth is een groot aspect van de game en wordt stevig aangemoedigd door de volledige game heen. Natuurlijk kun je als een malle je op een groep soldaten storten en het er het beste van maken. Maar meer haal je uit je stealth-tactieken, niet alleen ben je in het voordeel dat je vijanden je moeilijker waarnemen, ook kun je gelijk de Deathblow toepassen waarmee je ze in een keer uitschakelt.

Niet alleen horizontaal kun je je voortbewegen. Je kunt er ook voor kiezen om verschillende routes te nemen. Zo kregen we redelijk vlug al de keus om een patrouille over een brug te grazen te nemen, of onder de brug door en de strijd te vermijden.

KILLS FOR SKILLS

Natuurlijk level je omhoog en verdien je de nodige skill points die je natuurlijk weer kwijt kunt in de inmiddels overbekende skill tree. Deze zijn opgedeeld in drie categorieën namelijk Combat Arts waarmee je zeer sterke aanvallen kan uitvoeren op meerdere vijanden tegelijk. Dan heb je nog de Latent Skills die sluimerend actief zijn waarmee je eigenlijk continu in het voordeel bent. Zo maak je minder geluid en ben je minder goed zichtbaar.

De Shinobi Martial Arts gunnen je de gave om krachtige aanvallen te ontwijken en meer interactie te hebben met je prothese. Je zult ze allen hard nodig hebben want je vijanden zijn meer dan sterk. Boss battles en mini-boss battles zijn er in overvloed. Deze zijn allen op zijn zachtst gezegd indrukwekkend of memorabel te noemen. Het zijn vaak de mini bosses die je veel schade kunnen toebrengen. Als je dan sterft (geloof me, dat zal vaak zijn) kun je onder speciale omstandigheden weer spawnen op de plek waar je het leven liet en het gevecht voortzetten. Mocht je door je levens heen zijn dien je vanaf een nabijgelegen checkpoint weer verder te gaan. Gelukkig hebben ze riant gestrooid met deze points dus is het niet al te veel een straf om opnieuw te beginnen.

GRAPHICS AND SOUND

Laten we beginnen met de pluspunten van de game. Op grafisch vak komt het sterk over en zijn de heldere kleuren verfrissend met het dito leveldesign. De rijke atmosfeer straalt ervan af en doet het Japanse landschap recht aan. Verwacht geen graphics waarvan je stijl achterover wordt geblazen, maar ook absoluut niet matig te noemen. Wat wel een beetje jammerlijk te noemen is zijn de framdedrops die de game van tijd tot tijd teisteren. In het begin niet echt storend maar naarmate de game vordert en het drukker wordt op je scherm wil het nog wel eens inzakken. Een patch die dit aanpakt is meer dan welkom

Op het sound-design moet er toch wel een belletje bij de gamers afgaan die de Dark Souls reeks en Bloodborne hebben gespeeld. Her en der is hetzelfde soundboard gebruikt wat gewoon te kennen geeft dat er gerecycled is. Geen ramp natuurlijk, maar nieuwe geluiden gebruiken in plaats van oude geven je gewoonweg meer beleving dat je in Japan zit in plaats van dat je soms terug naar andere games wordt getransporteerd.

CONCLUSIE

FromSoftware heeft flink werk verzet en een absolute kraker van een stealth/actie titel neergezet. De game ademt sfeer en is bijzonder mooi geanimeerd. Het verhaal wat verteld wordt kan op zich zelf staan en hoeft niet teveel leentjebuur te spelen bij andere gevestigde franchise ’s. Er moet wel op het gamers-hart worden gedrukt dat dit niet een game is waarbij rekening wordt gehouden met de skills van de gamer. Het is absoluut pittig te noemen en geen die-doe-ik-wel-even-game. Als je daar voorbij kan kijken heb je wellicht een van de eerste GOTY kandidaat van dit jaar in handen. Wie zich al helemaal wil laten onderdompelen in de sfeer heeft ook de keus op de game met de originele Japanse voice actors te kunnen ervaren met dito ondertitels.
Bloed, zweet en tranen gegarandeerd, maar ook een heerlijke ervaring. Het is aan de gamer in kwestie of hij de skills voor kills in bezit heeft.

Review exemplaar van de game is aangeboden door Activision

Review - Sekiro: Shadows Die Twice