sherlock-holmes-crimes-punishments

Ik ben altijd een enorme fan geweest van point & click games, lekker in alle rust dingen nalopen en zoeken. Daar waar menig ander een spel als CSI of NCIS eigenlijk net iets te saai gaat vinden richting het einde ben ik nog met volle teugen aan het genieten van het onderzoeken. De Sherlock Holmes games zijn dan ook een must-play voor mij. De setting van de games maken het nog leuker om te spelen omdat ik als Steampunk fan een affiniteit heb met de look & feel van dit tijdsperk. Films over Jack the Ripper of Dr Jekyll & Hide en tv series als Penny Dreadful geven mij hetzelfde gevoel. Als je Crimes & Punishments op de laatste gen of PC speelt zul je een soortgelijk film gevoel krijgen bij de cutscenes…de graphics zijn echt uitmuntend!

Basis informatie: je speelt het spel voornamelijk als Sherlock Holmes in een third- of first person view. Samen met Watson ga je op onderzoek naar de dader(s) in de misdaden van 6 cases waarbij je detective kwaliteiten op de proef worden gesteld. Deze 6 cases staan helaas los van elkaar, het was voor mij leuker geweest als er een rode lijn door deze verhalen was geweest waarmee het meer als een geheel zou voelen. De broer van Sherlock komt aan het begin en einde voorbij in het verhaal en aan het einde maak je een beslissing die iets verder gaat dan de 6 cases, maar dat is dan wel…dus een echte verhaallijn is het niet te noemen. Ik hoop echt dit in een volgend deel wel wordt gedaan omdat het dan misschien net iets meer gaat leven als verhaal.

Wat wel erg leuk is, is dat alle 6 de cases ook echt een ander verhaal met zich meebrengen. Zo ook de wijze van onderzoeken en de minigames die gedaan moeten worden. Deze diversiteit maakt het spelen erg leuk waardoor het geen straf is om alle cases achter elkaar te spelen. Ook het minispel waarbij je sloten moet “kraken” is elke keer weer anders, dus het spel is alles behalve repetitief naar mijn mening. Iets dat veel soortgelijke games normaal wel krijgen.

Al de verzamelde informatie, documenten, mensen waar je mee gesproken hebt, voorwerpen, locaties, taken die je nog moet uitvoeren of die al compleet zijn…alles kun je vinden in je notebook. Dit notebook geeft je ook per case een map waarmee je snel naar een andere locatie kunt switchen. Leuke feature is dat tijdens het reizen naar een andere locatie je niet een standaard laadscherm hebt, maar je in de koets kijkt waarmee je rijdt.

De ene keer vanuit de hoek van Sherlock, de andere keer als Watson, soms met een leesboek, dan een pijp of je notebook. Elke keer is het anders en ook je outfit wordt aangepast naar aanleiding van wat je daadwerkelijk aan hebt. De details zijn echt leuk verzonnen, ook bv dat Toby de hond ook in de koets zit als je ervoor hebt gekozen hem mee te nemen ergens naartoe. Hoe groter de locatie is waar je heen gaat qua map, des te langer de laadtijd 😉

De 6 cases zijn: The Fate of Black Peter, Riddle On The Rails, Blood Bath, The Abbey Grange Affair, The Kew Gardens Drama en A Half Moon Walk. Allemaal spelen ze zich af op verschillende locaties. Niet alleen de locaties waar de misdaad heeft plaatsgevonden maar ook sublocaties die je moet bezoeken tijdens je onderzoek veranderen elke keer. Je thuisbasis is het huis van Sherlock op het bekende adres in Baker Street (en ja, het deuntje van Baker Street zing ik elke keer als ik naar Baker Street ging, terwijl het niets met het spel te maken heeft 😉 ). Hier voer je je onderzoeken uit, lees je naslagwerk om informatie op te zoeken en haal je je hond Toby op voor de speurhond scenes. Leuk details, deze scenes speel je ook echt als Toby de hond 😉

Een ander terugkomend adres is dat van Scotland Yard waar je niet alleen inspecteur Lestrade opzoekt, maar ook de verdachten ondervraagd, lijken onderzoekt en bewijsmateriaal napluist. De politieagenten staan elke keer net iets anders lijkt het en ook de random bezoekers maken het bezoek aan de Yard elke keer weer anders. Dit zijn kleine details die het spel voor mij erg opwaarderen omdat het realistische aspect verhoogd wordt. Wel is het jammer dat deze figuranten totaal geen interactie geven, dat was wel een meerwaarde geweest voor mij. Je kunt bv gewoon in de safe-zone staan en ze reageren niet van, ga even weg of laat me met rust. Deze add-on zou het spel ten goede komen en de realistische sfeer die met de Unreal Engine 3 gecreëerd is juist meer onderstrepen.

Er zijn verschillende wijzes van het onderzoeken van de crime- scene. Natuurlijk het alom bekende “overal langs lopen en wachten tot er een icoontje verschijnt” waardoor je weet dat je moet klikken omdat dit item van belang is. In het spel zijn dit de belangrijke items die echt een waarde hebben voor je onderzoek, maar ook vaak genoeg alleen wat algemene info geven (denk aan een schilderij met een jachtscene of familielid). Deze hebben voor je onderzoek geen waarde, maar voor de completion junkies onder ons tellen ze wel mee (want dan wil je echt op alles geklikt hebben 😉 ).  Soms moet je eerst iets verder zoeken (denk aan een bureau of kast) hierbij zoom je als het ware in om daarna weer de items eruit te pikken die je verder helpen met het onderzoek. Deze items kunnen informatie geven of worden meegenomen voor verder onderzoek.

Daarnaast heb je een speciaal soort detective mode (beetje als eagle sense in Assassins Creed) in deze modus worden verborgen items en sporen zichtbaar. In het begin liep ik elke ruimte helemaal door op zoek naar elk verborgen item….maar kwam er achter dat je op de momenten dat er sprake is van een verborgen item geprompt wordt om deze modus te activeren. Aan de ene kant kant jammer omdat het daardoor wel te makkelijk wordt, aan de andere kant zou het spel wel langdradig worden als je elke omgeving gewoon en in de special modus moet nalopen. Dus achteraf gezien is deze prompt toch beter.

Helemaal omdat er nog een andere modus is, een soort van imagination mode waarmee je in gedachten een scene naspeelt. Dit kan het naspelen van een gebeurtenis zijn die heeft plaatsgevonden om zo de juiste tijdlijn te bepalen, of bedenken hoe iets zal gaan verlopen. Ook deze modus wordt geprompt en hoef je niet continu zelf te activeren. Al met al wordt de gameplay hierdoor makkelijker maar worden ook de frustraties beperkt.

Ook kun je de mensen profileren door diens karaktertrekken, outfits, mogelijke littekens, wonden, accessoires etc te analyseren. Dit profileren van de mensen (verdachten, getuigen etc) is eenvoudig en ook snel gedaan en ook niet storend. Het geeft meer informatie over de persoon zodat je een beter beeld kunt vormen voor je vervolg onderzoek of het geeft je belangrijke informatie voor als je later in gesprek met de mensen gaat. Denk hierbij dat een mogelijke verklaring door een verdachte kan worden tegengesproken door iets dat je via het profiel van deze persoon juist hebt opgemerkt.

Zoals eerder aangegeven, soms geven items je informatie en soms neem je items fysiek mee (zoals bewijsmateriaal). Hieruit kunnen eventueel de minigames volgen zoals het fysiek onderzoeken van een vloeistof of gebroken stukken weer samenvoegen. De informatie uit deze onderzoeken komen ook weer samen bij alle andere verzamelde feiten.

En deze feiten en constateringen, informatie etc die je allemaal verzameld kun je met elkaar koppelen om daarna dingen uit te sluiten. En hier komt een klein beetje het “giswerk” om de hoek kijken. Een aantal van de informatie is gebaseerd op feiten, en die zijn duidelijk. Dus op het moment dat je conclusies gaat trekken in je onderzoek kun je deze feiten met zekerheid meenemen. Maar het is helaas ook zo dat je aannames hebt, die ook aannames blijven. Dit is eigenlijk wel jammer, juist omdat Sherlock Holmes normaal meer gaat om iemand die dingen zeker weet door de feiten volledig te achterhalen. Nu ga je je conclusie opbouwen door eigenlijk te gokken.

Omdat je dus moet gokken bij een aantal onderwerpen kun je dus een totaal andere uitkomst krijgen…en daarmee ook een andere schuldige aanwijzen en dus ook een ander einde krijgen. Nu moet ik zeggen dat ik zelf gevoelsmatig dus toch alle goede keuzes heb gemaakt, waarschijnlijk omdat ik erg veel misdaadfilms en series kijk ;), maar ik vind het wel een beetje jammer dat er gevoelsmatig toch teveel “gokwerk” is bij een spel van Sherlock.

Voordeel is wel, nadat je de schuldige hebt aangewezen (dat kan arresteren zijn, of soort van vergiffenis als je deze persoon een 2e kans wil geven) kun je controleren of je alle “clues” hebt gevonden en de juiste persoon hebt gearresteerd. Als je dat niet hebt gedaan kun je weer terug gaan naar het moment van beschuldigen om zo andere aannames te doen om zo tot een andere schuldige te komen. Voor de mensen die het spel op 100% willen zetten: het is dan noodzakelijk om alle mogelijke schuldigen in kaart te brengen (en ja, deze mis ik dus 🙁 )…

Niet alleen de keuzes om tot de schuldige te komen laten je een ander einde zien, ook jouw keuze om de schuldige te arresteren of een 2e kans te geven. Voor zover ik heb getest is dat ook het enige dat echt anders is, de cutscenes en de inhoud van de brief die je later krijgt van “schuldigen” die straf uitzitten of de 2e kans hebben benut. Echte verdere waarde qua moraal heeft het niet, ook hier had ik eerlijk gezegd iets meer van verwacht om het meer diepte te geven.

Ja: het is een spel dat relatief snel uitgespeeld kan worden, ja: voor de mensen die veel actie zoeken zal het mogelijk te langzaam gaan…maar wat ziet het er mooi uit en wat heb ik genoten. De cases zelf zijn leuk met hier en daar ook voor deze misdaadfan een verrassing tussendoor. Ik heb zelf 2 kleine bugs gehad (een fles die verdween tijdens een experiment en een kast die door een muur heen kon worden geselecteerd) de rest liep zonder issues, geen vastlopers etc. De mini games hadden echt veel variatie en wisselende van makkelijk tot best wel lastig. Zo nu en dan was er zelfs sprake van benodigde snelle reactie qua knoppencombo.

De graphics en details waren echt van een hoog niveau, helemaal voor dit genre zeker de mooiste sinds lange tijd. Helaas mis ik wel de diepte van de verhaallijn in het spel en vond ik het erg jammer dat er teveel giswerk was bij de de schuldige vinden. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van het genre en ik verheug me nu al op het volgende deel!

Verdict8 150x150 Review Destiny