Ik hoor de meeste mensen denken: Snack World: The Dungeon Crawl – Gold? Dat zegt mij helemaal niets! En dat kan ook kloppen. Want Level-5 lanceert deze game een beetje vanuit het niets, voor Europese begrippen althans. De game heeft in Japan echter al een fundatie gelegd in de afgelopen jaren, het begon met een 3DS game, gevolgd door een aantal series en speelgoed. Nu is het dan eindelijk de beurt aan Europa om met een Snack World aan de slag te gaan.

In den beginne…

Zoals elke goede RPG hebben we een aantal personages met een sterk achtergrond verhaal. Eén van die personages, dat is je eigen karakter natuurlijk! Bij elke RPG doe je nooit iets zonder reden, je vecht voor iets! Soms kom je hier als gamer pas na verloop van tijd achter. En dat is hoe we dit genre kennen. Laat Snack World: The Dungeon Crawl – Gold hier nu net van afwijken, want een achtergrond verhaal, daar doen we niet aan in deze game!

Je ligt namelijk bewusteloos bij de poort van het koninkrijk genaamd Tutti-Frutti, de bewoners zorgen ervoor dat je kunt herstellen om er achter te komen dat je aan geheugenverlies lijd.. Met andere woorden, game starten en gaan!

En dat is dan ook waar het echt begint. Je mag eerst je personage ‘bouwen’. Je kiest een geslacht, je gezicht, huidskleur, je ogen, kleur van je ogen, kapsel en je haarkleur. Dan alleen nog een naam en je bent klaar om aan de slag te gaan. Maar wat moet je eigenlijk doen? Want tja, geen achtergrond en geheugenverlies, remember? (Of was je dat ook alweer vergeten?). De schrijvers hebben wel voor een hele unieke en makkelijke weg gekozen.

Maar daarom is het nog niet minder slecht dan die diepgaande verhalen die je voorgeschoteld krijgt tijdens een RPG zoals Skyrim bijvoorbeeld. Gewoon wakker worden, missies ophalen en gaan! Een gevalletje:  niet lullen, maar poetsen!

Nom Nom Nom

In de wereld van Snack World draait het maar om 2 dingen, dungeons clearen en eten, veel eten. Dit zie je dan ook in alles terug. Wachters die Majoor Mango heten, maar ook een Commandant genaamd Ciderella, een kleding makende robot genaamd P-Gnocchi-O die in de winkel Gelatto’s Weapon Parlor staat. Ook gebieden in het gebied hebben namen zoals Gorgonzola Ruins, Falafel Flats en dergelijke.

Zoals je dit al doorhebt, het gaat in deze game om eten, eten en nog eens eten. Een keer wat anders dan zware onderwerpen bespreken of complexe verhalen aanhoren van mensen uit het dorp. Ze willen dungeons clearen en eten. I love the simple life!

Kort maar krachtig!

Als we het dan toch over dungeons clearen hebben, verwacht dan niet een game die je kunt vergelijken met Diablo III, waarbij je op torment IX, level 150 even bad-ass los gaat op alles wat los en vast zit. In Snack World: The Dungeon Crawl – Gold gaat het om korte levels, waarbij je maximaal 50 enemies tegenkomt. Dit zijn redelijk simpele wezens die binnen een paar seconden te verslaan zijn (mits je leven gelijk is aan die van de monsters), los van de eindbazen natuurlijk.

Het enige wat je moet doen is van A naar B gaan. Of een max aantal enemies verslaan om een fast travel portal te openen. Als je daar eenmaal bent, dan warp je terug naar Tutti-Frutti om daar je opdracht in te leveren.

Tevens krijg je bij elke dungeon een aantal schatkisten vol met loot. Hier moet je overigens niet al te veel van verwachten. Ook hier gaat het met name om eten, maar ook soms om loot die ook echt een meerwaarde hebben, zoals wapens, gear en dergelijke. En ben je niet happy met de loot, dan doe je de dungeon gewoon nog een keer, want geheugenverlies tenslotte 😛

Pun intended

Zoals je merk is dit een game die zichzelf niet al te serieus neemt. Maar ondanks dat zie je toch wel dat een heleboel elementen in de game te maken hebben met wat er in de wereld gebeurt. Zo zien we een koning die maar al te graag een muur wil bouwen bij de grens, deze koning heeft in zijn stad ook een café genaamd Covfefe Café. Voor de mensen die deze link niet leggen: dit gaat inderdaad over Donald Trump.

Zo zijn er tal van puns die deze game echt een heel erg grappig maken (mits je er van deze vorm van humor houd natuurlijk). Ik heb zelf echt wel een paar keer gelachen bij het ontdekken van dit soort slechte grappen.

Ver(s)makelijk

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold is een simpele dungeon crawler die niet de diepte in gaat, het is een game die je makkelijk kan oppakken en 10 minuten later weer weg kunt leggen. Grafisch is het een typische Level-5 game, waardoor er ook veel vergelijkingen te maken zijn met de Yo-Kai Watch games. Neem daarbij ook nog eens de optie dat je de game met maximaal 3 vrienden kan spelen en je bent avonden zoet met Snack World: The Dungeon Crawl – Gold.

Review - Snack World: The Dungeon Crawl - Gold
  • Simpele dungeon crawler
  • Typische Level-5 sausje