Deze laatste maanden van het jaar worden we bedolven met dikke vette titels. Hierdoor zouden we bijna vergeten dat de vele Indie studio’s er ook nog zijn. Maar zoals jullie van ons gewend zijn vergeten wij dit niet. Één van deze toffe titels is Sneaky Sneaky. Wij gingen er even lekker mee aan de slag en willen dit graag met jullie delen.

Logo_SneakySneakyIn Inside Indie 14 konden jullie al kort wat lezen over Sneaky Sneaky maar we wouden toch graag wat meer aandacht geven aan deze game. Het is de eerste game die Naiad Entertainment LLC naar Steam toe brengt en ontwikkeld is door 2 ervaren creators. En dat is ook zeker terug te vinden in de game.

De bedoeling van Sneaky is dat je in verschillende levels 3 edelstenen weet te bemachtigen en de uitgang bereikt zonder gezien te worden. In het begin zal dit vrij eenvoudig zijn maar naarmate het spel vordert zal je merken dat het best pittig word. Met verschillende vijanden op de loer en lastige puzzels baan je je een weg door het level heen.

Gelukkig sta je niet met lege handen want al na het eerste level krijg je een mes tot je beschikking waarmee je vijanden van achteren kan besluipen en kan doden. Ook zal je naarmate het spel vordert andere handige hulpmiddelen tot je beschikking krijgen die je helpen de levels door te komen. Hierbij zal je wel enige strategische inzicht moeten hebben en van puzzelen moeten houden.

Voltooi je een level dan worden er punten toegekend aan je prestatie. Je krijgt bijvoorbeeld punten voor het aantal keer dat je een vijand hebt weten te besluipen en hebt uitgeschakeld, het aantal edelstenen  en nog een aantal dingen. De punten bepalen uiteindelijk of je brons, zilver of goud krijgt voor deze level. Na het voltooien van een level krijg je ook de mogelijkheid om je leven, je zwaard of andere zaken te upgraden.

De controls zijn erg eenvoudig. Klik met de muis op de plek waar je heen wilt. Klik op de vijand om hem uit te schakelen of sleep de muis iets om een pijl te schieten. Juist deze eenvoud maakt het tot een heerlijk en vermakelijk spel om even tussendoor te spelen. Ook de battles zijn erg leuk om te doen. Word je bijvoorbeeld ontdekt dan zal je op een turned based wijze het gevecht moeten zien te winnen.

Ook kan je in elke level geld verdienen en vinden die je weer kan spenderen in een shop. Zo kan je bijvoorbeeld levens elixers kopen of een homp vlees om vijanden te lokken maar ook andere zaken als een grotere rugzak.

Ondanks dat het minder belangrijk is bij dit soort games ziet het er allemaal erg tof uit. Leuke animaties, toffe artwork en overall gewoon erg kloppend. Zelf merkte ik dat de combinatie van al deze zaken er bij mij voor zorgde dat het een verslavende werking had. Telkens als ik even niks te doen heb zet ik het spel aan om een levelt te spelen.

Sneaky Sneaky is echt een uitdagend spel waarbij eigenlijk alles klopt. Het oogt goed, bestuurd lekker, is uitdagend en bied je meer dan genoeg gameplay. Ook de replay waarde is hoog doordat je uiteindelijk elk level op goud wilt behalen en je zoveel mogelijke muntjes wilt verzamelen om de shop leeg te kopen. Het is heerlijk om even snel tussendoor te doen maar ook wat langere sessie’s gaan zeker niet vervelen. En dit alles kan je al beleven door minder dan 5 euro uit te geven op Steam. Dit is nou precies de rede waarom ik zo van Indie’s hou!