Het is een sombere winterse dag. Het regent buiten en het is koud. Je zit lekker op de bank en hebt net je PlayStation aangezet. Zal hij de disc lezen? Ja, hij werkt! Voor je het weet komt onze grote paarse vriend aangevlogen. Deze heerlijke nostalgische gevoelens kun je nu weer herbeleven en deze keer ook op de Xbox One. Ik heb het natuurlijk over de remaster van Spyro the Dragon! Wij zochten uit of onze held nog steeds zo verslavend leuk is in Spyro Reignited Trilogy.

Spyro is voor veel mensen 1 van de grotere gamehelden uit hun jeugd en zo ook voor mij. Ik begon hiermee toen ik een jaar of 10 was en deed toen altijd maar wat. Nu ik een stuk ouder ben, beleef ik de game opnieuw en ook grotendeels anders. Niet in negatieve manier, maar juist dat ik de games nu opnieuw ontdek.

Spyro Reignited Trilogy bevat, zoals de naam al zegt, alledrie de Spyro-games op 1 disc (of digitaal natuurlijk). Vanaf het moment dat je de remaster opstart, raak je de tijd kwijt. Helemaal als je de game vroeger al gespeeld hebt, zit je weer helemaal in de game en ook de opgepoetste graphics helpen hierbij.

Er wordt vaak gezegd over remasters dat ze het niet waard zijn of nog niet nodig waren om te remasteren, maar dat is bij Spyro wel anders. Deze game komt oorspronkelijk al uit 1998 en in tussentijd is de gamewereld een heel stuk verder ontwikkeld. Dit hebben ze nu dus ook eindelijk doorgevoerd in een game waar veel mensen juist wél een remaster van wilde hebben.

Er is niet heel veel veranderd aan de game zelf. De enige echte verandering is natuurlijk de graphics. En wat is de game mooi geworden! Ondanks de ‘simpele’ wereld (in vergelijking met hedendaagse games), is deze game een parel geworden qua grafische schoonheid. Je krijgt nu extra waardering voor de eigen stijl die de Spyro-games bevatten.

De controls van de remaster zijn ook perfect mee overgenomen. Bij Crash Bandicoot leek het er heel erg op alsof de controls wat moeilijker/pittiger waren als vroeger, maar bij Spyro lijkt dit totaal het tegenovergestelde. Zo weet ik dus ook niet of de controls zijn of mijn game-ervaring waardoor ik nu dingen behaal die ik vroeger niet voor elkaar kreeg. Alles loopt heel erg soepel en het werkt perfect.

Ook zijn de soundtrack en alle overige geluiden onveranderd. Deze geluiden alleen al halen een hoop herinneringen naar boven. De stem van Spyro, de geluiden van je enemies, de intro-tune en natuurlijk de soundtrack per wereld zorgen ervoor dat je weer net zo fanatiek in de game zit als dat je deed toen je klein was.

Het enige wat heel erg opvalt is dat de game niet vergelijkbaar is met een game uit het heden. Tegenwoordig moet alles maar groter en uitgebreider en het is nooit goed genoeg. Bij Spyro merk je dit dus ook aan de levels. De beginlevels zijn heel snel te doorlopen en naarmate je verder komt in de game, duren de levels wat langer. Maar dit alles is niet te vergelijken met een level in bijvoorbeeld een Mario Odyssey. Dit is dus uiteindelijk ook te merken aan de tijd die je nodig hebt om de game te completen. Je kan de drie games redelijk snel uitspelen en zal dus geen 50 uur speeltijd halen tijdens je eerste walkthrough.

Maar dat is het mooie aan de remaster. Je hoeft ook helemaal geen 50 uur speeltijd te halen in je eerste playthrough. De nostalgische gevoelens plus de makkelijker toegankelijkheid van de game, zorgen voor een hoge replay value. Je start de game gemakkelijk op en de levels raken niet verveeld. Daarnaast zijn zelfs de cheats vanuit vroeger ook overgenomen in de huidige game en zodoende kun je de game dus met meerder kleuren Spyro’s uitspelen of juist met een Spyro waarvan zijn hoofd een aantal keer groter is als normaal.

Al met al is de Reignited Trilogy een geweldige remaster van de Spyro games en eigenlijk zou iedereen deze game op zijn minst 1 keer moeten hebben gespeeld. De game speelt heerlijk weg en geeft je ontelbare uren plezier door de hoge replay value. Heb je nog nooit een Spyro-game gespeeld, dan is het nu toch echt tijd om deze game te gaan halen en te genieten van de draak der draken!

Review - Spyro Reignited Trilogy
Een adembenemende remaster die veel herinneringen oproept tijdens het herontdekken van de game.
Verdict9.5