Laatst kocht ik de game Stardew Valley op Steam. Ik was er eigenlijk zo nieuwsgierig naar geworden, dat ik er maar gewoon €13,99 voor neergelegd heb. Mensen waren er ook super enthousiast over, dus dat moest wel goed komen!

“Are you a boy or a girl?”

Die quote van professor Oak blijft voor altijd in m’n geheugen hangen wanneer ik een nieuwe game opstart waarbij ik moet kiezen of ik – je raadt het al – een man of een vrouw wil spelen. Zo ook weer bij Stardew Valley. Ik koos voor een vrouw omdat ik er wel zin in had om achter een knappe vent aan te zitten. In de oudere Harvest Moon games, moest ik als boer altijd maar proberen om chickies te scoren – dus ik wilde wel eens wat anders!

Wanneer je dus gekozen hebt met welk geslacht je de game wilt beginnen, zijn er nog tientallen opties beschikbaar als het op je kapsel en kleding aankomt. Je bent er dus wel even zoet mee om je pixelachtige poppetje geheel naar jouw smaak te maken. Verder moet je aangeven of je wilt dat er een kat of een hond rondloopt op jouw boerderij en je zorgt ervoor dat je boerderij een leuke, originele naam krijgt. Ben je hiermee klaar? Dan kan het boerenleven beginnen!

“Adventure awaits”

In Stardew Valley is het jouw doel om de boerderij weer heel mooi op te bouwen door middel van het verbouwen van gewassen en het houden van dieren. Ook is het van belang om vrienden te worden met de buurtbewoners en één persoon extra veel aandacht te geven door middel van het geven van cadeautjes. Wanneer je namelijk genoeg hartjes hebt bij een bepaald persoon, kun je er mee gaan trouwen! Iedereen heeft een heel eigen persoonlijkheid en naarmate jij steeds meer met ze gaat praten, worden ze ook steeds vriendelijker tegen je en vertellen ze steeds meer over zichzelf.

Naarmate de game vordert en je zelf steeds meer geld en materialen spendeert aan het opbouwen van alles rondom je boerderij, worden er steeds meer ‘secret areas’ geopend. Zo kun je materialen doneren voor het opbouwen van bruggen en dergelijke en kun je naar een ‘secret forest’ als je je bijl een upgrade geeft. Er is dus ook een hoop te doen rondom je eigen boerderij!

“We will go through the mines”

De mijn speelt ook een grote rol in Stardew Valley. Hier kun je namelijk een hoop materialen verzamelen zoals copper, iron, gold etc. Deze kun je weer omzetten in staven van copper, iron en gold en hiermee kun je gaan craften! Alhoewel ik in Final Fantasy XIV craften helemaal links liet liggen omdat het totaal niet mijn ding is, craft ik er wat op los in Stardew Valley. Voornamelijk ook omdat het een stuk simpeler en sneller gaat en het een groot onderdeel van de game is.

Wat je ook in de mijn kunt gaan doen, is monsters verslaan. Op een gegeven moment krijg je namelijk ook een zwaard. De monsters geven je ook monster materialen die je kunt verkopen of kunt bewaren voor latere doeleinden. Ik vind dit zelf ook wel heel leuk om te doen want hierdoor heb je een beetje afwisseling en breng je niet constant tijd door op de boerderij.

Tips & Tricks

Zelf ben ik al een aantal keren de mist in gegaan doordat ik nog niet helemaal bekend was met de game. Hierbij wil ik jullie een aantal tips & tricks geven voor als jullie de game willen gaan spelen ;3

• Plant zoveel gewassen als je kan in het begin. Deze leveren veel geld op!
  • Ga ook vaak vissen in het begin, dit is de makkelijkste manier om geld te verdienen. Dit geld kun je dan bijvoorbeeld weer uitgeven aan zaadjes.
  • Verzamel gewassen die in het wild groeien! Regelmatig vind je een paddenstoel of een aantal besjes die je kunt verkopen voor redelijk veel geld.
  • Geef twee keer per week een cadeautje aan je lover. Zo krijg je sneller al die hartjes vol.
  • Gooi niks weg en/of verkoop (behalve je volgroeide gewassen, maar hou er altijd eentje achter de hand) ook niks! Alles komt later nog wel van pas.
  • Verken de mijn op de dagen dat het regent – anders heb je toch vrij weinig te doen.
  • Koop eerst een silo voordat je al je gras gaat wieden – zo wordt het namelijk gelijk omgezet in hooi!
  • Wanneer je gras plant, zet ze dan een stukje uit elkaar – het gras verspreid zich namelijk ;3
Review - Stardew Valley
Met Stardew Valley kun je je gemakkelijk een hele dag vermaken. De eerste paar dagen was ik dan ook niet achter mijn PC weg te slaan en wilde ik zo snel mogelijk een mooie boerderij opbouwen. Natuurlijk gaat daar heel veel tijd in zitten dus na verloop van tijd, werd het een beetje veel van hetzelfde en ik had ik niet meer echt die drang om het spel op te starten. Maar als ik het spel eenmaal weer opgestart heb, kan ik er weer uren zoet mee zijn!
  • Uren speelplezier
  • Craften
  • Prijs/kwaliteit verhouding