Bij ons liggen de enorme berg Skylanders al geruime tijd opgeruimd in tassen, de Infinity poppetjes zijn begraven onder een enorme berg stof op zolder, al het Lego van Dimension heeft zich inmiddels bij het gewone Lego gevoegd en word dus niet meer gebruikt en ook zijn we al een tijdje gestopt met het sparen van Amiibo karakters. Hoe gewaagd is het dan om toch juist nu deze hype volledig voorbij lijkt te zijn toch weer te komen met een game waarbij gebruik word gemaakt van fysiek speelgoed dat zich omtovert om er dan mee aan de slag te gaan in een digitale game. Ubisoft durft dit dus wel aan met Starlink en wij gingen er mee aan de slag om te kijken of dit nou wel zo’n goed idee was.

Voor dat ik verder in ga op deze losse toys die we gaan gebruiken zal ik eerst iets vertellen over de game. In Starlink: Battle for Atlas werken we voor een organisatie genaamd het Starlink Initiative. In onze zoektocht naar de oorsprong van een alien die eerder gered is door de professor uit ons team, belande we in het stelsel Atlas. Eenmaal daar aangekomen belande we in een flinke hinderlaag door andere intelligente buitenaardse vormen. Ze weten ons schip, de Equinox, te enteren en onze professor te ontvoeren. We storten met ons moederschip neer op een planeet en ons avontuur kan beginnen. We zullen namelijk niet alleen onze professor moeten redden, maar zullen heel Atlas moeten behoeden van deze agressieve kwaadaardige aliens die er op uit zijn om dit stelsel over te nemen.

Dit klinkt als een redelijk simpel verhaal en dat is het ook. Het zal je ook niet verwonderen dat deze game en zijn verhaal vooral gericht is op het jongere publiek. Het verhaal word gaandeweg door mooie cut scenes opgesierd. En ja, het is volledig Nederlands gesproken. Helaas zit daar ook wel een nadelige kant aan. Zo irriteerde ik me echt kapot aan de slechte voice acting. Een ander ding wat mij er ook aan opviel was het spannende en duistere element zodra er cut scenes waren van onze vijanden. Ondanks dat deze game zich toch echt op een jonger publiek richt, zijn deze filmpjes niet voor elke jonge gamer geschikt. Mijn zoontje van acht jaar vond het spannend maar nog net te doen. Maar ik kan me zo voorstellen als jouw zeven jarige telg wat minder goed met spanning om kan gaan dit toch echt vrij heftig is.

Op onze eerste planeet moeten we proberen contact te leggen met de bewoners aldaar en ze helpen met een paar taken om zo bevriend te worden en de juiste middelen te kunnen vergaren om ons moederschip weer op te knappen. Een onmisbaar onderdeel daarbij is Nova, die ons in staat stelt om onze hyperdrive te gebruiken. Met ons ruimteschip knallen we dus over deze eerste planeet om alles te ontdekken. We kunnen dieren scannen om deze te onderzoeken, we kunnen planten en grondstoffen vinden, daarnaast zijn er ook nog diverse locaties waar we flink met de vijand kunnen knokken om ze vervolgens in eigen beheer te krijgen.

Alle grondstoffen kunnen we weer verkopen bij handels posten nadat je deze hebt vrij gespeeld. En hier begint eigenlijk pas het meest interessante aspect van deze game. Van zijn simpele verhaal en repetitieve opdrachten moet de game het namelijk niet echt hebben. De mogelijkheden die er zijn om je schip en het moederschip te upgraden is dan wel weer enorm interessant.

Bij elk wapen dat je bezit en ook bij elk schip zijn er namelijk een aantal slots waar we mods in kunnen plaatsen die het betreffende onderdeel kunnen verbeteren. Deze mods verdien je door belegerde basissen te vernietigen en door opdrachten te voltooien. Daarnaast kan je elke basis op elke planeet verder upgraden, kan je jouw moederschip verbeteren wat ook weer enorme voordelen oplevert en zijn ook de piloten er klaar voor om flink wat upgrades te krijgen. Daarnaast heeft elk wapen een eigen kracht die we telkens zullen moeten wisselen om de juiste combinatie te gebruiken voor elke situatie.

Dit onderdeel is zo uitgebreid dat hierbij vooral op de ervaren gamer gemikt lijkt te zijn wat dan weer helemaal niet past bij het simpele verhaal en de simpele opdrachten voor de jongere gamer. Wat dan wel weer echt op de jongere gamer gericht is betreft uiteraard de toys die we moeten gebruiken. Zo zien we nu in ongeveer elke speelgoedwinkel en gameshop enorme displays met daarop een diversiteit aan schepen, wapens en piloten. Elk heeft zijn eigen voor- en nadeel. Wat in elk geval een groot voordeel in de game is betreft de schepen. Wanneer je er namelijk meerdere bezit dan heb je de mogelijkheid om deze te verwisselen nadat je huidige schip vernietigd is. Dit is erg prettig bij de wat lastigere opdrachten. Je kan dan namelijk meteen doorgaan met een nieuw schip terwijl je anders de ruimte in word gestuurd en opnieuw moet beginnen. Ik heb niet echt kunnen ontdekken dat bepaalde schepen noodzakelijk waren om het verhaal uit te spelen waardoor je het dus in theorie met alleen de starters set af zou moeten kunnen. Dit vind ik wel een plus punt. Daarnaast is het ook mogelijk de toys digitaal te kopen.

Ook hier zit wel een voordeel in. Zo hoef je niet de volle mep neer te tikken om te beschikken over deze schepen, wapens en piloten. Nadeel is wel dat dit niet gecombineerd kan worden. Je zal voor je gaat spelen moeten kiezen of je alleen met digitale content of alleen met fysieke toys wil spelen. Het is wel mogelijk om de fysieke schepen die je bezit te gebruiken als digitale content.

De toys zijn van verrassend goede kwaliteit. De details zijn erg mooi, ze zijn zwaar en erg stevig uitgevoerd, de connectie punten tussen schip, vleugen en wapen zijn heel solide. Eenmaal aangesloten zien we zelf mooie verlichting uit bijvoorbeeld de motoren komen. Nu is het even belangrijk om te vermelden dat wij onze review baseren op de Xbox One versie. Er zit namelijk tussen elk platform nog wel een verschil over hoe we de toys gebruiken. Zo kunnen we bij de Xbox versie simpel een soort beugel plaatsen over de controller waar we alle toys op kunnen plaatsen. Bij de PS4 zullen we dit met een USB kabeltje moeten doen wat het al een stuk minder interessant maakt. De Switch versie heeft dan weer een eigen grip waar de joy cons in geschoven kunnen worden.

Iets waar mijn zoontje tegen aanliep was toch wel het gewicht dat dit zich met zich mee brengt. Het is toch een knappe last wanneer je boven op je X1 controller nog een grip, een piloot, een schip en een stapeltje wapens hebt. Ik moest hem dan ook na wat langere speel sessies echt afremmen omdat hij last van zijn handen en polsen begon te krijgen maar niet wou stoppen met spelen. Iets waar ik dan weer als volwassene tegen aanliep waren de bereikbaarheid van de diverse knoppen. Doordat de grip over je controller heen valt zijn sommige knoppen lastig te bereiken wanneer je wat grotere handen hebt.

Als we kijken naar de wereld dan kunnen we zeggen dat deze echt wel erg groot is. Er zijn momenteel zeven planeten om te ontdekken met daartussen in de enorme ruimte waar ook nog van alles te vinden is. Elke planeet heeft zijn eigen style en flora en fauna. Tussen de planeten heen en weer vliegen kan relax met lage snelheid maar ook een stuk sneller met de hyperdrive waarbij dan wel goed opgelet moet worden voor meteorieten. Het is zelfs mogelijk om te fast travelen nadat je een planeet hebt ontdekt. Wat ik persoonlijk wel erg irritant vond zijn ruimte vallen. Wanneer je namelijk naar andere planeten vliegt kom je continu in ruimte vallen terecht waar de vijand je opwacht. Pas na elke keer het zelfde kunstje te doen mag je dan weer door vliegen.

Het is opvallend hoeveel de game weg heeft van games als No Mans Sky en Mass Efefct Andromeda. Al zou ik misschien deze genoemde games daarmee te kort doen aangezien Starlink er wat mij betreft niet aan kan tippen. Het gebrek aan diepgang, diversiteit en variatie zorgt ervoor dat Starlink niet in dit rijtje thuis hoort. Maar de inspiratie is in ieder geval niet te missen.

Nu had ik het al even over de doelgroep van deze game, en word het dan ook tijd om het woord te geven aan onze Kinder Jury. Damian ( 8 Jaar ) heeft namelijk ook nog wel het één en ander te vertellen vanuit zijn perspectief.

Toen ik Starlink voor het eerst zag werd ik heel nieuwsgierig en leek het me erg tof en wou het dus ook heel erg graag gaan spelen. Ik mocht met de Xbox versie gaan spelen en dat vind ik nu best wel jammer omdat ik nu weet dat je bij de Switch ook Starfox erbij krijgt. Waarom hebben wij op de Xbox niet een speciaal poppetje zoals die van Halo?

Helemaal in het begin speel je samen met je team en daarna niet meer. Dit vond ik heel jammer want ik vond het wel cool om samen met je team te spelen.

Ik vind de schepen en de poppetjes en wapens erg cool. Ze zijn veel mooier dan mijn Skylanders, maar ook heel anders. Het meest vette vind ik dat er lampjes zitten in de schepen. Wel moest ik heel erg wennen om ermee te spelen. Bij Skylanders kan ik ze gewoon even tegen de switch controller houden maar nu moet ik het echt allemaal op de controller zetten waardoor deze heel zwaar word. En dat speelt helemaal niet zo fijn. Ook kon ik bijna niet bij de middelste drie knoppen op de controller wat soms best wel lastig is.

Het spel ziet er wel heel cool uit. Ik ben ook heel blij dat het in Nederlands is. Sommige filmpjes vond ik wel best eng. Dan keek ik soms maar even weg.

De planeten zijn heel mooi maar ik wou dat er meer dingen te doen waren. Je bent best wel snel klaar om een planeet te ontdekken en alles te scannen enzo.

De missies lijken heel erg op elkaar en dat vind ik niet zo erg. Maar soms is een missie opeens heel erg moeilijk wat ik niet zo goed snap. Wat ik ook niet goed snap zijn de menu’s. ik moet soms iets kopen of upgraden en weet niet goed waar ik dat moet doen en waarom. Ook weet ik niet goed wat ik met al die vakjes kan bij de wapens enzo.

Als je lekker aan het rond vliegen bent krijg je elke keer ruimte vallen waar je andere schepen moet kapot maken. Dit is in het begin best wel leuk maar je moet het echt wel duizend keer doen en dat vind ik niet leuk.

Het laatste wat ik echt niet leuk vind is dat het heel duur is. Ik wou heel graag zelf een nieuw schip kopen maar dat kost al mijn geld uit mijn spaarpot waar ik echt heel lang voor gespaard heb. Dat is wel heel erg veel geld om 1 schip te kopen.

We zien dus ook bij de Kinder Jury terug dat Starlink erg verschillende gevoelens oproept. Laten we dat dan ook maar eens mee nemen in ons eind oordeel!

Conclusie:

Starlink: Battle for Atlas heeft zeker potentie, en is ook nog eens heel gedurfd nu dit Toys to Life genre eigenlijk helemaal passé is. Maar er kleven toch ook wel heel wat nadelen aan.

Het punt waar ik het meeste moeite mee heb is het enorm balans verschil. Het ene moment denk je als volwassene dat je beland bent in een game voor peuters, daar waar op het andere moment de kinderen het gevoel hebben een veel te volwassen game te spelen. Ik begrijp best dat Ubisoft heeft geprobeerd het interessant te houden voor alle doelgroepen. Soms moet je gewoon accepteren dat dit niet mogelijk is en je bij één specifieke doelgroep houden.

Ook heb ik moeite met het verschil tussen de platforms en de toepassing van de toys. Dit had beter uitgewerkt kunnen zijn. Als we het dan toch over de toys hebben dan krijgt Ubisoft kudo’s voor de kwaliteit van de toys en ook voor het feit dat deze digitaal voor een gereduceerde prijs zijn aan te schaffen. Maar eerlijk is eerlijk, vijftien euries (de helft van het fysieke schip) voor een digitaal scheepje is nog steeds een hele hoop geld. Zeker als je dan verplicht bent om alles digitaal te spelen zonder de toys om deze te kunnen gebruiken.

Al met al is Starlink gewoon een vreemde mix geworden dat een hoop geld kan gaan kosten. Het heeft zeker vermakelijke aspecten voor zowel kind als volwassene, maar weet daarmee wat mij betreft alle mindere aspecten niet te overbluffen. Maakt het de game slecht? Dat zeker niet. Eerder middelmatig, en dat is vast niet wat Ubisoft voor ogen had bij het ontwikkelen van deze game.

De reden dat ik deze game toch een hele mooie voldoende ga geven zit hem puur in het feit dat ik merk dat ondanks al deze mindere punten het toch wel een game is die zowel ik als mijn zoontje blijf spelen. En dat is toch ook zeker wel wat waard!

Review – Starlink Battle for Atlas
Verdict7
+ Punten
  • Mooie Graphics
  • Erg mooie Toys
  • Veel uurtjes speel plezier
- Punten
  • Balans tussen doelgroepen
  • Combi fysiek en digitaal
  • Veel van hetzelfde
7Verdict