Zoals sommigen inmiddesl weten zijn wij naast 365Gaming ook een platform begonnen die zich volledig richt op de indie games. Nu is het zo dat er nog steeds een grote discussie plaatsvind waarbij men verschillende opvattingen heeft over de term  indie studio, maar in mijn ogen is Spearhead Games een indie studio. En deze studio kwam onlangs met een nieuwe game genaamd Stories: The Path of Destinies. En ik weet niet waarom, maar dit was een titel die mij aansprak, helemaal na het zien van de screenshots en de trailers.

Ook weten sommige mensen wel dat ik persoonlijk er niet van houd dat indie studio’s maar blijven hangen in de 8 en 16 bit tijdperk. Iedereen heeft daar zo zijn mening over, maar ik ben gewoon pixel moe wat dat betreft, dus nog een groot pluspunt voor deze game te spelen. De game staat bol van de leuke, mooie vloeiende beelden die niet onderdoen voor een arcade game van een grote studio.  Maar ook de characters gaven mij een goed gevoel, een vos met een zwaard, wie wil daar nu niet mee spelen?

En dan is het eindelijk zo ver, we open het grote boek waarin de game wordt verteld hoe jij je verhaal kan doorlopen en waarin jij ook nog eens de keuzes maakt die ervoor zorgen dat het verhaal verloopt zoals jij dat wil (mocht je niet blij zijn met de keuzes, dan kun je elke keuze opnieuw maken voor een ander verloop).  Het enige nadeel is dat een wijziging in het verhaal niets uitmaakt in de levels waar je doorheen gaan. Hierbij is het altijd dezelfde stage, ongeacht je beslissing. Iets wat enige vorm van verveling naar boven kan brengen als je alle keuzes wilt doorlopen.

We maken kennis met Reynardo, de vos die de hoofdrol opeist in de game. We zetten de eerste stappen in de grote wereld vol met diverse omgevingen, maar hellas kunnen we ondanks de grote werelden niet volledig vrij rondlopen in deze top-down combat game.

Maar om te zeggen dat het een hele lastige game is, niet echt… het is eerder een game die je lekker even gaat spelen als je een uurtje niks te doen hebt. Het verhaal is leuk en de makkelijke manier van vechten is erg vermakelijker. Het is dan ook niet raar om te zeggen dat het combat systeem niet echt doordacht is. Je kunt met je zwaard zwaaien door op 1 knop te drukken en met een ander knop kun jij je lasso gebruiken. Deze heb je nodig om zowel tegenstanders aan te pakken, maar ook grote sprongen te maken.

Verder heb je wel een aantal (vier) zwaarden. Hierbij gaat het allemaal om hetzelfde soort zwaard, maar met een andere kleur, en dus ook de mogelijkheid om andere power-ups te activeren.Verwacht er niet heel erg veel van, maar dat hoeft ook niet bij een game zoals Stories: The Path of Destinies. Het grote verschil in de deuren die je kunt openen met de zwaarden. Sommige deuren gaan alleen maar open met een zwaard dat dezelfde kleur heeft als de deur.

Deze deuren hoef je niet perse te openen, maar ze zorgen wel voor extra ore en edelstenen. Deze heb je dan weer nodig om je zwaard te upgraden. Mocht je de deuren niet openen, dan krijgt je alsnog genoeg materialen om alles te upgraden, je doet er alleen wat langer over. De upgrades zorgen er bijvoorbeeld voor dat je makkelijker je weg baant door een grote horde raven, die zichzelf ook wel de The Rebellion noemen.

Terwijl jij je verzet tegen deze raven zul je XP verzamelen, deze XP zorgen er weer voor dat je level up gaat, wat weer gelijk staat aan extra krachten, meer leven, meer kracht, etc. Het standaard verhaal, wat het weer makkelijker maakt om de game te voltooien.

Iets wat wel opvallend is, dat is he feit dat je in deze game totaal geen boss-battles hebt. Iets wat tegenwoordig in games bijna niet meer weg te denken is. Niet dat het heel erg vervelnd is, het pas namelijk wel bij de game. Dit is een game die je als een leuk verhaal moet spelen en niet als een zware game waarbij heel erg veel van je game skills wordt gevraagd.

Review - Stories: The Path of Destinies
Stories: The Path of Destinies is een vermakelijke en leuke game. Het doet ons soms denken aan Bastion en is daar ook goed mee te vergelijken. Een lekkere game voor iedereen die geen diepgaande games wil spelen.
Verdict7.8
+ Punter
  • Leuke werelden