Op een onbewoond eiland werd er veelvuldig gezongen door jonge kinderen al vroeger. Eigenlijk niemand van ons heeft dat echt ervaren, maar wat als we het kunnen simuleren hebben ze gedacht bij de Australische ontwikkelaar BEAM Team Games. Jij een onbekend persoon bent op zakenreis naar Japan en stort neer in de Stille Oceaan met een privévliegtuig.

Nadat je eenmaal aan land bent aangespoeld met je reddingsvlot is het aan jou de taak om te overleven op een klein eiland omringd door diverse andere eilandjes. Met niks anders dan een paddel, je reddingsvlot en je twee handen heb je verder helemaal niets en zal je vanaf niks moeten beginnen om te overleven. De game laat je wel een tutorial starten waarbij je de basis mechanics wordt bijgebracht om hoe te craften. Twee goede stenen en een stevige stok bieden je alvast een bijl om kleinere bomen om te hakken. De bladeren zijn ook weer te gebruiken om alvast ietwat van een schuilplaats te maken om de nacht door te komen.

Maar er moet ook om de innerlijke mens gedacht worden. Je horloge vertelt je hoe het met je energie gesteld staat. Ook dien je het vochtniveau op peil te houden. Gelukkig bieden enkele kokosnoten uitkomst. Maar voordat je het kokosvocht tot je kan nemen dien je nog wel eerst de schil te verwijderen, daar komt natuurlijk weer een bijl bij kijken. De lokale flora en fauna bied je ook van alles te eten aan. Krab kan heerlijk zijn mits hij goed bereid is. Dus hebben we vuur nodig. Nee, je hebt even geen aansteker op zak en je dient dus vanaf het begin te beginnen om een vuurtje te stoken. Werkelijk aan alles is gedacht om je een authentiek gevoel te laten geven dat je een overlever bent die alles uit de kast moet trekken om weer terug in de bewoonde wereld te komen.

Nadat je de tutorial van een half uur hebt beleefd sta je er letterlijk alleen voor. Wat is je volgende stap? Je hebt net wat gegeten, gedronken en wat geslapen. Je ziet de omringende eilanden liggen en bij goed weer denk je dat kan ik best zwemmend doen. Nadat je enkele meters gezwommen hebt zie je plotseling een vin uit het water steken. Jij hebt genoeg horrorfilms gezien om te weten hoe dit afloopt als je nu niet snel omdraait en weer aan land gaat.

Gelukkig ben je zo verstandig geweest om in het menu van de game perma-death uit te zetten, dus als je het leven laat en weer bijkomt staan al je spulletjes er nog.

Het is aan jou om uit te zoeken hoe je overleeft. Het crafting menu werkt gelukkig een beetje mee en geeft aan waar je wat van welke voorwerpen nodig hebt om verder te komen. Binnen de kortste keren stijg je in je crafting vaardigheden en weet je een deftige hut, vishengel en diverse gereedschappen te maken. Wie bekend is met de film Cast Away met acteur Tom Hanks zal ook kennis gaan maken met diens beste vriend Wilson de volleybal. Bereid je vast voor op diepgaande gesprekken.

Op het grafische vlak heeft de game wat stilgestaan en wat aan schoonheid ingeleverd. Gedateerd is het juist woord wat ik hier mee wil benoemen. De game heeft dan ook enkele jaren in early acces gestaan op Steam en sinds kort zijn weg weten de vinden naar de consoles.

De uitdaging om moederziel alleen te overleven met slechts enkele materialen en je wijsheid op een verlaten eiland werkt erg aanstekelijk. Niet alleen haaien en diverse andere zeebewoners zijn je nieuwe buren. Er schijnt ergens ook nog een enorm zeemonster in de nabijheid te verkeren. Wie de setting aanspreekt en gecharmeerd is van diepgaande crafting mechanics heeft zijn bord goed gevuld. Punt van kritiek is dat de responstijd nog wel een patch kan gebruiken, het wandelen en paddelen werkt niet echt fijn en kan soms wat frustrerend zijn. Aangezien we waarschijnlijk toch massaal niet met zijn allen op vakantie gaan is dit een goed alternatief om je in het zweet te werken.

Stranded Deep is beschikbaar op PlayStation 4 en Xbox One.

Geschreven door ons crewlid Eric

Review - Stranded Deep
Verdict7.5
+ Punten
  • Unieke setting
  • Diepgaande mechanics
  • Uitdagend
- Punten
  • Grafisch gedateerd
  • Na de tutorial sta je er alleen voor
7.5Verdict

Over de auteur

We zijn erg blij met onze crewleden, de editors die schrijven, de streamers en de mensen achter te schermen. Zo nu en dan komen er nieuwe crewleden bij, deze crewleden hebben in het begin nog geen eigen account waarmee ze schrijven, maar omdat we de items wel graag bij elkaar willen houden hebben we een algemeen TDG-Crew account aangemaakt. En zo nu en dan vertrekken er ook leden, en de berichten van oude crewleden worden ook soms overgezet naar dit account. Op die manier blijft het overzichtelijk.