Wie oh wie kent er nog het spel Re-Volt? Het race spel waarbij je met bestuurbare autootjes een circuit af moest leggen en je tegenstanders a la Mario Kart kon uitschakelen met diverse powerups om zo de race te winnen. Hoewel Table Top Racing: World Tour niet een nieuwe Re-Volt is mag wel gezegd worden dat het spel zeker veel van het spel weg heeft.

ttrwt1

In Table Top Racing World Tour (het vervolg op Table Top Racing) gaan we aan de slag met kleine autootjes (doen mij persoonlijk vooral denken aan Micro Machines van de jaren 90) over parcours die, je raadt het misschien al, zijn aangelegd op tafels met daarbij gebruik makend van de diverse objecten die wij allemaal in ons huis vinden.

De basis

Het spel heeft heel veel weg van de eerder genoemde Re-Volt titels, kleine autootjes, de kleine power-ups die je onderweg tegenkomt, de omgevingen die in huis/tuin keuken omgevingen plaatsvinden waardoor je het gevoel krijgt in iemand zijn huis met kleine autootjes aan het racen bent al is misschien het grootste verschil dat je dit keer niet met radiografische autootjes aan het racen bent maar met kleine autootjes.

ttrwt2

Je hebt als speler een paar mogelijkheden, de single player carreer mode, ook wel Championships genoemd, de Special Events en natuurlijk de multiplayer modus.

De Championships mogelijkheid zorgt er voor dat je verschillende races rijdt in diverse moeilijkheidsgraden. Met iedere race verdien je credits om je voertuig te tunen dan wel om andere voertuigen te kopen. Het spel houdt dit gedeelte relatief laagdrempelig waardoor je relatief snel de beste upgrades voor je voertuigen hebt verzameld en je daarbij dan ook erg snel de snelste auto’s kan kopen om het spel te winnen. Dit houdt het leuk voor de allerkleinsten onder ons en zorgt er ook voor dat je niet snel het gevoel hebt dat je een ware meester in het spel moet zijn om het spel uit te spelen.

ttrwt8

Nu hoef je niet een ware meester te zijn om het spel an sich al uit te spelen want de besturing is relatief simpel gehouden, de tracks zijn makkelijk onder de knie te krijgen en je zal het niet al te moeilijk hebben tot een bepaald niveau en zelfs dan zal je zelden een ware uitdaging hebben aan het spel. Je bent dan ook eerder je eigen tegenstander kan je zeggen in het spel omdat je het misschien te mooi wilt maken, te veel bij de races nadenkt maar als je het gewoon simpel houdt dan is het spel zelfs makkelijk te noemen. Uiteraard heeft de keuze van je voertuig wel wat invloed maar je kan relatief lang met je eerste voertuig uit de voeten met een beetje upgraden.

De Special Events zijn race uitdagingen waarmee je moet voldoen aan een paar eisen, denk hierbij aan het juiste voertuig met de juiste upgrades en hiermee kan je dan uiteindelijk extra credits te verdienen om zo nog meer upgrades of nieuwe wagens te kopen. Het zijn korte kleine races die niet altijd even gaan zoals je denkt dat ze moeten gaan, zoals het spel zegt moet je soms out of the box denken maar ze zijn een leuke afwisseling van de reguliere race.

ttrwt9

Multiplayer jeey, multiplayer nee?

De power-ups en de kleine snelle races, het zou klinken als het ultieme party spel voor race liefhebbers om met een paar vrienden op de bank tegen elkaar te spelen, een beetje een Mario Kart op de PS4 zou je kunnen zeggen maar hier heb je toch wel de grootste tekortkoming van het spel. De multiplayer is namelijk alleen maar lokaal en dat zorgt er voor dat je toch wel snel een beetje op het spel bent uitgekeken omdat juist die lokale multiplayer het spel veel langer leuk kan houden. De online races zijn dan wel leuk maar dit spel schreeuwt om lokale multiplayer juist omdat de autootjes zo klein zijn en je met power ups racet tegen elkaar. Misschien ooit in een update dat het er bij komt maar voor de rest is het wel aardig al mis je wel iets tijdens die races, een gemiste kans.

ttrwt7

Over the tabletop

Wat mij tijdens het spel voornamelijk opviel eigenlijk aan de omgevingen en dan eigenlijk voornamelijk aan de voertuigen is de hoeveelheid details die men aan het geheel heeft besteedt. De voertuigen zien er leuk uit, gemodelleerd naar bestaande auto’s die stuk voor stuk je misschien wel als klein autootje ooit hebt gehad en wat wel opvalt is de kleine details die sommige auto’s hebben zoals bijvoorbeeld koffertjes die achter de auto’s aan zwaaien zoals bij de RV’s, het is een klein detail maar het ziet er wel erg grappig uit. Ook de objecten die je tegen komt en die soms ook beweegbare obstakels vormen geven je de indruk dat je daadwerkelijk op een tafel aan het racen bent. Verwacht niet Unreal 4 Engine graphics zoals we soms van demo’s te zien krijgen maar meer een beetje cartoony en je zal regelmatig met een grote glimlach over de tracks zitten te racen wat zeker erg leuk gedaan is. Het is misschien niet het origineelste idee maar wel iets dat je bij zal blijven van dit spel, die kleine details die eigenlijk best veel toe blijken te voegen. Het onderscheidt dit spel van de andere racers deze generatie mede door het formaat.

ttrwt4

Maar niet wat je hoopte

Het spel heeft zeker heel veel potentie gehad, het spel heeft een leuke single player die erg laagdrempelig is zodat iedereen het spel kan spelen, de kans is ook groot dat jong en oud het spel heel snel onder de knie heeft. De races zijn redelijk afwisselend en hoewel je kan zeggen dat de physics niet realistisch zijn moet gezegd worden dat de auto’s wel reageren zoals bijvoorbeeld een speelgoed autootje zou bewegen (soms moet je je even in zo een voertuig verplaatsen) wanneer je tegen een object aan botst. Het spel draait ook niet om realisme, het draait om plezier.

Toch slaat het voor een gedeelte de plank daarbij mis door het ontbreken van een lokale multiplayer. Het had het spel boven bijvoorbeeld andere fun racers uit kunnen steken op de PS4 door die mogelijkheid aan te bieden echter nu is het voornamelijk een beetje jammer en raad ik je eerder aan om bijvoorbeeld je oude consoles met Re-Volt weer aan te sluiten en dat spel te spelen dan om voor deze titel (ondanks de lage prijs) te gaan. Want het draait om meer dan graphics en single player alleen bij dit soort race spellen, we willen met vrienden op de bank elkaar kunnen verslaan op een manier zoals Mario Kart ons liet doen of zoals Re-Volt dat deed (zelfs Wacky Wheels bood lokale multiplayer en dat was op de PC, met meerdere spelers op 1 toetsenbord).

Review - Table Top Racing: World Tour
6Verdict