De PSVita is 1 van mijn favoriete consoles en in mijn ogen onterecht onder gewaardeerd. Ik heb eigenlijk altijd deze handheld binnen hand bereik liggen om lekker even snel tussendoor wat te spelen. Nou zijn veel spellen hier niet echt voor gemaakt omdat ze gewoon weg te uitgebreid of te ingewikkeld zijn om even tussen door te spelen. Table top racing is hier wel uitermate voor geschikt en is inmiddels 1 van mijn favoriete games op de Vita. Waarom? Dat zal ik gaan vertellen.

Table top racing

Research

Ik hoorde voor het eerst van deze titel bij 365Gaming HQ. Wat ik er over hoorde en er van zag wekte mijn nieuwsgierigheid en die zelfde avond ben ik wat research gaan doen naar deze titel waardoor mijn enthousiasme enigszins temperde. Table Top Racing werd in eerste instantie ontwikkeld als mobile game en vond zijn weg in 2013 naar iOS en wat later naar de Android. Nadat dit succesvol was besloot Playrise Digital het spel op te poetsen om te lanceren op de Vita. Nou ben ik over het algemeen niet dol op opgepoetste versies, en al helemaal niet als het een versie betreft die gemaakt is voor mobiele telefoons. Voor Playrise Digital is dit ook een nieuwe weg. Na Baby Nom Nom is dit pas hun 2e spel. Ook is dit pas hun eerste ervaring op een echte game console. Met deze informatie ben ik twijfelend aan de slag gegaan.

Table top racing 1

Geen twijfel mogelijk

Al na de eerste race bleek alle twijfel ongegrond en was ik verkocht. 1 van mijn favoriete klassiekers is Micro machines en het kan niemand ontgaan dat dit spel daar veel van weg heeft en het geeft mij hetzelfde verslavende gevoel. Al racend baande ik mij een weg tussen gehaktballen, boterham, speelgoed blokken met als asfalt een vrolijk tafelkleed onder mijn wielen en was verbluft dat een spel dat ontwikkeld is voor iOS en Android er op de Vita toch zo fris en scherp uit kan zien. Dit spel gaat mij veel uurtjes aan plezier geven. Daar was voor mij meteen geen twijfel meer over mogelijk.

Van ijscowagen tot Bugatti Veyron

Je begint je avontuur in een vrolijke ijscowagen om vervolgens deel te nemen aan de eerste van 4 championships. Deze bestaat uit een aantal uitdagingen die vervolgens worden afgesloten met een serie races. Voor elke uitdaging zijn 3 sterren te behalen en respectievelijk word daar een geld bedrag aan gekoppeld. Dit kan gebruikt worden in de garage om vrij gespeelde voertuigen, upgrades, wielen en paints te kopen. Laten we het eerst over de garage hebben. Er zijn een aantal wagens beschikbaar die je moet vrij spelen door het voltooien van de championships. Daarnaast zijn er ook een aantal wagens die je kan vrij kopen. In totaal tel ik 17 verschillende en uiteenlopende wagens. De wagens die je vrij speelt zijn ook voor geld te upgraden om zo meer grip of meer snelheid te krijgen.  Daarnaast kan je een aantal paint jobs kopen en diverse wielen die bepaalde eigenschappen hebben. Verwacht hierbij geen uitgebreide menu’s of enorme hoeveelheden aan keuzes. Wel bied dit voor dit spel genoeg leuks om te unlocken en te kopen.

Table top racing 2

Variatie

Als we dan aan het racen gaan kunnen we eerst kiezen uit championships, driften, special events, quickrace en multiplayer. In de championships vinden we verschillende uitdagingen zoals een knock-out race, timed lap, gewone races, achtervolging en nog veel meer. Alles races zijn lekker kort en alles speelt vrij eenvoudig weg. De opbouw van niveau is erg goed en ook de afwisseling van uitdagingen voelt prima aan. Bij de drift mode word het al iets anders. Om daar aan deel te nemen moet je eerst wat geld hebben verdiend om een soort Impreza te kopen en het driften blijkt vrij lastig te zijn. De special events zijn een aantal leuke uitdagingen en bij quick race kan je zelf bepalen op welke van de 8 beschikbare banen je wilt rijden. Al met al is er dus genoeg te doen om heel wat uurtjes uitdagende en afwisselende gameplay te hebben.

Table top racing 3

Dat word een 10, of toch niet…

Voor dat ik de indruk wek dat het spel helemaal perfect is wil ik ook de mindere kanten belichten. Het spel bied de mogelijkheid om local of online te racen maar helaas blijkt dat het vrijwel onmogelijk is om online te racen omdat er geen enkele tegenstander word gevonden. Dit is toch wel vreemd aangezien het spel op moment van schrijven al even uit is. Nou vind ik het persoonlijk niet heel erg maar zie het toch zeker als een minpunt. Wat ook heel belangrijk is voor een arcade feel good race game is de camera en dit loopt wat mij betreft niet erg lekker.

In het pauze menu kan er gekozen worden tussen 3 view points. Close, far en van boven af. Ik merkte al snel dat bochten niet fijn in te schatten zijn bij de gewone camera views en koos dus voor de micro machine achtige camera van boven af maar ook hier draait de camera soms wat raar mee waardoor je te weinig tijd hebt om te reageren op dat gene wat voor je is. Bij het gewone camera standpunt word de touch pad aan de achterzijde van de Vita gebruikt om achterom te kijken en dit vond ik ook erg onprettig.

Om te voorkomen dat ik elke keer achterom keek moest ik de Vita vrij krampachtig vast houden. Het laatste puntje zijn de races waarbij je items kan gebruiken om je tegenstander dwars te liggen. Dit doet een beetje Mario Kart achtig aan waarbij je kisten kan oppikken en willekeurige items krijgt. Dit beperkt zich echter tot een boost, een EMP, een bom en een raket. Het is jammer dat ze dit niet wat verder hebben uitgewerkt of het achterwege hadden gelaten.

Table top racing 4

Table Top Racing is een erg toffe arcade racer die zowel lekker even tussendoor te spelen is maar waar je je ook prima tijdens wat langere sessies mee kan vermaken. Het is uitdagend en bied een goede balans in afwisseling. Het aantal auto’s en upgrades is beter dan waar ik op had durven hopen. De controls voelen aardig goed aan en het spel is lekker eenvoudig. De graphics voldoen absoluut. Minpunten zijn wat mij betreft de achteruit camera, de blinde bochten en de ? kratten met items. De multiplayer wil ik in het midden houden aangezien het spel nog niet al te lang uit is maar er had nu zeker al wat actie moeten zijn. Wat ook mijn beoordeling beïnvloed is de prijs. Deze is mijn ogen namelijk erg laag. Het spel is voor €5,99 te koop op de PSN Store en voor dat geld heb je gewoon erg veel gameplay en ook erg veel lol met een redelijk hoog replay gehalte. Voor mij rede om dit in mijn score mee te nemen.