William Carter, een voormalig succesvol CIA Agent, is aan lager wal geraakt. The Bureau recruit hem desondanks voor geheime missies. Voor de liefhebbers van XCOM allemaal bekend terrein. Wat deze XCOM zo leuk maakt is dat deze zich in de jaren 60 afspeelt, 1962 om precies te zijn. Het begin van de internationale organisatie die de buitenaardse aanvallers steeds checkt.

The Bureau Xcom Declassified

De gameplay deed me op het eerste moment denken aan de 2e wereld oorlog shooter Brothers in Arms en zijn tijd technische tegenhanger Mass Effect. Jij bent verantwoordelijk voor een team waarbij je de teamleden kan laten flanken  terwijl jij ze bezig houdt en afleid. Deze strategie komt wel vrijwel iedere keer terug en kan wat eentonig worden. Gelukkig hebben ze daar een mooie oplossing voor in de vorm van speciale krachten. Zo kan Carter zelf mensen genezen en aliens de lucht in tillen van afstand, andere teamgenoten kunnen sentry guns neerzetten of 1 critical shot uitvoeren. Deze krachten kan je per teamgenoot upgraden en vrijspelen door middel van het halen van XP. Overigens lijkt de gameplay niet op de originele XCOM serie want die is turn based en The Bureau is een echte third person shooter.

The Bureau Xcom Declassified

Graphics en Audio

Tussen de missies door heb je diverse gesprekken met hoofdrolspelers en hier kun je zien dat de games industrie al heel ver is met de gezichtsuitdrukkingen en de bewegingen van de mond. Ook de achtergrond wordt dynamisch door rondlopende mensen maar het blijft lastig om een handwapen dat in een holster zit niet door een arm te laten steken of soms te laten verdwijnen. Dit soort kleine foutjes gaan opvallen als andere graphics zo goed zijn. Ook de gameplay graphics zien er gelikt uit. Met het geluid en de stemmen is ook niet zoveel mis. Goede stem acteurs en mooie omgevingsgeluiden die je echt aan de jaren 60 doet denken. Ook is er een mooi blikkerige geluid dat uit de radio stations komt. Erg leuk gedaan om de sfeer echt naar die tijd terug te doen gaan. Ook auto’s zijn vertegenwoordigd van die tijd maar naar iets teveel gekeken naar de gameplay als cover in plaats van een mooi decoratiestuk.

The Bureau Xcom Declassified

Verdict

The Bureau XCOM Declassified is een zeer vermakelijke third person shooter met als thema aliens en de jaren 60. Graphics zien er goed uit en het spel speelt lekker weg. Er zit geen multiplayer in verwerkt en je kan merken dat er veel aandacht is besteed aan de gameplay. Het concept is weer verfrissend maar kan wel eentonig worden. Gelukkig zijn er de speciale krachten die ervoor zorgen dat het altijd leuk blijft om Aliens te grazen te nemen.

365Gaming verdict: 7