Ruim 3 jaar geleden wist Neocore Games vriend en vijand te verrassen met het eerste deel uit een drieluik van Van Helsing. We mochten in dat eerste deel in de huid kruipen van deze stoere character en ons een weg hakken en beuken door hordes met monsters om onze opdrachten te voltooien. Elke keer precies een jaar later kwam er een vervolg deel waarbij begin dit jaar het laatste deel kwam waarmee wij ook lekker aan de slag zijn gegaan. Toen al waren de meningen verdeeld en ook wij hadden met sommige punten wel wat moeite maar overall bleef het toch een erg dikke game die veel uurtjes plezier wist te brengen.

En nu mochten we dan nog één maal aan de slag met alle delen in de final cut editie. In deze editie mogen we meteen van af het begin al aan de slag met de zes karakters die we ook in deeltje drie zagen. Wil je het hele verhaal dus nog eens beleven met magie, of juist met afstand wapens dan is dit nu mogelijk.  We duiken Borgovia weer in met een enorme lading aan locaties, wapens, loot, en perks om te zorgen dat het we het verhaal tot een goed einde weten te brengen.

In onze review van deel 3 konden jullie al lezen dat deze game erg leunt op zijn grote broer Diablo maar dan met een eigen twist en verhaal dus daar ga ik niet al te veel meer over zegen. Nou is het natuurlijk voor nieuwe spelers erg vet om meteen alle drie de delen te kunnen spelen in de final cut versie maar ik betwijfel of de terug kerende speler hier nou perse op zit te wachten. Maar zei mogen dan ook deze editie gratis binnen halen als ze in bezit zijn van alle drie de delen. Ik moet zeggen dat dit erg tof is naar de fans.

Het eerste wat mij opviel tijdens mijn eerste uurtjes is dat er toch nog steeds vrij veel bugs zijn wat natuurlijk in een final cut versie eigenlijk niet meer mag zijn. Zo kon ik bijvoorbeeld een bepaald personage maar niet spreken. Elke keer als ik voor hem stond en hem selecteerde om mee te praten dan begon ik opeens met iemand anders te praten die mijlen ver weg stond. Ook blijft de game soms opeens wat hangen en hebben we zelfs wat crashes ondervonden. Het laatste wat toch wel een tikje vervelend is betreft het laden van de game bij het opstarten. Soms duurde het me drie minuten om eindelijk in het hoofd menu te komen.

Zijn deze dingen dan game breaking? Niet echt maar het zou gewoon niet zo mogen zijn na zoveel tijd om alles te testen en samen te pakken in een final version.  Dat allemaal gezegd te hebben moet ik zeggen dat het toch wel weer heerlijk is om al rovend naar toffe items en geld Borgovia door te trekken. En ja het lijkt erg op Diablo maar dit is eerder een compliment dan een min punt wat mij betreft.

Voor ik begon met het schrijven van deze review ben ik nog even de review van deel drie door gaan lezen en ik kan zeggen dat alles wat ik daar heb geschreven niet veranderd is. Ik ben nog steeds erg enthousiast over de toffe graphics, de goede voice acting en de droge humor. En laten we eerlijk zijn, het is heerlijk om gewoon je uit te leven door het hele verhaal van alle drie de delen met je karakter en alsmaar te groeien.

En dat stijgen in level, het verkrijgen van ability points en perks lijkt makkelijker te gaan dan voorheen. Het kan zijn dat dit komt omdat we inmiddels de game kennen en begrijpen wat de bedoeling is maar zelfs op een wat moeilijkere niveau lijkt alles toch vrij eenvoudig te gaan. En dan opeens leg je het loodje, en nog eens, en weer een keer en blijkt het dat de game opeens toch flink uitdaging weet te bieden. Dit balans was wat vreemd maar niet storend.

Nou kan ik enorm veel woorden gebruiken om dieper in de game in te gaan maar ik denk dat dat niet nodig is. We kennen immers de game al en hebben er al het één en ander over gezegd en die meningen blijven zoals eerder al gezegd wat mij betreft ongewijzigd.

Ben je dus een fan van dit genre en heb je deze game nog niet gecheckt dan staat je wat te doen want je mag deze niet missen. Zeker doordat je nu alle delen als één verhaal kan spelen zorgt dit ervoor dat deze game van ons een hele mooie score gaat krijgen. De fijne controls, de toffe graphics, en de enorme load aan gameplay gaan je zeker niet teleurstellen.

Review - The Incredible Adventures of Van Helsing Final Cut
  • Erg veel content en alles in 1 deel
  • toffe graphics