Soms kom je van die kleine games tegen die je heel erg leuk, lief, interessant lijken. Zo zag ik via Inside Indie een trailer voorbij komen van Tyler: Model 005, een klein robotje dat dankzij een onweersbui weer tot leven komt nadat deze jaren op non-actief heeft gestaan.

Doordat Tyler jaren in huis heeft staan te vergaan is het nu aan hem om zijn eigenaar opnieuw op te zoeken, dit doe je door een jaren ’50 huis te rijden en te springen terwijl je op zoek gaat naar aanwijzingen, kleine puzzels moet oplossen en af en toe een gevecht moet aangaan.

Water en stroom: geen perfecte combinatie

Terwijl je begint is het aan jou om snel de controls te leren en zul je snel leren dat jij jezelf ook nog eens upgraden om zo aan de slag te gaan tegen onder ander spinnen die in het oude huis rondlopen.

Deze upgrades zijn niet heel erg ingrijpend, het is eerder dat je een beetje extra snelheid krijgt, je wapens iets meer damage doen je kunt iets hoger springen. Ook kun je deze upgrades switchen bij dezelfde terminals.

Maar voordat je een upgrade kunt toepassen moet je eerst een aantal matchende items vinden. Nu is het zo dat deze redelijk in het zicht liggen en snel te verzamelen zijn. Hierdoor hoef je niet alles te verkennen en ontdekken wat er in de kamers te vinden zijn, iets wat wel jammer is, aangezien ze hier zoveel meer mee hadden kunnen doen.

Mocht je een kamer hebben voltooid in de zoektocht naar je eigenaar, dan zal het systeem daarna aangeven welke upgrade/items je niet hebt verzameld per kamer. Een leuke en handige optie die erg overzichtelijk is.

Zelfs deze robot heeft outfits met swag

Nu is het zo dat dit allemaal leuk klinkt, upgrades die je overal kunt krijgen en vinden, maar mocht je ze hebben gemist dan is er nog niks aan de hand. Ik heb zelf de game gespeeld met maar slechts twee upgrades en het zelden moeilijk gehad om de game te voltooien. Het is dus eerder voor de mensen die alles in de game op 100% willen hebben dan een echte toegevoegde waarde.

Dit begint al als we in de kelder van het huis tot leven komen. We hebben daar te maken met een aantal insecten die we moeten verslaan, dat doe je door er tegen aan te rijden en te slaan. Dit levert XP op die je weer laat levelen en Tyler sterker maken. Hierdoor loop je de tutorial snel door. Ook krijg je hier je eerste upgrades (zwaarden en een kick optie).

Het is daarna stukken makkelijk om je tegenstanders uit te schakelen (welke niet respawnen) en kun je alle op je dooie gemak alles ontdekken. Nu zijn er namelijk ook items die je nodig hebt (naast je upgrades) om verder te komen in het verhaal. Bij het aanzetten van een aantal lampen heb je genoeg licht en kun je de deur vinden in een kamer bijvoorbeeld. Dus moet je op zoek gaan naar schakelaars en lampen om deze aa nte zetten, anders kom je niet tot het einde van de level.

Als je genoeg licht hebt, dan kun je overal komen in de game.

Het leuke is wel dat Tyler op licht werkt, je moet er dus altijd voor zorgen dat er licht is in de kamer, dit kan om zonlicht gaan, maar een lamp is ook voldoende. Hij heeft licht nodig om verder te kunnen rijden. Je zult dan ook regelmatig heen en weer rijden om het juiste pad te vinden in de woning waarbij je genoeg licht hebt om door te gaan.

Dit klinkt als iets wat niet moeilijk is, maar vergeet niet dat je onder in een kelder begint, dus het licht dat je in eerste instantie ziet is het licht dat via spleten in het hout naar binnenkomt. Dit is dan ook de enige uitdaging die de game bied, het rijden van lichtbron naar lichtbron.

Terwijl ik de game zag kon ik mij herinneren dat de trailer er zoveel beter uit zag, het lijkt wel op daar de meeste tijd en enegrie in is gestopt. Niet dat de game afschuwelijk is, maar de potentie van de game is niet maximaal benut helaas. Daarnaast is de game redelijk makkelijk uit te spelen en dus voelt het eerder als een teleurstelling aan dan het juweeltje waarop ik had gehoopt.

Review - Tyler: Model 005
Tyler: Model 005 had een prachtige game kunnen zijn, maar door de beperkte uitvoering en het zwakker verhaal valt deze game toch tegen. Het concept van de game spreekt mensen aan, de uitvoering ervan is juist minder.
Verdict5.9
+ Punten
  • Vermakelijke game
  • Leuk concept
- Punten
  • Upgrades zijn overbodig
  • Beperkt qua verhaallijk
5.9Verdict