Voor veel PlayStation gamers is Nathan Drake een begrip, het is een stoere persoonlijkheid die veel weg heeft tussen een kruising tussen Indiana Jones en Lara Croft. Nathan kwam voor het eerst op de PlayStation tevoorschijn in 2007 en elke twee jaar daarna konden we een vervolg verwachten.

Dit stopte helaas na deeltje drie in 2011. De PlayStation 3 gamers moesten het doen met Uncharted: Drake’s Fortune, Uncharted 2: Among Thieves en Uncharted 3: Drake’s Deception terwijl je stiekem hoopte op meer. Niet dat het heel erg vervelend was, want deze game reeks was zijn tijd ver vooruit. Maar toch wil je verder gaan met het verhaal. Er moest en zou nog een deel komen. Anders was het niet compleet, dat waren de gedachtes van toen. En ondanks dat we weten dat deel 4 eraan zit te komen heeft Sony ervoor gekozen om ons te trakteren op een hele mooie Nathan Drake Collection.

De Nathan Drake Collection stopt namelijk alle drie de games samen in één hele geweldige collectie. Daarnaast heeft Naughty Dogg meerder malen aangegeven er niet aan te denken om er een Remaster van te maken, de game zag er goed uit en met de nieuwe engine en techniek zou een simpele port al genoeg zijn om de games er nog beter er uit te laten zien. En daar zijn ze dan ook wel degelijk in geslaagd.

Hoewel Naughty Dog het dus nooit heeft willen bevestigen dat het om een Remaster of HD versie zou gaan is dit toch wel duidelijk te zien. Er zijn namelijk te veel aanpassingen te vinden in de game waardoor je niet kunt zeggen dat het om een simpele port gaat van de oude game.

Er is wel degelijk aan gewerkt als je bijvoorbeeld naar de omgevingen kijkt. En ook zijn er van die kleine aanpassingen in de game zelf.  Iets wat mij opviel is bijvoorbeeld dat je vuurwapens met elk deel groter en luider worden. Ik weet niet of dat met opzet is gedaan, maar het is iets wat mij wel opvalt. Dit zijn van die kleine dingen die er toch voor zorgen dat ik dit niet als een port zie maar toch als een Remastered Edition.

Van goed naar beter
Iets wat we weten van de reeks is dat het heel erg goed ontvangen is en dat veel PlayStation fans bij de serie zweren. Nu is het zo dat het Naughty Dog’s eerste grote game was na Jak & Daxter. Naughty Dog wist hoe ze games moeten maken en Uncharted: Drake’s Fortune werd heel erg goed ontvangen, maar als we nu terug kijken naar de game, dan is het met name dit deel ook het minste deel uit de trilogie.

Nathan Drake was een oude game, nu is het een opgepoetste oude game. Er zitten dus nogal wat schoonheidsfoutjes in. In 2007 waren dit dingen waar je niet op lette vanwege de geweldige game, maar nu kan het soms nogal als pijnlijk overkomen. Zo merken dat er soms wat problemen zijn met de besturing en hoe je snel langs verschillende objecten omhoog klimt. De logische stappen die je zou nemen zijn niet heel erg logisch volgens de game. Hierdoor val je naar beneden en mag je weer opnieuw beginnen. Op zich niks ernstigs, maar het kan voor enige frustratie zorgen.

En in 2009 kregen we Uncharted 2: Among Thieves voorgeschoteld. Een goede opvolger van Uncharted: Drake’s Fortune. En in deze game zien we dan ook heel erg veel upgrades, niet alleen in de gameplay en de grafische kant, maar ook de bewegingen zien er beter uit en komen vloeiender over deze keer. Naughty Dog heeft veel geleerd van het eerste deel en de juiste punten aangepakt om te verbeteren. Daarnaast sluit het verhaal goed aan en zorgt het ervoor dat we het idee krijgen dat we met iemand mee reizen tijdens de avonturen die hij beleefd.

Twee jaar later was het dan de beurt aan Uncharted 3: Drake’s Deception. Drake was terug en je kon dan ook duidelijk zien dat Naughty Dog de Uncharted serie eindelijk zo heeft neergezet dat het toch wel een topper was voor de PlayStation 3.

Nathan heeft zich van een nieuwe jonge avonturier naar een volwassen schattenzoeker gevormd. De manier waarop de scenes in elkaar zitten is van Hollywood niveau en de grafische kwaliteit is met sprongen vooruitgegaan. Deze game is dan ook heel lang het niveau geweest waar veel andere ontwikkelaars alleen maar van konden dromen.

Subwoofer alert
Als je naar de serie kijkt, dan zie je dat de Uncharted in de loop van tijd is gegroeid. Naast het feit dat de gameplay volwassener is geworden merken we ook dat er nog zoveel meer emotie in de game te vinden is, en met geluid kun je juist een emotie of situatie extra uitdrukken. Dat merken we ook naarmate we verder komen in de games. De games stonden altijd al strak van de spanning en sensatie, maar het feit dat er ook steeds meer aandacht werd gelegd op de muziek en geluiden zorgden er juist voor dat het een totaal ervaring aan het worden was. Heerlijk om lekker van te genieten, of je nu zelf speelt of met iemand meekijkt.

Naast de geweldige geluiden heeft de setting, waaronder de omgevingsgeluiden en het muziek vallen, een hele grote meerwaarde in deze game. Deze elementen zijn zo goed samengevoegd dat de game meer is dan alleen maar een game. Het heeft ervoor gezorgd dat het een complete ervaring is, het is een belevenis die we tot op heden nog niet veel vaker voorbij hebben zien komen in games.

De serie heeft in het verleden al voor baanbrekende gameplay gezorgd, inmiddels zijn we één generatie consoles verder en is er nog geen enkele game die dit soort gameplay heeft kunnen tonen, natuurlijk kwam The Last of Us redelijk in de buurt op sommige moment (ook een Naughty Dog game overigens), maar het is en blijft nog steeds de game die de spreekwoordelijke lat hoog heeft gelegd. Nu is het niet zo dat we hier te maken hebben met een gigantische upgrade in de game, maar we merken wel dat, als we naar deel 1 kijken, er toch een game neergezet word dat niet onderdoet aan een gemiddelde game. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de opvolgers die alleen maar beter zijn geworden.

Deel 3 is dan ook, helemaal in The Nathan Drake Collection, een pareltje die je eigenlijks als PlayStation bezitter een keer zou moeten hebben gespeeld. Niet zozeer omdat de game baanbrekende elementen bevat, maar als je nagaat dat deze game inmiddels al 4, bijna 5 jaar oud is, dan kun je waarschijnlijk wel bedenken wat voor een impact dit heeft gehad op de gamers.

Alleen Nathan en niemand anders
Nathan Drake was meer dan alleen maar een geweldig verhaal waarin jij als Nathan de hoofdrol kon spelen, ook was het zo dat er veel multi-player modi aanwezig waren. Inderdaad, we spreken hier van een verleden tijd, want in The Nathan Drake Collection vinden we hier niks van terug. Helaas zijn alle MP-levels geschrapt, iets wat ik wel jammer vind, maar de keuze erachter snap.

We hebben hier namelijk met drie grote games te maken die allemaal op één disc moeten worden gezet. Dan moet je nu eenmaal onderdelen schappen. Gelukkig heeft Naughty Dogg ervoor gekozen dat het verhaal belangrijker is dan alle extra’s en multi-player maps. Het grote voordeel is wel dat je nu alle delen achter elkaar kunt spelen en zo alvast lekker word gemaakt voor Uncharted: A Thief’s End.

Warm draaien voor Uncharted 4
Nathan Drake was al een persoonlijkheid op de PlayStation 3, maar met deze versie is het echt het mannetje op de PlayStation 4. De collectie zorgt ervoor dat je ook direct 3 van de beste games van een aantal jaren geleden in huis haalt.

De manier van ‘games’ voelt soms heel erg Hollywood aan en zorgt er ook direct voor dat veel mensen van deze serie houden. De avonturen die Nathan beleefd staan vol van de spanning en sensatie. Het was dan ook een kwestie van tijd dat deze game naar de PlayStation 4 zou moeten komen.

En met de release van de nieuwe Uncharted op komst is dit een heerlijke serie om alvast warm te draaien. Beleef alle avonturen opnieuw of ga verder waar je gestopt was, in ieder geval zul je weer op het puntje van je stoel zitten als je deze game (opnieuw) speelt.

Review - Uncharted: The Nathan Drake Collection
Nathan Drake is en blijft een icoon. In deze remake kun je de prachtige verhalen opnieuw beleven en deze zullen ervoor zorgen dat je helemaal klaar bent voor Uncharted: A Thief's End .
Verdict8.7