Unravel Two is zo’n game die uit het niets ineens je huiskamer binnen komt. Als opvolger van de in 2015 uitgebracht Unravel, die goed is ontvangen door de pers, is het nu aan ColdWood Interactive en EA om te laten zien dat Yarny ook in dit avontuur de harten kan stelen van de gamers.

Unravel Two begint net zo abrupt als de release van de game. Uit het niets zien we dat Yarny na een lange reis overboort word geslagen en daarbij machteloos de game begint. Alle mogelijkheden die we vanuit deel 1 kennen heeft hij niet meer tot zijn beschikking. Het grote voordeel van dit alles is dat er inmiddels een vriend bij is gekomen, om zo samen de wereld te verkennen. Hierdoor is Yarny nu een leuke co-op game geworden waar je samen de puzzels moet oplossen.

Tijdens het begin van de game kom je er dan ook al snel achter dat je er niet alleen voor staat. Je komt je nieuwe wollen vriend in het begin al tegen in een schatkist, die toevallig precies naast Yarny aanspoelt op het strand 😉 Altijd leuk om zo nieuwe vrienden te maken. En deze vriendschap blijkt van groot belang te zijn, zonder je buddy kun je de game namelijk niet eens voltooien.

Terwijl Yarny de wereld ontdekt ontrafelt het verhaal zich op de achtergrond. De omgeving is dan ook de grote verteller van het verhaal. Dit merk je naarmate je de werelden doorloopt en verkent. Hierbij houd de platformer zich dan ook aan concept van het vorige deel, wat in mijn ogen dan ook goed leek te werken. En waarom zou je iets aanpassen dat goed werkt?

Ook deze keer zien we verschillende silhouette op de achtergrond die het verhaal vertellen van twee vrienden die samen een onschuldige jeugd doorlopen naar een steeds duister wordende en volwassen wereld. Het enige probleem met deze manier van ‘vertellen’ is dat het nog wel eens voorkomt dat je sommige onderdelen mist, omdat je met de game bezig bent en niet met het verhaal op de achtergrond.

Verder merken we dat Unravel Two iets heeft ingeleverd als het op achtergronden aankomt. Zagen we in het vorige deel veel kleuren en leuke interacties tijdens de game, deze keer is iets donkerder, maar dat maakt het nog niet minder mooi. Als je goed kijkt, dan zie je namelijk dat alles deze keer net iets vloeiender loopt dan in het vorige deel.

De nieuwe opzeet van Unravel Two geeft je het idee dat dit een echte couch co-op game is, maar niets is minder waar. Natuurlijk kun je lekker samen los gaan, maar in je eentje is de besturing van de twee bolletjes wol ook goed te doen. Dit komt mede door de mogelijkheid dat de bolletjes in elkaar opgaan en zo elkaar door de wereld heen dragen. Hierdoor kun je in je eentje stukken makkelijker en sneller door de werelden lopen zonder twee karakters te moeten te besturen. Daarnaast kun je ze ook met een simpele druk op de knop weer splitsen in twee bolletjes wol. Ideaal voor als je een puzzel moet oplossen waarbij je beide karakters voor nodig hebt.

Juist doordat je in-game een buddy erbij hebt, maakt het leuk om deze platformer in je eentje te spelen. Je moet natuurlijk nu iets meer nadenken bij het oplossen van puzzels, springen naar de overkant of het beklimmen van obstakels, deze keer kun je (en moet je het soms) samen doen. Zo kun je elkaar helpen met het springen door een touw te spannen, maar ook elkaar omhoog takelen is een optie. Zolang de afstand tussen beide niet te groot word is er veel mogelijk om alles op te lossen. Nu is het wel zo dat het in co-op net even iets makkelijker gaat, maar in solo mode is het allemaal zeker te behappen.

Het nadeel van deze game is dan ook niet zozeer wat je allemaal kunt doen en ontdekken, eerder dat er maar 7 levels zijn die je kunt doorlopen. Hierdoor voelt te game toch vrij kort aan en moet je het doen met het opnieuw spelen van de levels om alle achievements te behalen, indien je daar een fan van bent. Dat is dan ook het enige wat nog een replay value geeft aan de game.

Review - Unravel Two
Verdict7.8
  • Goede besturing