Het is inmiddels een tijdje geleden dat we in Chicago helemaal los gingen met het hacken van alles wat we tegen kwamen. Inmiddels gaat het niet zo makkelijk meer, in Watch Dogs 2 heeft het systeem ctOS namelijk een upgrade gehad en het systeem heet dan ook ctOS 2.0. Maar dat betekent niet het einde van onze DedSec vrienden. Sterker nog, het feit dat ctOS 2.0 nu bijna overal mee verbonden is geeft Marcus Holloway en zijn vrienden van DedSec juist een extra motivatie om het netwerk aan te vallen.

En als we het over zijn vrienden hebben, dan hebben we het over Wrench, de enigneer en ‘fixer’ van de groep die ook een robot bezit genaamd Wrench Jr., een soortgelijke robot zul je overigens in de game vaker tegenkomen zodat je deze zelf ook kunt hacken. Daarnaast hebben we ook te maken met Josh Hauchak, a.k.a. Hawt Sauce. Josh is een teruggetrokken jongen die het maar al te leuk vind om alles te hacken wat hij tegenkomt. Daarom zien we hem ook helemaal genieten als hij een auto moet overnemen die verdacht veel weg heeft van K.I.T.T. uit de serie KnightRider.  De drijvende kracht achter de groep is toch wel Sitara Dhawan, een graffiti artiest en een DJ die zorgt dat jij (Marcus) nooit zonder opdrachten komt te zitten. En dan hebben we ook nog T-Bone, een vroegere software enigneer van ctOS en een klokkenluider en een bekende uit deel 1. Inmiddels is T-Bone ook naar San Fransisco vertrokken om daar dedSec te helpen met het bestijden van ctOS 2.0. Een hele leuke groep vol met rare trekjes en afwijkingen. Een groep waar iedereen zich direct thuis zou kunnen voelen.

En dat Watch Dogs 2 een game is die niet ver naast de werkelijkheid zit, dat zien we overal om ons heen. Netwerken die te maken hebben met DDoS aanvallen, de onlangs ingevoerde Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Aftapwet) en zo zien we steeds meer verhalen in het nieuws die te maken hebben met big data, waar het allemaal om gaat bij ctOS 2.0.

Dat is dan ook de reden waarom de leden van DeadSec het zat zijn en belsuiten ze zich in de deze (third-person action adventure) game ctOS 2.0 aan te pakken en plat te leggen. En deze keer bevinden we ons in de zonnige open wereld die heel erg veel op het San Fransico Bay Area gebeid ljkt. Dat heeft dan ook met name te maken met de gebieden waar we ons bevinden. Een ritje van San Fransisco, naar Oakland, Marin en Silicon Valley is iets wat je waarschijnlijk regelematig zult aflegen in de game. En juist omdat je nu zoveel grote gebieden hebt is het dan ook duidelijk te zien dat Watch Dogs 2 een wereld met zich meebrengt die ongeveer twee keer zo groot is als haar voorganger.

Daarnaast vind ik het heerlijk om nu lekker van de zon, water en het mooie uitzicht te genieten. De switch van The Windy City naar California Dreaming is dan ook een goede zet als het gaat om de setting. Daarnaast heeft het San Fransisco Bay Area ook een aantal kenmerklijke plekken die je niet zo makkelijk zult terug zien in Chicago. Zo zullen we voor een side-mission de Golden Grade Bridge moeten beklimmen, en terwijl je daar bent zie je het beruchte Alcatraz Island liggen in de baai. En wat dacht je van het kermerlijke Lombard Street? Alle herkenbare plekken zijn terug te vinden, inclusief het Ubisoft kantoor in San Fransisco, sterker nog, een selfie maken bij het Ubisoft kantoor leverd je zelf extra followers op in de game.

En het behalen van zoveel mogelijk followeres is dan ook een belangrijk onderdeel van de game. Zo zien we dat je skill tree gekoppeld is aan het aantal volgers. Hoe meer volgens, hoe meer je kunt unlocken. Dit doe je door bepaalde milestones te behalen, daarmee verdien je weer een aantal punten welke je weer kunt uitgeven aan je skill tree. Hiermee heeft de game ook weer een link met de tegenwoordig tijd, los van de skill tree natuurlijk. Maar tegenwoordig stort bijna iedereen zich op Twitter of YouTube om zo een glansrijke carierë te kunnen beginnen als influencer om zo geliefd te worden door een hele grote groep aanhangers.

En deze followers kun je op meerdere manieren behalen. Natuurlijk is het voltooien van het verhaal een groot onderdeel, maar we hebben ook side missies. Deze kunnen bestaan uit ’tags’ zetten, maar ook bekende locaties opzoeken is een onderdeel van het behalen van meer volgers. Naast dit alles draait het natuurlijk met name om het hacken van zoveel mogelijke diverse objecten in de game. Dit bestaat uit alles wat we vanuit Watch Dogs 1 kennen, plus nog een hele boel nieuwe mogelijkheden. Konden we in deel 1 makkelijk de verkeerslichten ontgrndelen, tegenwoordig is het makkelijker om de controle van een (dichtbijzijnde) auto over te nemen en deze volgas op het verkeer in te laten rijden, iets wat je ook goed kunt gebruiken tijdens een achtervolging. Neem een auto over en laat deze de weg blokeren door hem dwars op de straat te zetten.

Natuurlijk is het doel om, naast de missies te voltooien, ook de stad te verkennen en zoveel mogelijk plekken te ontdekken, vandaar dat de missies ook over de hele map verspreid zijn. En terwijl je de stad op deze manier beter leert kennen kun je ook zien dat Marcus (de hoofdpersoon) vele betere parcour skills heeft dan zijn voorganger. Daarnaast kun je nu ook op verschillende manieren een missie voltooien, zo kun je een wapen printen met je 3D printen om daarna iedereen neer te schieten, je kunt explosieven gebruiken, je melee weapon gebruiken (de Thunderball), maar de leukste manier vond ik om met je radiografische auto, inclusief camera de gebieden kunt verkennen, deuren alvast kunt unlocken en er voor zorgen dat je soms een missie kunt voltooien zonder dat je 1 stap in het huis of gebied hebt gezet. Hierdoor is het niet alleen maar schieten en hacken, maar de game geeft je ook de mogelijkheid om een groot gedeelte als stealth door het leven te gaan. Hierdoor zul je ook sneller de politite achter je aankrijgen. Het is dan misschien moeilijker om een missie te voltooien, maar de voldoening is des te fijner.

Naast al dit hacken, taggen en genieten hebben we in Watch Dogs 2 ook een online modi. Hierin kun je kiezen tussen twee verschillende gametypes. Je kunt gaan voor Online Invasion en Bounty Hunter.

Als je kiest voor Online Invasion dan speel je tegen 1 andere gamer in de stad. Dit is dan ook een bekende modi voor de gamers onder ons die Watch Dogs ook hebben gespeeld. In deze modi zal er namelijk door een speler een virus worden geinstalleerd in je DedSec systeem en het is dan aan jou om de hacker te vinden voordat de upload voltooid is. Dat betekend dat je op je omgeving moet letten en naarmate de upload voltooid word de radus ook kleiner van de hacker, hierdoor vergroot je de kans om hem/haar te pakken voordat de upload compleet is.

Daarnaast hebben de de Bounty Hunter modi, hierbij is het de bedoeling dat de politie, samen met drie andere gamers, achter je aan gaan als je te veel schade aanricht en je bounty te hoog wordt. Het is dan aan de gamers en de politie om jou te stoppen. Hierbij is het zo dat je als Hunter XP kunt verdienen als je de andere gamers pakt, maar als ze jou te pakken krijgen, dan gaat de XP naar de gamer die je pakt. Een leuke uitbreiding die ervoor zorgt dat je niet alleen maar tegen A.I. speelt.

Watch Dogs 2, een game die in het begin last had van Watch Dogs 1; een game die bij iedereen hoge verwachtingen had geschept, maar het helaas niet helemaal kon waarmaken. Watch Dogs 2 is dan in mijn ogen hoe deel 1 eigenlijks had moeten zijn, met een paar leuke toevoegingen. Daarnaast heeft de setting ook heel erg veel goed gemaakt en lijkt de gameplay net even iets makkelijker, soepeler en vlotter te lopen dan bij deel 1.

Watch Dogs 2 zorgt er dan ook voor dat er genoeg te doen is in de game, daarom is het uitspelen van de game nog niet per direct het einde van de game. Er valt altijd wel iets te ontdekken of je kunt proberen om je snelste tijd van je drone race te verbeteren. Naast de ctOS 2.0 heeft de game ook ee nhele goede upgrade gehad. Het is ook zeker de moeite waard om in Watch Dogs 2 alles uit te zoeken en all opdrachten uit te voeren, er zijn namelijk zo ontzettend veel leuke missies en opdrachten in de game dat je nog wel even zoet bent met de game.

Review - Watch Dogs 2
Watch Dogs 2 is eigenlijks wat ik van Watch Dogs 1 had verwacht, neem daarbij een aantrekkelijke locatie en stop de game vol met extra mogelijkheden ten opzicht van deel 1 en je hebt een prachtige game!
Verdict8.6
  • Hacken blijft awesome
  • Interactive open wereld