We bevinden in de nabije toekomst, en de machines nemen het over… Oh nee, wacht, dit is geen Terminator 6, maar we hebben het hier over Watch_Dogs, de waakhonden. En gezien de titel laat het veel aan je verbeelding over. Nu is het aan ons de vervelende opdracht om jullie iets meer informatie erover te geven. 😀 We kunnen ons vervelender dingen bedenken.

Aiden Pearce

De hacker van de game die we in bijna elke trailer, poster of concept art zien, alles draait om Aiden Pearce in deze game. Aiden is in eerste instantie een doodgewone jongeman met een voorliefde voor elektronica. Hij blijkt hier zo goed in te zijn dat het zijn werk is geworden, maar om één of andere reden, laten we het maar een arbeidsconflict noemen, besluit Aiden voor zichzelf op zoek te gaan naar de reden van dit conflict. Maar ondanks dit, is het geen reden voor hem om te stoppen als Blackhat, sterker nog, zijn liefde blijft groeien en hij wil er mee verder ten koste van alles.

Zo zien we inmiddels dat Aiden een grote blackhat hacker is en hij geniet van de voordelen. Hij hackt vanaf een afstandje beveiligingscamera’s, telefoons, bankrekeningen en nog veel meer. Daarna lopen we rustig, en opgemerkt naar de pinautomaat en is het cashen geblazen.

Het dubbele van Aiden zijn bestaan is dat hij naast zijn eigen voordelen ook Chicago een stukje veiliger probeert te maken door beginnende kleine misdrijven en kruimel dieven te stoppen. Hierdoor krijgt hij veel aandacht door het publiek en de social media zorgt er ook nog eens voor dat iedereen binnen de kortste keren van zijn heldendaden af weet.

Helemaal nu Aiden vol met wraak rond loopt door Chicago, zonder er verder heel erg diep op in te gaan, is het zo dat zijn familie op de eerste plek staat, en daar komt niemand aan. Het maakt Aiden niet uit wie je bent, maar het verdriet vanuit het verleden, waar hij ook deels verantwoordelijk voor was, dat gaat hem geen tweede keer overkomen.

watch-dogs-art-06

Chicago

De game speelt zich af in The Windy City, Home of the Bears, Blackhawks, Bulls, Fire en White Sox. Inderdaad, we gaan naar Chicago. De grote stad waar je veel ziet gebeuren als je er doorheen loopt, vaart of rijd. En als ik zeg veel, dan is het ook echt veel. We zien ontelbare mensen op straat, dit doen ze bijvoorbeeld lopend, maar ook rijdend. En bij elk lichamelijk contact maken ze opmerkingen naar elkaar. Deze opmerkingen zijn zo gevarieerd dat we tot op heden geen enkele opmerking twee keer voorbij hebben horen komen. Naast dat het dus heel erg veel diepgang heeft qua gesprekken is het zo dat we ook veel direct interactie hebben met de omgeving.

Bij een ongeluk gaan ze niet staan toeteren zoals bij een GTA, maar ze stappen uit en beginnen tegen elkaar te schelden, schreeuwen. De omgeving reageert er ook op, zo zullen omstanders de politie bellen die zeggen dat er een aanrijding is er iets verdachts zien. Dit is de interactieve wereld ten top. Alles lijkt mogelijk in deze game. Ik zou haast zeggen dat het een wereld vol mogelijkheden is, maar we moeten het ‘helaas’ doen met een grote interactieve stad.

Omdat je steeds populairder word onder de bevolking gaan ze ook steeds vaker een beroep op je doen. Hierdoor kan het zijn dat je met een missie bezig bent, maar ondertussen moet je ook een mishandeling voorkomen of iemand tegenhouden die van A naar B gaat.

Watch Dogs Chicago

Skill Tree

Hacking, het inbreken bij beveiligde en onbeveiligde systemen, staat centraal in de game. Iets wat jullie niet zal verrassen. Maar de verschillende niveau’s en mogelijkheden in de game zijn er genoeg opties om te unlocken. We beginnen met een simpele camera hacken, daarna gaan we verder met het unlocken van auto’s, bruggen, garagedeuren en zo gaat het maar door. Met als één van de leukste opties om een helikopter over te nemen, niet het vliegen zelf, maar hun verlichting, de zoeklichten, uit te schakelen, en tevens ook alles op hun eigen dashboard. Hierdoor krijg je iets meer tijd om ongezien te ontsnappen.

Naast het hacken heb je hier ook te maken met een shooter. Het is niet dat je constant met getrokken pistool over staat loopt, maar soms is het de enige oplossing. Daarom krijg je naast al je hacking skills ook te maken met een wapens skill tree. Hierbij is het niet over-the-top-action wat je gaat leren, maar zijn het eerder kleine upgrades. Bijvoorbeeld een stabieler schot, maar ook dat je een shotgun unlocked. Kleine wijzigingen die je tijdens het spel kunnen helpen om sommige situaties beter te overleven.

Ook zal je regelmatig door Chicago gaan rijden, dit kun je doen in veel verschillende soorten auto’s, maar ook op een aantal motoren. Nu kunnen de meeste gamers wel redelijk goed met een auto overweg, daarom kun je bij deze skill tree geen nitro unlocken, maar helpt het je met je skills en ook zorgen ze er ook voor dat je bijvoorbeeld minder schade oploopt dan in het begin.

Watch Dogs Skill Tree

Nogmaals, de skill tree is er niet zozeer om langzaam naar een God modus te gaan, maar het helpt je uit verschillende soorten situaties, voor zowel je wapens, je driving skills en je hacking skills.

Multiplayer

Zoals in bijna elke nieuwe game is er ook een groot online gedeelte te vinden. And surprise,  surprise, Watch_Dogs is hierin niet veel anders. Het enige verschil is dat het een hele andere benadering is van het online game. Bij games die al een tijdje uit zijn moet je in het start menu al kiezen tussen online of offline gaming.

Watch_Dogs pakt het verrassend vernieuwend aan. Dit doen ze door een simpele optie open te zetten in het menu, wil je online gamen of niet. Mocht je er wel voor willen kiezen, dan krijg je niet direct te maken met 50 mensen in een game, sterker nog, je merkt niet eens dat ze in dezelfde wereld rondlopen.

Iedereen doet zijn eigen ding, missies of side-missies. Het enige verschil is dat je nu een melding krijgt dat er iemand ergens in Chicago een bepaalde missie online wil spelen en daarbij nog een andere gamer zoekt. Het is daarna aan jou om deze missie aan te gaan of je negeert het gewoon. Mocht je het negeren, dan verdwijnt de melding binnen enkele seconden.

Mocht je wel de missie willen accepteren dan word je niet overgezet naar een online server maar laad de game even de locatie in van de speler en daarna kun je samen aan de slag gaan. Het leuke aan deze mogelijkheid is dat je 1 vs 1 kunt, maar ook samen opdrachten kunt uitvoeren. En bij alles wat te doet behaal je ook nog eens online credits/XP. Deze kun je niet uitgeven, maar bij de eerst 500 xp unlock je al je eerste item die je ook offline kunt gebruiken. Dus soms is het online gamen ook alleen maar goed voor je offline game.

Watch Dogs MPCompanion App

De companion app, we zien het steeds vaker terug komen in games. En soms is het alleen maar als online plattegrond, bij andere games geeft het je achtergrond informatie over de items of locaties die je bezoekt in de game. Bij Watch_Dogs is het een ander verhaal. Je kunt namelijk van een offline single player een offline co-op game maken.

Je speelt zelf op de console en een vriend van jou, die ook op UPlay is aangemeld, kan via de tablet zich aanmelden in jou game. Naast het meekijken naar jou game kunnen ze je ook meehelpen door bepaalde verkeerslichten, bruggen, spijkermatten en nog meer dingen te hacken.

Naast de optie van co-op kan je vriend je ook uitdagen en zo het vuur aan je schenen leggen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken dat de vriend een race opzet van punt A naar B. Terwijl jij zo snel mogelijk het eindpunt probeert te behalen gaat je vriend aan de slag met diverse blokkades en, iets wat ik zelf best leuk vind, om teksten op matrixborden te plaatsen, en je kunt hier alles op zetten wat je maar wilt. 🙂

Watch Dogs Companion ApConclusie

Watch_Dogs, een game die veel gamers het liefst maanden geleden al in hun collectie hadden willen hebben staan is dan nu eindelijk uit. Zelf heb ik de game vorig jaar op de Gamescom al mogen spelen, inclusief de companion app, en ik had toen steeds in gedachten dat het een hedendaagse versie van Assassins Creed zou zijn. Dit omdat je ook bepaalde gebieden moest unlocken om de plattegrond te zien, iets wat je bij Assassins Creed ook veel doet.

Maar nadat ik een aantal uren in de game zit is het toch compleet anders. Ja, je moet nog steeds de zendmasten hacken om alles te kunnen zien wat er in je omgeving gebeurt, en ook om het over te nemen met je mobieltje, maar dat is dan ook het enige wat bij mij nog iets van een Assassin’s Creed gameplay heeft.

Verder verbaast het mij hoeveel diepgang de game heeft. Het is meer dan een standaard reactie, het is zelfs zo dat je als ooggetuige van een ongeluk soms ook door het slachtoffer word aangesproken om te vragen wat je hebt gezien en of je ze niet wilt helpen. Het hacken is een groot onderdeel van de game, maar het neemt niet de overhand in het verhaal. Het is afwisselend genoeg om ook aan andere dingen te denken. De stad is te groot en te interactief en dit is alleen maar ten goede gekomen van Watch_Dogs.

Deze game zal me zeker nog een tijdje achter de console laten zitten. Helemaal omdat naast de vele offline opties ook nog een grote online game in de game zit verweven. Persoonlijk had ik de game als een grote hype gezien en was het voor mij afwachten, maar de game heeft ervoor gezorgd dat ik helemaal opga in het verhaal.  We moesten er langer op wachten dan gepland, maar dit is echt een must-buy voor de gamers.

365Gaming Verdict: 9