Trolls, trolls… TROLLS!! “Lok’tar Ogar!” of moeten we zeggen “For the Alliance!” Ja eindelijk is de nieuwe expansion released. World of Warcraft: Battle for Azeroth. In deze expansion gaan we weer back naar de roots van de game, namelijk Alliance versus Horde. De focus van de nieuwe uitbreiding ligt volledig op de Horde versus de Alliance. Na het einde van de laatste expansion was er een nieuwe grondstof in Azeroth gevonden, genaamd Azerite. Deze grondstof heeft een behoorlijk krachtige powers en deze worden nog krachtiger, wanneer je het in en met wapens gebruikt. Dus ze willen allemaal Azerite voor zichzelf verzamelen.

Om even een klein sprongetje terug in de geschiedenis te maken grijpen we even terug op de voorgaande expansions… We spreken dan over meerdere expansions. Zoals ‘The Burning Crusade’: waar de bloodelves en draenei hun plekje vonden tussen de Horde en Alliance. Daarnaast wordt je hier in het verhaal van Illidan, Ner’Zhul, Outlands en de Dark Portal meegetrokken. Hierna werden we allemaal mee gesleept in het verhaal ‘The Wrath of the Lich King’, waar Ner’zhul zijn legende achter laat aan de enige echte Arthas. Hierna is er een volledige expansion gericht op de draken family, namelijk ‘Cataclysm‘ The blue Dragonflight, the red dragonflight en ga zo maar door. De big baddy Deathwing sloopt in deze expansion delen van Azeroth, wat weer impact heeft op alle nieuwe en laag level spelers. Tevens worden hier weer twee nieuwe rassen geïntroduceerd, namelijk the Worgen en de Goblins – Time is money friends!- . Hierna komt er, naar mijn mening, een hele rare sprong. Namelijk ‘Mist of Pandaria’. Hier komen de Panda’s naar voren. Hele gebieden die beïnvloed zijn door panda’s maar ook rare zwarte Ick. De keus van Thrall om Garrosh de nieuwe leider van de Horde te maken, bijt hem in deze expansion zeer hard in zijn achterwerk.

Maar dan komt de, in mijn ogen, slechtste expansion ooit: ‘Warlords of Draenor’.  Weer wordt er terug gegrepen naar oude Baddies, waar weer lekker nieuwe leven in geblazen wordt. De community ervaarde zijn grootste dip ooit en het leek bijna dat World of Warcraft eindelijk zijn einde had gevonden. Maar toen kwam Blizzard op de proppen met ‘Legion’. Deze expansion had enkel alleen maar de taak om spelers weer terug naar World of Warcraft te krijgen. Want tja als het aan het verhaal moet liggen, daar hebben ze het niet van. Want ook hier weer wordt er een big baddy terug in de spotlight gezet. Maar doordat in deze expansion veel nieuwe dingen werden geïntroduceerd, werd het voor velen weer interessant om te spelen.

Maar om hier over door blijven te gaan, hebben nog flink wat meer pagina’s nodig. En jullie zijn niet begonnen met het lezen van deze review om mij hier over te horen zaniken. Ik geloof dat jullie meer willen weten over mijn mening over ‘Battle for Azeroth’. Nou zullen we dan maar gaan?

Jullie hebben natuurlijk allemaal gezien hoe Sylvanas, de nieuwste warchief van de Horde, de World tree -waar natuurlijk de Night elves wonen-  tot as heeft gelegd. Om de Horde terug te pakken viel de Alliance Undercity, de ruines van de oude Alliance stad Lordareon, nu de hoofdstad van de undead, aan. Zo wordt je als speler volledig mee getrokken in de eeuwenoude strijd tussen deze twee facties.

Er is natuurlijk ook binnen de grote fan-base al een jaren lange strijd tussen welke factie nu de beste is. Welke vind jij de beste? Ik kan alleen maar zeggen: “Bal’a dash, malanore. Anu belore dela’na.” Ja voor ieder wie het niet weet, ik ben een verschrikkelijke blood elf fan. Maar ik had ook kunnen antwoorden met: ‘What’chu want? You come get tha Voodoo!’. Of hebben jullie toch liever: ‘For the Alliance!’ of ‘ Interest ya’n a pint?

Terwijl je gaat levelen, spreiden de spelers zich over de twee nieuwe eilanden. Namelijk Zandalar, het land van de trollen of Kul Tiras, het eiland van de Kul Tiran humans. Beide eilanden hebben 3 zones en bieden hun eigen verhaallijn. Ja alliance spelers, jullie zullen toch een keer een Horde moeten levelen. En jullie arrogante, ja ik bedoel ook mijzelf, horde spelers, misschien toch maar een keer een gnome of een dwarf levelen? Ik heb in ieder geval genoten van beide verhaallijnen.

Zandalar is het eiland van de trolls. Hier is de rode draad een verhaal over de blood trolls die de boel willen overnemen onder de leiding van hun Loa’s en G’Huun. Het verhaal loopt echt mooi door alle drie de gebieden heen en je hebt ook echt het gevoel dat je er in weg gezogen werd. Ik kon namelijk niet stoppen met spelen tot ik het hele verhaal had gespeeld. Trolls zijn erg gesteld op hun spirits de Loa’s, maar ook op hun land. Daarnaast adviseer ik je als je in de verhaal lijn eindelijk de Loa of Death heb ontmoet, maar eens een paar keer dood te gaan. Ik lag echt dubbel van het lachen met de uitspraken van deze Loa.

Kul Tiras is zoals ik al vertelde het eiland van een bepaalde groep humans. De rode draad door de drie gebieden is niet zo sterk als bij de trollen, maar zeker nog steeds vermakelijk. Ik vindt namelijk dat ze niet genoeg tijd hebben besteed aan Jaina die in deze expansion dus terugkeert naar dit eiland, haar geboorte eiland. Dus tja, hier komt weer mijn mening naar boven dan Horde toch veel liefde heeft gekregen en dat stiekum de Alliance dit nu ook wel eens verdient. Ze hebben nou eenmaal al een overpowered paladin cq priest aan als leider.

Als je eenmaal level 120 bent en de verhaallijnen hebt door gespeeld – ja je bent waarschijnlijk als eerder 120 als dat je klaar bent met het verhaal – en jezelf hebt doorgeworsteld door de helaas steeds weer repeterende quests, kan je jezelf storten op PvP of World quests en/of neutrale quests op je eigen eiland maar ook op die van je tegenpool.

Maar staar je niet blind, want stiekum, tussen alles door, worden er best veel hints gedropt naar het grote kwaad. Namelijk ‘The Old Gods!’.

Zoals ik en vele spelers doen, zet ik vaak de muziek uit en zet ik mijn eigen muziekje op de achtergrond aan. Toch raad ik je aan het dit keer niet te doen. Er is zoveel mooie nieuwe muziek zoals bijvoorbeeld de mooie, maar toch creepy, muziek in Drustvar, waar alles is gebaseerd op black magic en witchcraft. Of ben je toch meer voor de alliance kant? Luister dan eens naar het piraten deuntje in Boralus.

Persoonlijk vindt ik ook dat de graphics stukken beter zijn geworden. De filmpjes zijn zo prachtig, mooi soepel en strak, dat het net lijkt als of je in de bioscoop zit. Als je in Zandalar rond loopt, loop je echt in een jungle rond. Heuvels, bergen, dalen, maar ook veel water, moerassen en houten bruggen. Het is gewoon weg prachtig. Esthetisch is World of Warcraft er zeker op vooruit gegaan.

Als je eenmaal op het hoogste level ben beland met je character is het tijd om aan de slag te gaan met de Dungeons, World Quests, de nieuwe Island Expeditions en World PvP. Factie tegen factie, speler tegen speler. Geweldig toch! Ik kan me de dagen nog herinneren waar we minimaal 48 uur in een Alterac Valley zaten en dat er dan nog niemand won. Nou, vindt ik, dat het spel nog niet lang genoeg live om hier iets over te zeggen. Maar hier onder even kort wat kleine veranderingen die Blizzard heeft toegevoegd aan hun arsenaal.

Voor World PvP heeft Blizzard een nieuwe aanpassing op alle server doorgevoerd, waardoor PvP servers niet meer nodig zijn. Spelers kunnen zelf kiezen, in Stormwind of Orgrimmar, of ze Warmode aan willen zetten waarmee je een kleine XP en Gold boost krijgt maar wel altijd in strijd bent met de tegenliggende factie. Dit zorgt ervoor dat meer spelers betrokken raken bij PvP en daar ben ik groot fan van. Je hebt ook nog factie chests, die uit de lucht vallen of bounties op mensen die al heel lang niet dood zijn gegaan.

Daarnaast komt in september nog Warfronts waarin je met 20 man een speciaal PVE scenario gaat spelen waarin je de tegenstander aanvalt. Ik ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Op dit moment zijn er nog maar kleinere scenario’s te spelen. Hier moet je met 3 mensen in je team versus een ander team van 3, zo snel mogelijk het meeste Azerite moet verzamelen. Je komt hier bosses in tegen of je krijgt juist als opdracht de tegenstander gaan dwarsbomen. Spannend toch?

Er zijn ook nog wat veranderingen geweest op die dingen die juist ‘Legion’ heel goed maakte. Namelijk met de Artifact wapens. Deze waren class specifieke wapen die na het verzamelen van artifact power, je speciale vaardigheden gaven. Je hebt nu geen wapen meer maar een ketting om je nek hangen, waarin jij je Azerite verzamelt die zo je armor versterkt. Namelijk hoofd, schouder en borst geven je een maximaal twee extra passieve vaardigheden, als je genoeg Azerite hebt verzamelt. Deze passieve vaardigheden kunnen bijvoorbeeld een extra schild of het terug krijgen van HP als je niet in gevecht bent, zijn.

Maar naast al deze awesome dingen zijn er ook nieuwe subrassen vrijgekomen. Voor de Alliance zijn het Lightforged Dranei, Void Elves en Dark Iron Dwarves en voor de Horde zijn het Highmountain Taurens, Nightborne Elves en Mag’har Orcs. Nu zijn het er nog maar 3 per factie, maar er komen er nog veel meer. Het enige grote nadeel hier aan is dat je deze als nieuwe speler niet hebt. De quest om ze vrij te spelen zit namelijk achter een grote reputatie berg verstopt. Zo kan het dus zijn, dat het soms weken duurt voordat je ze eindelijk kan spelen.

Mijn mening:

Het is Blizzard weer eens gelukt om een machtig mooie expansion neer te zetten. Een die ervoor kan zorgen dat er weer subscribers bij zullen komen. Maar gaan ze het vol houden? Zal de nieuwe content er voor zorgen dat de raiders, zich gruwelijk gaan vervelen of juist dat de Pvp-ers zich gaan vervelen? Wie weet? Het is pas kort na de release en met de fasering die Blizzard heeft in gebouwt voor het vrijgeven van nieuwe onderdelen zoals raids, een nieuwe PVP seizoen of juist de Warfronts, is er nog maar weinig te zeggen over wat de game over een half jaar doet.

Ik weet wel dat het het waard is om de verhaal lijnen in ieder geval een keer doorgespeeld te hebben. Dat ook de muziek en filmpjes echt het waard zijn om te bekijken dan wel te beluisteren.

Kom terug en ervaar de eeuwige strijd tussen Horde en Alliance of duik diep in de verhaal lijnen en breid zo je herinneringen van de geschiedenis van Warcraft uit.

Lok’Tar Ogar!