Wargaming, het bedrijf dat in het verleden verschillende games op de markt heeft gebracht en miljoenen mensen heeft kunnen vermaken, komt nu met een nieuwe aangepast en doorontwikkelde versie van World of Warplanes, ook wel World of Warplanes 2.0 genoemd. En ondanks dat World of Tanks een succes is, World of Warships elke dag een groeiende fanbase krijgt, bleef World of Warplanes (helaas) achter lopen op de rest. Het is dan nu aan Wargaming om de game (inclusief 40+ updates) toch nieuw leven in te blazen.

World of Warplanes, een game die tijdens de release hele hoge gooide, maar naarmate de tijd vorderde haakte de fans af. Dit had dan ook vooral te maken met het uitblijven van updates en het gevoel dat Wargaming World of Warships eerder naar voren wilde schuiven. Hierdoor werd de ‘eerste’ World of Warplanes een beetje naar de achtergrond gedrukt met alle gevolgen van dien. Zelfs diehard World of Warplanes spelers zijn overgestapt naar andere Wargaming games of op zoek gegaan naar een vervangende flight fighter.

World of Warplanes is terug! En natuurlijk staan vliegtuigen nog steeds centraal, maar de gameplay, looks, feel en handeling zijn helemaal aangepakt. Een oude game dat niet alleen een nieuw jasje heeft gekregen, maar een complete make-over heeft gehad.

Zo zien we dat de game meerdere nieuwe wegen heeft ingeslagen. Om te beginnen gaat het nu niet meer om alleen maar om het neerhalen van de tegenstanders. Vliegtuigen neerschieten is nog steeds een onderdeel van de game, maar er is nu zoveel meer. Denk hierbij aan de verschillende modi. Zo zien we dat Conquest mode, Capturing Territories en Local Defense Forces zijn toegevoegd aan de game.

Conquest Mode
Zoals je waarschijnlijk al had kunnen verwachten, het gaat hier inderdaad om het veroveren van bepaalde objects in de game. Denk hierbij aan een landingsbaan, een vliegbasis of een militaire basis. Hierbij hebben alle objecten een andere toevoeging in de game. Heb je controle over een landingsbaan, dan geeft dit de mogelijkheid om je vliegtuig te laten spawnen op die plek.

Bij een vliegbasis kun je ook spawnen, daarnaast zorgt een vliegbasis er ook voor dat jij je jezelf kunt repareren door er overheen te vliegen. Verder kun je hierdoor ook 10 seconden eerder respawnen dan normaal. Daarnaast krijg je nog een optie, je kunt namelijk van klasse wisselen. Dus stort je neer als Fighter, dan kun je daarna bijvoorbeeld weer verder gaan als Bomber.

Mocht je een militaire basis in je bezit hebben, dan zorgt deze ervoor dat je elke 110 seconden zowel een raket als een groep van 5 vliegtuigen worden opgeroepen om de tegenstander aan te vallen. Een object dat dus heel erg handig kan zijn om damage toe te brengen aan de tegenstander zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.

Captering Territories
Dit is ook niet heel erg nieuw voor de meeste gamers, maar voor World of Warplanes is dit wel een modi die nieuw in de game is gestopt. Het gaat hier inderdaad om het veroveren van objecten, dit doe je door de vliegtuigen van de tegenstander neer te schieten in de buurt van een object. Hierdoor verzamel je punten en deze punten zorgen er weer voor dat je het object kunt cappen.

Wie het eerste 140 punten heeft gescoord krijgt de cap toegewezen. Mocht je caps willen overnemen, dan moet je 160 punten moeten scoren, dit doe je door vliegtuigen neer te schieten, gebouwen te verwoesten. Maar als de verdedigende partij een vliegtuig van jouw team uitschakelt, dan zullen er weer punten van jou score worden afgehaald, met andere woorden, zorg dat je zelf niet neerstort en vernietig zoveel mogelijk om je heen. Alleen dan kun je de caps overnemen.

Het einddoel van deze modi is om uiteindelijk alle caps in je bezit te krijgen. Alleen hiermee kun je de game als winnaar afsluiten.

Local Defense Forces
Ook hebben we nog een optie die ze Local Defense Forces noemen, hierbij is het aan jou als eerste zo snel mogelijk een object te cappen. Dit doe je net zoals bij de voorgaande modi, daarna is het aan jou om de tegenstander mee te lokken naar de gebieden die jij hebt veroverd. Dit zodat de AA (Anti Aircaft) van jou veroverde gebieden de tegenstanders neer kan halen. Hierdoor kun punten scoren en het object behouden.

Mocht jij zelf de andere caps willen veroveren, dan moet je niet alleen de tegenstander uit de lucht moeten halen, maar ook de gebouwen en AA zal je moeten neerschieten, doe je dit niet, dan stort je vroeg of laat neer.

Daarnaast zijn er ook veranderingen in de gameplay. Zo is het vanaf nu ook mogelijk om te kunnen respawnen, zolang je maar een vliegtuig kiest binnen dezelfde tier, andere categorieën is ook mogelijk. En naast de al bekende categorieën Fighter, Multirole Fighter, Heavy Fighter en Attack Fighter heeft World of Warplanes 2.0 ook een nieuwe tech tree tot leven geroepen, namelijk de Bomber. Inderdaad, je kunt nu ook ervoor kiezen om hoog in de wolken te vliegen, de dodgefights te ontzien en vanuit het niets bommen laten vallen op verschillende gebouwen.

Dit allemaal om de gameplay verder te variëren en hiermee ook een nieuw soort gamer aan te spreken.

Maar het zijn niet alleen de standaard gevechten die de game zo aantrekkelijk maken, wat dacht je van de verschillende in-game missies die ervoor zorgen dat je elke keer een uitdaging van Wargaming krijgt voorgeschoteld. Niet alleen leuk om je skills te showen, maar ook goed om te zien dat het je iets opleverd. Soms kan dit geld zijn, soms een upgrade, wat het ook is, je inzet word beloont en zal daardoor ook altijd ervoor zorgen dat jij een uitdaging in de game zal vinden.

Of je nu een beginner bent of een doorgewinterde World of Warplanes fan, World of Warplanes is terug; Time to get airborne again!

Review - World of Warplanes 2.0
World of Warplanes is terug met een giga overhaul! De game is doorontwikkeld, werkt soepeler en ziet er prachtig uit. Houd je van snelle actie in de lucht, dan is dit de game die je zeker moet proberen!
Verdict8.8
+ Punten
  • Verschillende modi
  • Bommemwerpers
  • Veel missies
- Punten
  • Spectator Mode beperkt
8.8Verdict