Afgelopen week mochten we in een 1e Wereldoorlog bunker aan de slag gaan met Days Gone. Een flinke trip richting Antwerpen, maar was het de moeite waard?

We zijn inmiddels enkele jaren verder sinds de aankondiging van Days Gone op E3 in 2016. De Sony studio Bend heeft al die tijd in stilte gewerkt en na diverse keren de game uit te stellen gaat het dan nu ook eindelijk tot een release komen.

Om niet het plot en dito wendingen hiervan prijs te geven kreeg zelfs de pers een demo te spelen die her en der verknipt was om er zeker van te zijn dat er geen spoilers het internet opgaan. Ook wij kregen dus maar een beperkt kijkje. Toch hebben we meer dan genoeg gezien en gespeeld om tot een goede conclusie te komen.

You run with the wolves while I hunt like a hound

DEACON IN HET NAUW

We stappen in de biker boots van protagonist Deacon St. John. Een outlaw die zicht heeft aangesloten bij de Mongrels chapter van zijn biker bende. Deacon bevindt zich gelijk in een lastig parket, zijn vrouw Sarah is zwaar gewond en heeft gelijk medische hulp nodig. Ook zijn biker-broeder Boozer is er niet al te best aan toe en Deacon wordt dan ook gelijk geacht een persoonlijke beslissing te nemen hierin.

Diep in de bossen van de Amerikaanse staat Oregon probeert Deacon een nieuw bestaan op te bouwen en jaagt dan ook op vogelvrije criminelen om zo hun premies te innen. Niet alleen criminelen zijn het haasje, ook de freakers die zich in de bossen ophouden zijn niet veilig van Deacon. Deze ‘zombies’ zijn gemuteerd en zijn dan ook op zoek naar hun volgende maaltijd, bij voorkeur ben jij dat.

Nadat Deacon een freaker heeft omgelegd kun je de oren collecteren om als bewijs mee te nemen. Deze kun je dan weer inleveren bij een ‘bounty-shop’ waarbij je wordt uitbetaald in de geldende valuta. Hoe bijzonderder de freaker, hoe hoger de beloning. Hiermee kun je dan weer voorwerpen aanschaffen waarmee je kans groter is om te overleven of je gaat voor een upgrades van je motor.

Zorg dat je altijd overal op voorbereid bent als je op ontdekkingsreis gaat

DE BLOEMETJES EN DE BIJTJES

De motor die je bezit is je belangrijkste manier van transport, je dient hem dan ook goed te onderhouden. Niet alleen te upgraden, maar je dient ook reparaties uit te voeren als je schade oploopt door botsingen en harde landingen. Als je dacht dat oneindig brandstof had kom je bedrogen uit.  Ook Deacon’s bike lust wel een borrel van tijd tot tijd en daardoor ben je verplicht te scavengen op allerlei locaties die je tegenkomt.

Verlaten winkels, boerderijen en militaire locaties zijn een bron van materialen, maar freakers zijn er dan ook in overvloed. Achter iedere deur kan zich mogelijk gevaar ophouden, maar ook een vette reward. Deacon is vindingrijk genoeg en is in staat om van slechts enkele voorwerpen een wapen te maken. Je zult het allemaal nodig hebben aangezien je niks in overvloed zult hebben. Flora en fauna staan ook tot je beschikking om jezelf te verbeteren.

Kogels zijn dan ook een schaarste, bedenk dus goed voordat je het vuur opent of er geen mogelijkheid is om op een stealth manier je doel te bereiken.

Dit alles kun je doen vanuit je wheapon-wheel, niet alleen om je uitrusting in gereedheid te brengen, maar ook om te craften. Verbanden, pleisters, pijlen voor je kruisboog, molotov cocktails, pijp-bommen en veel ander dodelijk speelgoed staat tot je beschikking.

In een game zoals deze mag de skill-tree natuurlijk niet ontbreken en naarmate de game vordert kun jij jezelf via deze skill-tree verbeteren op diverse vlakken zoals  op het gebied van overleven of combat.

Ook mag de touch-pad op de PS4 controller niet worden vergeten. Door deze in een bepaalde richting te swipen kun je de map oproepen en zo je volgende bestemming opzoeken en/of markeren. Maar swipe je naar links dan kom je uit bij de skill tree. Het is even wennen, maar wel goed om te zien dat er meerdere opties onder de touch-pad zitten.

Prachtige omgevingen om te ontdekken

HOREN EN ZIEN

Op het audiovisuele gebied ga je niks tekortkomen, de voice-acting klinkt natuurgetrouw en de studio heeft duidelijk de juiste stemmen gecast voor de personages. Ook leuk om te horen: een shotgun in een tunnel klinkt overdonderend, hetgeen wat nieuwe vijanden kan aantrekken.

Op visueel gebied lijkt het op het eerste gezicht ook niks aan te schorten. Grafisch gezien ademende de wereld heel natuurlijk. We maakten motregen mee, dit ging weer over tot dikke druppels waarmee we doorweekt raakten tot op het bot. Wel had de game her en der wat last van vervelende pop-up. Graspollen spoten her en der nog uit de grond.

Wel baart de AI nog enige zorgen, meerdere malen heb ik meegemaakt dat zowel Freakers als menselijke vijanden roerloos stil stonden en lijken te wachten op de genadeklap. Emmanuel Roth van Ben Studios liet dan ook aan ons weten dat er zeker nog twee werkrondes en een ‘day one patch’ over de game heen gaan alvorens Days Gone gold gaat en richting de drukker vertrekt. Dus hopelijk zal dit dan niet meer terug te vinden zijn in de eind versie van de game.

Days Gone: niet alles is wat het lijkt

CONCLUSIE

De zes jaar dat Bend nu aan de game werkt gaat dan nu (eindelijk) zijn vruchten afwerpen. Er is een levende wereld gecreëerd waarbij continu gevaar dreigt, deze spanning is goed merkbaar en zal je dan rechtop in je game-stoel houden. Cut-scenes zijn van bijzonder hoog niveau en kunnen zich makkelijk meten met toppers van de afgelopen jaren zoals The Last of Us en Uncharted 4.

Wie bekend is met de bekendere Tv-series als ‘’The Walking Dead’’ en ‘’Sons of Anarchy’’ zal zeker overeenkomsten zien. Voeg daar nog een flinke snuif van de actiefilm ‘’World War Z’’ toe en je zult zien waar Bend hun inspiratie vandaan heeft gehaald.

Vooralsnog trekken we de voorzichtige conclusie dat ‘’Days Gone’’ niks nieuws doet in het survival genre, maar wat ze doen, dat doen ze met grote klasse. De soepele besturing van Deacon, het wheapon-wheel (wat tevens als crafting tool fungeert) en de audio en visuele kunsten kunnen de game op grote hoogte plaatsen. Bend Studio begeeft zich nu in de crunch-fase van ontwikkeling en zal de game moeten polijsten en bijpunten.

De release nadert met rasse schreden en we hopen vurig dat ze alles zullen geven wat deze game verdiend. Dat gaat in dit geval het verschil maken tussen een goede game en een huzarenstukje wat de geschiedenis in kan gaan als een van de vele toppers van de PlayStation 4 generatie.