Het is alweer een tijdje geleden dat ik op de virtuele bank ben gaan liggen voor een verhaaltje, maar na vorige week vond ik het een perfect moment om weer eens aan een lange monoloog te beginnen. Want we hebben genoeg te vertellen 😉 Ik laat een deel van het verhaal aan Jack over (wil zijn mooie momentjes in de spotlight niet stelen) dus hou zijn column ook zeker in de gaten.

Maar ik heb genoeg te vertellen, dus laten we beginnen bij het begin. Jullie zijn gewend dat we na de Gamescom allerlei hands-on verslagen posten, dat is dit jaar anders. Dit jaar hebben we duidelijk een andere focus gehad, nieuwe games & hardware vinden. Natuurlijk zitten wij ook met veel spanning te wachten op games als Mafia III, maar we posten immers al genoeg over deze games (ook crewlid Bas zal een aantal games van de Gamescom bespreken).

Natuurlijk posten we nog steeds de officiële Gamescom persberichten (dus wees niet bang, de laatste updates blijven komen) maar qua eigen stukken, bevindingen en ervaringen tijdens de GDC en Gamescom zullen jullie dit jaar columns hier vinden met onze verslagen.

GDC & ID@XBOX

Naast de Gamescom waren we dit jaar maandag en dinsdag ook op de GDC, wat uiteindelijk een echt hoogtepunt is geworden van vorige week. We hebben uren gesproken met Chris Charla & Katie Stone Perez van ID@Xbox (en nog 3 anderen uit het team). We hebben de ins & outs besproken m.b.t. de mogelijkheden die ontwikkelaars hebben om met steun van ID@Xbox aan de slag te gaan.

Hoe laagdrempelig dit is, ook voor de ex-studenten die op hun zolder iets hebben gebouwd. Er worden Dev-kits ter beschikking gesteld en ze geven iedereen de kans om in een showcase te komen tijdens high profile events (zoals E3 & Pax).

In een volgende column zal ik verdere informatie geven en ook op Inside Indie zal er meer info volgen, helemaal omdat een aantal van onze lezers toch ambitie hebben om zelf ooit games te maken. Ook zullen we dan meer info geven over de andere projecten zoals BizSpark & DreamSpark en de lange lijst games die reeds uitgegeven zijn onder deze paraplu (meer dan wij wisten btw).

Katie en ik hebben daarnaast ook gesproken over een super initiatief “Girls make Games“, waarbij meiden in de leeftijd van 8 – 16 jaar naar een zomerkamp gaan van 3 weken. Gedurende deze 3 weken maken zij in teams een eigen game. Niet alleen het verhaal, de gameplay, graphics, geluidseffecten en al het andere dan nodig is, daarnaast maken ze ook samen een pitch om hun spel te presenteren.

De teams die door gaan krijgen een jury uit de industrie voor hen op een locatie tijdens een event waar ze naartoe worden gevlogen en de winnaars krijgen hun game ook gereleased onder ID@Xbox. Alle inkomsten die hieruit volgen gaan naar de studiefondsen voor de meiden uit het winnende team. Daarnaast krijgen de “alumni” uit Girls make Games nog een uitnodiging om een hele dag mee te draaien met de Crème de la Crème binnen de Microsoft teams. Waarbij de vraag is of de meiden nu blijer zijn met deze kans of de teams om met deze meiden te werken 😉 Een initiatief als dit gaat natuurlijk nog meer aandacht van ons krijgen, helemaal met de details, en deze informatie zal ook op 365Kidz te vinden zijn.

GDC & MATTHEW LUHN/PIXAR

Maar tijdens de GDC was ik ook aanwezig bij lezingen, 1 daarvan was die van Matthew Luhn van Pixar.  Net als bij de lezing van Chris Charla was het volle bak, de lege plekjes op vloer waar geen stoelen stonden werden gewoon gebruikt om op de grond te zitten. Matthew nam ons mee in zijn verhaal en hoe zijn reis in de branche was ontstaan. Hoe zijn eigen vader ooit bij Disney animaties wilde maken en dat van zijn vader niet mocht, en in de familie winkel (een speelgoed winkel) moest blijven werken.

Hoe het daarna zijn doel werd zijn eigen zoon, Matthew, te laten opgroeien met kunst en films. Hij nam Matthew mee (ook tijdens schooltijd) naar musea, de opening van Star Wars en alles dat Matthew leuk zou vinden en de passie mogelijk zou kunnen doen opbloeien. En met geluk, want Matthew ging naar de LA Animation School (ooit gestart door Walt Disney). Zijn eerste werkervaring deed hij op in het team van The Simpsons als animator, maar hij begon al snel meer interesse te krijgen voor een andere creatieve rol binnen het team: de storyteller.

Na zijn overgang naar Pixar (toen nog een bedrijf dat zich bezighield met hun software RenderMan) begon hij aan het grote avontuur van Toy Story, de eerste volledig met de computer geanimeerde film. Zijn eerste taak was het animeren van de legerpoppetjes. Gedurende het project bleek dat het beter werkte om d.m.v. storyboards eerst het verhaal vorm te geven voordat het daadwerkelijk werd gemaakt.

Deze storyboards en het daadwerkelijke verhaal hebben een wending gekregen tijdens het project. Disney wilde namelijk aanvankelijk de stekker uit het project trekken omdat het zo “niet” Disney was, geen liedjes, geen Prinsessen etc. De Story Department heeft hun eigen magie laten werken en het verhaal zo weten aan te passen dat Disney werd overtuigd, het project werd gered en hiermee was een Award winning film ontstaan.

Matthew is nu inmiddels 20 jaar bij Pixar en heeft binnen de Story Department gewerkt aan Toy Story 2, Monsters Inc., Finding Nemo, Cars, Monsters University en nog veel meer. Tijdens seminars en workshops probeert hij andere schrijvers en studio’s op de basic zaken te wijzen. Hoe voor de hand ze ook liggen, toch zijn er nog genoeg studio’s die niet in 1 zin kunnen vertellen waar hun spel over gaat. Simpel en duidelijk houden zodat de kijkers eigenlijk in de eerste scene al weten waar het spel over gaat.

Lineaire & interactieve onderdelen, begin, midden & eind, het is de basis, maar toch ontbreekt het vaker. Creëer een beleving, laat iets gebeuren dat onverwachts is, bouw een band op met de hoofdfiguren, zorg voor een verandering binnen een hoofdfiguur. Weet wat je doelgroep is en zoek een gezamenlijk doel van deze doelgroep, zorg dat de wereld duidelijk is en als dit een fantasie wereld is moet direct duidelijk zijn wat wat is (neem Inside Out als voorbeeld). Allemaal tips die kunnen helpen ook al zijn het geen “secrets of the trade” en daarmee was het ook een erg aangename en interessante lezing om bij te zijn.

WOMEN IN TECH

Op de eerste dag tijdens de Gamescom werd samen met het GDC de 2e Women in Tech conferentie gehouden. Ik was erg blij hiervoor een uitnodiging te hebben ontvangen en heb met veel plezier geluisterd naar een aantal vrouwelijke kopstukken uit de tech industrie met hun ervaringen en de valkuilen.

  • Meggan Scavio, General Manager GDC Events at UBM TechWeb
  • Katharina C. Hamma, COO Koelnmesse
  • Katie Stone Perez Sr. Program Manager Digital Games Publishing & ID@Xbox
  • Sabine Hansen, Director Kienbaum
  • Anna Rozwandowicz, Director of Communications ESL Gaming
  • Kate Edwards, Executive Director at International Game Developers Association

Ook tijdens een workshop kwamen herkenbare issues ter sprake, maar niet alleen issues die voor de vrouwen in de industrie herkenbaar zijn werden besproken, juist ook bekende algemene zaken zoals “Crunch Mode” (extreem overwerken voor langere tijd). Werkomstandigheden, balans werk/privé, structurele issues, hoe de verdelingen zijn qua werkomstandigheden etc. Een aantal van deze issues zullen misschien voor de vrouwelijke groep meer aan de orde zijn, maar de grootste, de werkdruk, is voor allen herkenbaar.

Tijdens dit event was er natuurlijk ook ruimte voor netwerken, en dit bracht een contact waarmee ik gesproken heb met een dame die studenten hielp opleidingen te financieren voor degenen die de financiële middelen niet hebben. Graag wil ik hier op de site voor dit soort zaken ook ruimte maken. Welke opleidingen er zijn, welke eisen daarvoor gelden, issues rondom stages, etc. Er zal hiervoor ook zeker een oproep volgen voor jullie ervaringen, zowel voor de dames als heren ;).

GAMESCOM & SAMSUNG

Natuurlijk heb ik ook op de Gamescom vloer rondgelopen (zie ook ons fotoalbum op Facebook) maar dit jaar was het voor mij met name netwerk afspraken en het checken van hardware. Jack zal e.e.a. vertellen over de nieuwe ontwikkelingen bij AOC & Lenovo en ik was o.a. aanwezig bij Samsung’s eerste persconferentie tijdens een Gamescom. Hier werden niet alleen de nieuwe producten als Galaxy 7 Note, de C24FG70 monitor (144 Hz, 1 ms), nieuwe micro SD’s etc door Simon Winkle &, Sebastian Boms gepresenteerd, we kregen ook de ervaringen van een aantal ontwikkelaars te horen m.b.t. de nieuwe Vulkan API technologie. Kristian Segerstrale van Super Evil Megacorp & Alen Ladavac van Croteam vertelde over de enorme winst in snelheid door deze nieuwe technologie, waardoor het mobiele gamen naar een nieuw level zal komen.

We mochten natuurlijk genieten van allerlei VR mogelijkheden met de nieuwste telefoons (ook een echte 4K rollercoaster ervaring) en natuurlijk games op de telefoons & phablets. Samsung’s focus op de mobile VR markt is te begrijpen, van alle VR ontwikkelingen is deze de snelst groeiende markt. In 2016 nam Mobile VR 84% in van de totale VR headset markt (met Console op 10&, PC op 6% en Standalone op 0,3%). Natuurlijk zal dit percentage veranderen als de headset markt meer hardware en games gaat lanceren voor de andere platforms. Maar o.a. vanwege de lage drempel qua gebruik en het prijsniveau zal de Mobile markt zeker een groot deel houden.

Bij afwezigheid van de racers uit onze crew ben ik als afsluiting nog wel een gaan racen in stijl met een opstelling van 3 nieuwe C24FG70 schermen. Er stonden ook Playseat sets voor de echte race-ervaring, maar ik heb het met de controller gedaan. De immersion in het spel is in een opstellingen als deze idd enorm, en ik kan me voorstellen dat voor een race of vlieg game je eigenlijk niet anders zou willen (mist je portemonnee het toelaat).

We zullen vanaf nu ook vaker nieuws van Samsung posten, dus hou de site in de gaten voor verdere ontwikkelingen en reviews.

GAMESCOM & PDP

We zullen nu op 365Gaming ook meer gaan informeren over controllers, andere merken headsets & hardware. Zelf was ik daarom bij PDP om hun Afterglow controller & headsets te bewonderen. Ik was aangenaam verrast over deze lijn (ook echte licentie Xbox voor de controllers btw) qua vormgeving, pasvorm en met name mogelijkheden. De controllers zijn qua verlichting aan te passen naar eigen smaak maar ook qua functionaliteit.

Net als bij de nieuwe lijn Legendary Collection kunnen de knoppen (voor en achter) worden ingesteld en zelfs de 4 force feedback motoren kunnen ingesteld worden,  afzonderlijk! Dit is voor mij echt een meerwaarde omdat ik bij diverse games onderhand RSI klachten kreeg door het trillen. Ook de speciale knop waarmee je het d-pad omtovert tot bediening van de headset is enorme meerwaarde.

Daarnaast heeft de Legendary Collection een fantastische coating die ervoor zorgt dat de controller niet een groot “huidcel” apparaat wordt. Mooiste van deze lijnen is de prijs, want voor USD/EUR 50,- is hij al van jou! Nadeel is dat hij nog niet in Nederland wordt verkocht, maar daar gaat zeker verandering in komen! Hou de site zeker in de gaten voor de reviews.

PDP AfterglowPDP Rock Candy

Met het ook op de kinderen viel mijn oog ook de Rock Candy lijn (natuurlijk ook leuk voor de zoete dames onder ons 😉 ). Deze lijn is niet alleen duurzaam voor lichtgewicht hardware, het keyboard is ook 100% waterdicht! Het kan dus goed gedesinfecteerd worden na gebruik! We hebben de tekst gezien waarbij er onder water getikt werd zonder problemen, dus ook leuk voor gebruik in de badkamer ;). Ook deze lijn hopen we op korte termijn te reviewen voor jullie.

Maar ze hadden nog meer! Naast brand items voor o.a. Titanfall 2, Mirror’s Edge, Mortal Kombat hadden ze ook een mega awesome Lancer replica uit Gears of War 4! En niet te vergeten cute Nintendo items voor Zelda, Mario & Donkey Kong! Zeker de moeite waard om PDP in de gaten te houden, ook omdat ze de nieuwe Rock Band Rivals gaan lanceren….more te follow soon.

PDP Gears of War Lancer

PDP Zelda

PDP Mario

PDP Donkey Kong

GAMING AID

Graag wil ik met een sociale noot eindigen in deze, natuurlijk weer te lange, column. Ik zal in een apart artikel Gaming Aid de plek in de spotlight geven die het verdiend, maar wil hier nog wel even een vermelding doen. Wij zullen namelijk een helpende hand bieden aan deze fantastische organisatie. Een organisatie die nu een kleine 3 jaar zich inzet om gamers, ontwikkelaars, producten, studio’s en wie dan ook in de gaming industrie samenbrengt om andere te helpen.

Een mooi initiatief met mooie doelen, die een groter bereik verdienen wat ons betreft. Of het nu projecten zijn waarmee ze geld ophalen, stream sessies voor een goed doel of een Ebay actie waar game gerelateerde items worden geveild (soms erg unieke items zoals beelden), wij gaan jullie op de hoogte houden….en hopen dat ook de Nederlandse gamers hun sociale kant laten zien!