Onlangs stapte ik in alle vroegte op de trein om een vlucht te nemen naar het verre oosten, inderdaad, we brengen deze keer een bezoek aan Lesta Studios, de Wargaming studio achter de games World of Warships en de aangekondigde game World of Warships: Legends.

Terwijl wij ons een koud en kil Rusland voorstellen zien we juist het tegenovergestelde van dit alles. Blijkbaar heeft het WK en de cursus ‘Lachende agenten’ de stad Sint Petersburg goed gedaan. We krijgen een warm onthaal en je kan zien dat sommige delen van de stad een grote opknapbeurt hebben gehad vanwege het WK van afgelopen zomer.

Maar het is tijd om naar het hotel te gaan, want morgen staat er een bezoek voor de deur. We brengen de dag door bij Lesta Studios, de studio die World of Warships en World of Warships: Legends onder haar hoede heeft genomen voor Wargaming.

Eindelijk! Het gevecht vindt nu ook onder water plaats!

En om dan maar direct met de deur in huis te vallen: eindelijk is het zo ver! Ik heb er twee jaar over moeten zeuren bij de mensen van Wargaming en Lesta Studios, maar het is eindelijk zo ver! De onderzeeërs komen eindelijk naar World of Warships! (Niet dat ik de enige ben die er over zeurt, maar wel leuk om te zien dat ze het eindelijk aan de game toevoegen!)

Ok, het is niet helemaal zoals de meeste mensen direct zullen denken. Ja, ze komen in de game, maar het zal eerst om een PvE opzet gaan. We krijgen te maken met een aantal verschillende onderzeeërs met elk hun eigen stijl om mee te spelen.

Dit kun je maximaal ervaren in de nieuwe Halloween missie, dat een vervolg is op de Halloween van vorig jaar, waar we Raspoetin moesten verslaan. Deze keer zal je niet direct vol in de aanval kunnen gaan. De reden hiervoor is dat onderzeeërs niet bekend staan om hun zware geschut. Dus je zult tactisch te werk moeten gaan. Denk hierbij niet aan afwachten en binnen torpedo bereik hebben van de schepen terwijl je zelf buiten spotting range bent.

Je kunt ook weer speciale camouflage voor ‘normale’ schepen winnen of kopen

Nu is het zo dat we de beschikking hebben over twee soorten torpedo’s. Eén daarvan kennen we al vanuit de gewone game. Deze zal veel schade aanbrengen en kunnen ervoor zorgen dat het schip volloopt met water. De andere torpedo is één die nieuw is en een hele unieke eigenschap heeft. Als je de tegenstander raakt met deze torpedo dat zal het schip stilvallen, eigenlijk bevriest alles op het schip. Dus je richt flinke schade aan, maar zorgt ook dat het schip stil komt te liggen.

Met de onderzeeërs krijg je er ook nog een extra element bij, je kunt namelijk voor een bepaalde tijd tot maximaal 100 meter diep onder water gaan. Hierdoor kun je onder een ander schip door varen en aan de andere kant weer naar boven komen, je torpedo’s afvuren en weer wegduiken. Het is als het ware een nieuwe vorm van verstoppertje spelen geworden.

Maar er is zoveel meer dat je kan doen met deze modi, want als je onder een schip vaart en hem ramt, dan kun jij je tegenstander alsnog laten zinken. Zoveel meer opties, mogelijkheden en variaties om de missie goed af te sluiten, het is echt heerlijk om te zien wat allemaal kan en mag. Want als je eenmaal onder water gaat, dan heb je ook meerdere plekken om te verschuilen.

Wederom zijn alle schepen voorzien van een Steampunk camouflage

Het mooie hieraan is te zien dat we nu merken dat alles onderwater en net even iets anders uit ziet, je ziet mogelijkheden om schepen tot zinken te brengen die hiervoor niet te bedenken waren. Maar ook het verschuilen onder eilanden is een mogelijkheid, ook al is dit vrij beperkt en niet ideaal om de game met vijf sterren af te sluiten, het kan je wel even helpen als het nodig is.

Het is een tijdelijke test die Wargaming een beter idee geeft wat de community er van vind. Want stel dat het toch wordt toegevoegd aan de PvP versie, kan moeten we nog wel even wachten. Dit omdat deze tech tree ervoor zorgt dat je alles opnieuw zult moeten balanceren, maar ook de maps zullen moeten worden aangepast. Dit omdat je niet altijd ziet wat er onder water gebeurd op dit moment. Als je schip zinkt, dan stopt het voor jou als speler, maar hoe moet dat als je onder water verder gaan gaan met je gevechten? Het is nogal een uitdaging voor de studio als deze stap echt wordt gezet.

We kunnen niet wachten om verder te gaan met de Terror of the Deep missie

Daarnaast zal je beter geruik moeten maken van je hydro en radar als dit aan de game wordt toegevoegd, zo kun je ze toch nog spotten en hebben ze niet vrij spel als ze onder water gaan. Dus ook al hopen we dat het uiteindelijk in de game komt, het kan nog wel even duren voordat we hier in PvP mee aan de slag kunnen gaan.

Voor nu is het alleen nog maar als Halloween event te spelen, dus we kunnen genieten zodra het live gaat. Om daarna weer jaren de devs lastig te vallen wanneer deze tech tree in de PvP game komt.

Maar mocht je graag met de onderzeeërs aan de slag willen gaan, de Halloween missies zijn vandaag begonnen en over een aantal weken kun je eindelijk beginnen met de onderzeeërs. Je zult de eerste weken met de missies van vorig jaar aan de slag gaan en op 1 november kun je eindelijk de onderzeeërs proberen. De game kun je hier downloaden: https://worldofwarships.eu/en/content/game/