Vrijdagochtend 1 juli: veel te vroeg sta ik op het treinstation in Maarssen. Door de aangekondigde werkzaamheden op het traject wilde ik geen enkel risico nemen om te laat te komen op de Nintendo Preview 2016 persconferentie waarvoor 365Gaming was uitgenodigd. Op deze dag mogen we eindelijk de voor 2017 aangekondigde nieuwe Zelda game spelen!

Na een kopje koffie te hebben genuttigd bij een nabij gelegen koffie cafe, arriveert na een half uurtje de pendelbus die de genodigde gasten naar conferentieruimte ‘de Glazen Kamer’ gaat vervoeren. Door het vroege tijdstip zaten ik en een vrouwelijke ‘conculega’ als enigste passagiers in het busje. Eenmaal aangekomen bij de Glazen Kamer worden we door twee dames van Nintendo opgevangen en krijgen we een heerlijk bakje koffie en wat lekkers aangeboden. Tijd om even kennis te maken en lekker te kletsen over alles wat met gaming te maken heeft. Langzaam druppelen er steeds meer mensen binnen.

Net na half tien worden we verzocht naar de presentatieruimte te gaan, in totaal zijn er zo’n 30 personen aanwezig. De presentatie begint, en er wordt vriendelijk verzocht om tijdens de presentatie geen beeld en geluidsopnames te maken. Beneden in de lounge mogen we wel opnames maken.

Paper Mario Color Splash

Meteen beginnen we met een demo sessie van Paper Mario Color Splash voor de Wii U. Ik had al van deze titel gehoord maar was er nog niet enthousiast ervan geworden omdat ik er nog te weinig over heb kunnen lezen. Gelukkig ben ik na het zien van de demo wel enthousiast geworden. Nintendo is het toch weer gelukt om leuke en nieuwe elementen toe te voegen aan het spel. Het oogt vertrouwd, een enorme cardbox / papieren wereld. Mooi opgebouwd uit allerlei lagen en het doet weer leuk en speels aan. Al snel is het duidelijk dat er weer van alles te ontdekken valt achter diversen papieren objecten. Het idee in dit spel is dat je met behulp van de Paint Hammer alle gestolen kleuren in elk level weer opvult. Het verhaal zelf is tijdens de demo sessie nog niet uit de doeken gedaan.

Een van de grote wijzigingen is het combat systeem. Deze is goed onderhanden genomen en heeft nu ook een wat meer strategische insteek. Door vijanden te verslaan verzamel je diversen kleuren verf en speciale kaarten die je kan gebruiken tijdens de gevechten. Als een gevecht start zie je de kaarten die je hebt verzameld, deze zijn allemaal blanco qua kleur. Je kiest twee kaarten uit die je in gaat zetten voor het gevecht, zoals de dubbele sprong en hamer slag. Nu kun je deze kaarten helemaal, of voor een gedeelte van een kleur voorzien, hoe meer kleur des te krachtiger de aanval. Ook kan je kaarten verzamelen met daarop de afbeelding van je vijanden, als je deze inzet zullen ze je helpen in het gevecht. Ook zijn er speciale voorwerp kaarten te vinden, deze vallen op in de cartoonachtige omgeving omdat ze er realistisch uitzien. Zo kwamen we een vijand tegen die een hamer van vuur heeft, en niet met de gewone aanvalskaarten verslagen kon worden, door een brandblusser in te zetten kon je het vuur doven. Overigens zijn de aanvallen van deze speciale aanvalskaarten erg gaaf gemaakt, een mix tussen realiteit en de papieren omgeving.

Er valt weer veel te ontdekken in de papieren wereld van Mario, het spel zit boordevol humor en heerlijke speelse kleurtjes zoals we gewend waren van de eerdere delen. Aanradertje!

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past

Dit is een remake van de op de Playstation 1 verschenen Dragon Quest VII: Warriors of Eden. Het is een RPG game en gaat je dus heel veel tijd kosten. Het spel is gigantisch groot en zal zonder de side quests al meer als honden uur kosten om het uit te spelen. In dit spel reis je naar het verleden en moet je in elk continent een missie voltooien. Zodra dit is gebeurt verander je dus de toekomst van dit continent en verschijnt dit continent in het heden.

Als je daarna in het heden met de bewoners van het continent gaat praten, dan hebben ze het over de legendary warriors (jij en je groep!) die in het verleden het continent gered hebben. Dit is een spel waar je behoorlijk wat tijd voor uit moet trekken. Tijdens de demo sessie heb ik een goede indruk gekregen van het spel, mooie animaties en het wel bekende turned-based combat systeem. Deze hou ik in de gaten…

Mario Party Star Rush

De volgende 3DS titel die we te zien kregen, de alom bekende party game Mario Party. Samen met drie andere Nintendo medewerkers werd het spel gespeeld. Het zag er erg leuk uit, de mini games zijn erg leuk om te doen. Ook bij Mario Party zijn een aantal aanpassingen gemaakt, alle spelers kunnen bijvoorbeeld na het werpen van de dobbelsteen hun eigen pad kiezen en meteen bewegen. Persoonlijk ben ik niet zo van de party games, maar dit zag er wel erg leuk en vermakelijk uit!

Het is nog onduidelijk of het spel ook online te spelen is. Wat mij ook opviel is dat het spel regelmatig bleef hangen, en moeite leek te hebben om met vier spelers tegelijkertijd te spelen. Of dit nu aan de demo opstelling lag is onduidelijk.

The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild

En dan de titel waar iedereen op zat te wachten, het nieuwe deel in de Zelda reeks! We kregen de demo te zien waarin Link al voorzien is van wat extra items zoals de Glider, bommen en de magneet-kracht. De grafische stijl was even wennen, maar het past echt goed. Ik vind het een volwassen versie van The Wind Waker. Het spel is zo ontzettend goed opgezet, de vrijheid die je ervaart is te vergelijken met Skyrim, maar dan nog uitgebreider en nog meer mogelijkheden. Net zoals bij Skyrim kan je overal naar toe wat je ziet, in de verte zie je een berg met daarop een shrine, je kan daar naar ook echt naar toe. Ik snap nu goed waarom het spel een paar keer is uitgesteld.

Er zitten veel meer RPG elementen toegevoegd, maar op een manier dat iedereen het kan begrijpen. Zo kan je bijvoorbeeld experimenteren met koken, alle ingrediënten die je vind kan je proberen met elkaar te mengen om zo een gerecht te creëren met zijn eigen eigenschappen. Je ook kan gaan jagen op dieren (foei Nintendo!). De omgeving staat het toe om bomen om te hakken, grasvelden in brand te steken, rotsen weg te duwen, bergen te beklimmen etc.

De gevechten met vijanden zijn fantastisch mooi en gevarieerd. De vijanden reageren echt heel verassend, ze zoeken ook echt naar wapens om je aan te vallen en vinden ze niets dan pakken ze stenen om je te bekogelen. Je kan vijandelijke kampen op diversen manieren aanvallen. Je kan gebruik maken van de omgeving, rotsen van hellingen afduwen en zo de vijanden verpletteren, gras aansteken zodat de vijanden worden ingesloten etc. Zo veel keuzes waardoor je niet het gevoel krijgt dat de gevechten elke keer weer uniek aanvoelen.

In de demo sessie zagen we bijvoorbeeld in een door sneeuw overdekt land met daarin een groot meer. Midden in het meer ligt een vlot, deze kon je bereiken via een steiger, maar die lag er niet meer. Wel liggen de pijlers er nog waar de steiger ooit op heeft gelegen. Link kapt twee bomen om zodat deze in het water vallen. Ze drijven langzaam op de pijlers af, maar ze moeten worden bijgestuurd. De boog werd tevoorschijn gehaald, en door pijlen op de boomstam in het water te schieten kon je de drijvende stammen bijsturen.

Ook zagen we een gevecht met een paar skelleton vijanden. Tijdens dat gevecht verliest een van de vijanden zijn hoofd en armen. De andere skelleton pakt hierop de afgehakte arm op, en begint Link hiermee aan te vallen, geweldig! Ook pakken vijanden elkaars wapens af om zo Link aan te vallen, er zit zoveel variatie in het spel en de drang om alles uit te proberen is gigantisch!

Ook heeft link een magneet waarmee hij objecten kan beïnvloeden. Zo liet de Nintendo medewerker een leuk trucje zien. Hij plaatst een ijzeren platform op een steen zodat er een wip wordt gemaakt. Hij ging op het uiteinde van deze wip staan, en gebruikte de magneet om een ijzererts blok op te tillen en op het uiteinde van de wip te laten vallen waardoor Link in de lucht werd gelanceerd. Je kan dus de puzzels op een creatieve manier oplossen.

De mogelijkheden leken eindeloos, zo kan je met je schild van de bergen glijden alsof je aan het snowboarden bent, zo gleed Link van een berg af en in de lucht klapte hij de Glider open om zo verder te glijden. Ook tijdens het gevecht hebt je nieuwe mogelijkheden. Door tijdig weg te springen gaat het gevecht in een slowmotion en kan je door op de Y te drukken een speciale aanval uitvoeren. Ook kan je moves combineren, zo zagen we dat Link de Glider losliet, meteen zijn boog trok en een vijand van een toren schoot voordat hij veilig om de grond landde. Het moment tussen het loslaten en de boog gebruiken gebeurt dan in een slowmotion moment. Hiermee kan je dus erg coole aanvallen uitvoeren.

De tijd vloog om, en iedereen zat vol enthousiasme te kijken en te reageren op deze sessie. Ook de medewerker van Nintendo ontdekte tijdens deze demo ook weer nieuwe dingen. Echt een mooie ervaring was dat!

Zelf aan de slag

Aan het eind van de demo sessie gingen we naar de begane vloer waar een tiental tv’s stonden opgesteld waar we zelf met Zelda aan de gang mochten gaan. Het eerste kwartier mochten we de demo spelen waarin we al meer items hadden. Deze sessie was bedoelt om gewoon lekker alles te ontdekken en overal naar toe te gaan, helaas was die tijd zo snel om!

Het tweede gedeelte van de demo was vanaf de start van het spel waarin je aan de verhaallijn begon. Deze sessie duurde 20 minuten maar ook hier vloog de tijd voorbij. Je had maar net tijd om een van de honderd shrines te bezoeken en te activeren. Dit smaakte naar meer!!!

Ervaring van de andere spelers

Na mijn speelsessie ben ik wat gaan rondlopen en bij andere spelers gaan meekijken. Wat mij meteen opviel is dat iedereen zat te spelen met een enorme smile op zijn gezicht en merkbaar zaten te genieten. Iedereen speelde het spel op zijn eigen manier en overal werden nieuwe dingen ontdekt, geen enkele sessie was hetzelfde! Er is zo ontzettend veel te ontdekken! Ik ben enorm aangenaam en vooral positief verast door de diepgang van Breath Of The Wild. Dit gaat mijn sociale leven flink beïnvloeden volgend jaar… gelukkig heb ik nog een hele berg vakantiedagen staan 😉

Grafisch zag het spel er goed uit, het speelt enorm lekker. Hier en daar wel wat popups waaruit blijkt dat dit spel de Wii U echt wel tot zijn max trekt. Alle vragen over de NX versie werden netjes ontweken… Overigens viel mij ook op dat de Wii U controller met name het tweede scherm alleen wordt gebruikt om de toetsen layout weer te geven. Geen maps of iets dergelijks… Zou dit er op wijzen dat het tweede scherm bij Zelda onnodig zal zijn, wellicht omdat de NX een andere controller heeft?? Dit zal nog een verassing blijven waar we hopelijk in september meer over gaan horen.

Een ding staat voorop: deze game staat nu nummer 1 op mijn verlanglijst voor het komende jaar!

Wat was er nog meer?

Naast Zelda stonden ook een aantal andere games opgesteld, maar daar werd weinig gebruik van gemaakt.. hoe zou dat toch komen?! Ook waren er nieuwe Amiibo’s te bewonderen. Het was vooral Zelda waar alle mensen voor kwamen.

Lunchen en afscheid nemen

Na de sessie kregen we nog een lekkere lunch aangeboden en gaf ons nog even de gelegenheid om wat langer mee te kijken met de volgende speelsessie die stond ingepland. Nadat we de organisatoren hadden bedankt en afscheid namen kregen we nog een tasje met wat Zelda en Nintendo goodies mee. Leuk voor mijn verzameling 😉

Ik wil bij deze Nintendo bedanken voor de uitnodiging en de enorme gave ervaring die ik hierdoor heb kunnen opdoen, en mijn complimenten hoe alles was georganiseerd!

Nu helaas nog lang wachten tot 2017…..