We zijn inmiddels al in Keulen, maar we moeten nog een dagje wachten voordat de Gamescom pas echt los gaat. Dinsdag om 9 uur gaan de deuren open en kunnen we naar binnen, maar Microsoft zou Microsoft niet zijn als ze ervoor zorgen dat de genodigden al voor 9 uur op de Xbox booth kunnen rondlopen. En inderdaad, terwijl we ons aanmelden voor de Xbox Showcase worden we via een smalle gang naar een shuttle bus geloodst.

We weten niet wat we moeten verwachten, maar we rijden in ieder geval met de bus zo het Gamescom terrein op, ruim voor openingstijd. Terwijl we uitstappen word ons verzocht om direct door te lopen en snel naar binnen te gaan. Het is tijd om de booth te aanschouwen voordat de beurs nog open is voor de niet genodigde journalisten.

Terwijl we de booth oplopen zien we direct wat voor games er staan, ook zien we direct een groot vliegtuig staan waar men in kan gamen en voor de fans onder ons, inderdaad, het is een nagebouwde dropplane van de game PUBG. Terwijl zich daar al snel een rij vormt kiezen we voor twee andere games. Om te beginnen lopen we naar PES 2019, want daar staat nog niemand. Altijd handig om direct aan de slag te kunnen gaan.

We spelen een aantal potjes en merken toch wel een verschil met de vorige PES (lees binnenkort onze review). Dit is niet in eerste instantie te zien, maar ze hebben leuke, handige trucjes toegevoegd aan de game waardoor het nog meer diepgang heeft gekregen. Nadat we bijna met een omhaal de eerste pot afsluiten is het tijd om verder te gaan kijken wat er te zien is.

Het is inmiddels tijd om met Spyro Reignited eens aan de tand te voelen. We hebben hier de keuze uit drie levels, waarbij de eerste eerder een tutorial lijkt te zijn dan een echt level. Gelukkig kunnen we snel switchen en is het niet zo dat je del level eerst moet uitspelen voordat je verder kan in de game. We merken dat de andere levels je weer terug brengen naar vroeger, ook al zijn de levels compleet anders, het gevoel van vroeger komt weer helemaal terug. Dat is waarschijnlijk waar Activision voor gaat met deze game: oudere gamers terugbrengen naar hun jeugd om zo het kroos van deze ‘oldskool gamers’ ook aan te steken met de Spyro gekte (die ze waarschijnlijk nog kennen van de Skylander games).

Nadat we Spyro overdragen aan de volgende gamer/journalist is het aan ons om eens te kijken of Ori ons via The Blind Forest naar The Will of the Wisps kan loodsen. Hierbij merken we dat deze platformer toch pittige momenten met zich meebrengt. Niet zozeer omdat er moeilijk knoppen combinaties van je word gevraagd, maar meer dat het hier (zoals bij elke goede platformer) gaat om de perfecte timing waarop je een actie uitvoert. Zo moet je midden in de lucht je dubble jump uitvoeren en deze laten opvolgen met een lasso om perfect uit te komen bij een uitstekend object. Met andere woorden, ook al is de game nogal kinderlijk qua looks, de gevraagde skills liegen er niet om.

Grafische is het een sprookje en dat is ook het idee wat je bij deze game krijgt, een lief onschuldig verhaal met een happy ending, de muziek ondersteund dit ook nog eens door heel relax op de achtergrond je mee te nemen naar een happy place, maar helaas niets is minder waar. Ori is in ieder geval terug en we kunnen ook niet wachten om er echt mee aan de slag te gaan om de avonturen samen met Ori te beleven.

Nu is het tijd om de lieve Spyro en schattige Ori achter ons te laten en met de nieuwe DLC van State of Decay 2 aan de slag te gaan. We mogen aan de slag met de Daybreak DLC, een modi die mij direct doet denken aan de zombie mode van Call of Duty. Het doel is dan ook simpel, je moet zoveel mogelijk waves overleven en hoe langer je in leven blijft, des te meer loot je krijgt.

Je begint met 4 man, dit kan 1 speler zijn en 3 CPU’s tot 4 spelers. Het doel is zo lang mogelijk het fort bewaren, dit doe je door de aankomende zombies zo snel mogelijk uit te schakelen voordat ze schade kunnen aanbrengen aan je geïmproviseerde muren. Deze moet je niet alleen verdedigen, maar ook elke keer weer repareren. Terwijl je bezig bent met het repareren van de muur kun je geen actief onderdeel zijn van je team, dus je moet hier hele duidelijke afspraken over maken, anders ben jij bezig om alles op te knappen terwijl ze 5 meter verderop alles weer slopen. Goed teamwork is dan ook de sleutel tot succes in deze DLC die je echt het gevoel geeft dat je weer lekker in een oude zombie game zit.

Als laatste moeten we natuurlijk ook een race game testen, want als Microsoft met Forza Horizon 4 op de stand staat, dan kun het niet over je hart verkrijgen om hem voorbij te lopen. Je weet namelijk dat je jezelf dat nooit zal vergeven. Terwijl we aan de slag gaan kunnen we onze aandacht niet volledig op de game richten, dit komt met name omdat er op een paar meter afstand ook nog eens een McLaren Senna staat. Terwijl ik zo netjes mogelijk probeer te rijden in de game en op te gaan in de prachtige open wereld besluit ik om toch maar even de pauze knop in te drukken en bij de McLaren Senna te gaan staan kijken. Natuurlijk heeft dit niks met gamen te maken, ok, het is  1 van de vele auto’s in de game is, maar verder kunnen we niet veel met de auto doen op dit moment, hij is namelijk off-limit voor iederen. Het is puur dat deze auto prachtig is om te zien en je graag even wilt wegdromen bij zo iets moois. Maar het is tijd om terug te keren naar de game om te kijken wat voor moois deze digtiale wereld ons biedt.

Het is dan ook prachtig om te zien dat de Xbox stand zoveel zorg met zich meebrengt, dat er voor iedereen wat te doen is, iedereen kan een soort game spelen die het leuk lijkt. Kijk alleen maar naar de games die we zelf hebben gespeeld, allemaal van een ander genre en hiermee bedient Microsoft elke gamer die de stand komt bezoeken. Een goede combinatie en perfecte afwisseling qua games. Grote titels, maar ook kleinere games die ze in de spotlight willen zetten.

Het enige nadeel van dit event is dat je nu moet wachten tot de games uitkomen… 😉