Drie salvos. Zes torpedo’s in het water. Het Slagschip probeert nog bij te draaien… Een minuut hiervoor trok mijn Admiraal de aandacht in zijn Kruiser. Een paar salvo’s van hem richting het Battleship zorgde voor een flink salvo terug. Gehavend kan hij wegvluchten achter een berg.

Het Slagschip had beter moeten weten. Jezelf tussen kleine eilanden laten lokken is onhandig, want er valt weinig te manoeuvreren. Maar veel onhandiger was dat hij mijn rookgordijn niet tot zich liet doordringen. Want alleen Torpedoboten hebben een rookgordijn. En Torpedoboten hebben flinke torpedo’s…

Ik schiet een eiland langs en het grote Slagschip is in mijn bereik. Hij heeft me door. Te laat. Zes torpedo’s in het water, strak op hem af. Omdat ie niet kan draaien plan ik ze dicht bij elkaar. Nog een paar seconden… En weg is ie. Tijd om te juichen is er niet: Aan de horizon het silhouet van het volgende slachtoffer.

Van Tanks naar Boten
Wargaming was al even bezig met World of Warships maar pas sinds kort konden we ook deelnemen aan de Closed Beta. Ik deed al mee in de vorige Beta ronde maar toen moesten we onze mond nog dichthouden. Gelukkig kregen we van Wargaming de mogelijkheid om dat nu dubbel en dwars in te halen!

Wargaming is bekend vanwege het spel World of Tanks. Hierin speel je met een tank tegen andere tanks. Deze worden bestuurd door andere spelers en het doel is simpel: Kill! Kill! Kill! Dit doe je in korte gevechten van rond de 10 tegen 10 spelers.

Je hebt in World of Tanks keuze uit tanks van verschillende landen, verschillende niveaus qua kracht en vijf verschillende type tanks. Deze speel je vrij door veel te spelen of er wat geld tegenaan te gooien. Een succesvol concept wat Wargaming al rond de $400 miljoen aan microtransacties heeft opgeleverd.

Wargaming heeft met vliegtuigen geëxperimenteerd in World of Warplanes en World of Tanks werd ook goed ontvangen op de Xbox 360. In het verleden behaalde resultaten hebben aangetoond dat Tanks eerder zinken dan drijven dus besloot Wargaming hun nieuwe game te richten op de schepen uit de tweede wereldoorlog.

Wist je dat: Wargaming erg actief is in het in leven houden van de historie rond de tweede wereldoorlog? Ze restaureren veel oud oorlogsmateriaal, ze sponsoren doelen die de verhalen van de oorlog in leven houden en zorgen er voor dat de veteranen rondom van Band of Brothers een nette reünie kunnen hebben. En ze doen nog veel, veel meer goeds met het geld wat wij in de game stoppen. Ze wouden zelfs de Maus mega tank nabouwen

Online bootje varen was nog nooit zo leuk!
Uit dat idee ontstond World of Warships. In dit spel speel je met de schepen uit de tweede wereldoorlog die zo realistisch mogelijk zijn nagebouwd. Je speelt natuurlijk in gebieden met behoorlijk veel water en een boel eilanden.

De game leent veel van zijn grote broer World of Tanks, zoals de menustructuur en het de interface. Tevens is de manier van upgraden van de schepen vergelijkbaar met die van World of Tanks en kent de game dezelfde mogelijkheden om er geld in te stoppen.

Ook de gameplay kent overeenkomsten. Zo begin je elk potje met twee teams tegenover elkaar op de kaart. Beide teams hebben op de kaart vergelijkbare tactische voordelen en de schepen worden gelijkmatig verdeeld op basis van niveau en type.

De game probeert beide teams een vergelijkbare strijdmacht te bieden zodat het meer aankomt op de skills van spelers dan op slecht gebalanceerde teams. In de praktijk zorgt dit voor lekkere gevechten en harde confrontaties.

Details! Overal details!
Tegenwoordig kan natuurlijk iedereen een bootspelletje maken met een beetje heen en weer schieten, dus Wargaming doet er meerdere schepjes bovenop. Een van de schepjes zijn details van de schepen. Hoofdkannonnen, secundaire kannonnen, luchtafweer, aan alles is gedacht.

Laat ik beginnen met de zwaar kaliber kannonen. Deze zullen voor veel gamers hun primaire aanvalsmethode zijn. Op een kruiser komt er al flinke schade vanaf maar op de slagschepen is het een andere wereld. Hier zitten mega bakbeesten op en die doen me een enorme bak schade. Maar ook logisch dat hoe zwaarder de kanonnen worden, hoe langer de kanonnen er over doen om bij te draaien. Dit betekent dat een schip met kleinere kanonnen minder damage doet, maar met wat mazzel sneller vaart dan de enorm kanonnen van het slagschip kunnen bijdraaien.

Om dat tegen te gaan zijn de grote slagschepen voorzien van een lading secundaire kanonnen. Deze hebben natuurlijk een veel kleiner bereik en zijn vooral geschikt om doelen die te dichtbij komen te kunnen pakken. Tegen een ander slagschip doen ze weinig maar een Torpedoboot die te dichtbij komt is er snel aan. Waarom? Omdat een Torpedoboot veel minder zwaar bepantserd is. Dit betekent ook dat een kanonskogel die pantser penetreert beter werkt tegen de zwaarder boten maar een explosieve kogel veel meer effect heeft op een licht bepantserde boot.

En vergeet natuurlijk het luchtafweergeschut niet. Want squadron vliegtuigen met torpedo’s zijn nooit leuk om op je dak te krijgen. Maar niet elk schip heeft luchtafweer en per schip is de plaatsing en kracht verschillend. En dan praat ik niet over +50% damage aan de voorkant. Nee, elk wapen heeft per schip zijn eigen grenzen en restricties. Denk dus aan de draaisnelheid, maximale schiethoek, afstand, vuursnelheid, herlaadsnelheid… Geloof me: Wargaming gaat diep.

Wist je dat: Wargaming echt heel ver de details in is gegaan bij World of Tanks? De tanks zijn nagenoeg waarheidsgetrouw nagebouwd. Denk aan details qua realisme wat je vind in games als Forza, gecombineerd met de diepgaande complexiteit van spellen als World of Warcraft. Dit zorgt er voor dat het op lage niveaus simpel te spelen is en op hogere niveaus perfectionisme wordt. Als voorbeeld: De hoek van de impact van een kogel kan het verschil maken tussen afkaatsen of de dood, op de graad nauwkeurig, zoals in het echt.

David en Goliath
Maar als je een slagschip met megakanonnen kan kiezen, waarom zou je dan nog voor een torpedoboot gaan? Misschien de kruiser nog, die heeft misschien wat minder kracht maar is veel meer wendbaar. De reden? Zichtbaarheid. Een Slagschip is al zichtbaar vanaf 15 kilometer, soms zelfs meer. De meer wendbare kruiser zit daar een paar kilometer onder en vliegtuigen hebben daar al net wat meer moeite mee. Daar komt de Torpedoboot de hoek om kijken.

Sommige Torpedoboten van hoog niveau zijn pas zichtbaar rond de 6,5 kilometer. Dat betekent dat zolang de kapitein zich koest houd en zijn luchtafweer uitzet, de boot niet zichtbaar is van afstand. Je kan effectief om de vijandelijke Kruisers en Slagschepen heenvaren zonder dat ze ook maar weten dat je er was. En achterin liggen vaak de vliegdekschepen te wachten. Maar dat is niet de enige optie die je hebt als Torpedoboot.

Zoals ik al schreef in de opening van dit stuk kan een Torpedoboot snel verdwijnen achter een eiland, vlug naar de andere kant varen en vanaf daar Torpedo’s droppen. Zodra je gespot wordt activeer je je rookgordijn en verdwijn je weer uit zicht. Vanaf dat moment is het gokken voor het logge grote slagschip welke kant je op vaart. En ondertussen is de kans dat hij vuur krijgt van andere schepen ook aanwezig. Met een beetje tactiek kan je dus korte metten maken met de grote slagschepen.

Tactiek voor beginners
Zichtafstand is niet het enige wat je in je arsenaal aan tactiek hebt zitten. Een goede kapitein springt meteen bij wat vrienden in een team. Dit kan je in World of Warships gemakkelijk doen vanuit het hoofdmenu. Het is wel handig om met je team dezelfde klasse schepen te kiezen, want de matchmaking zoekt op matches voor het sterkste schip. En vergeet niet samen op Skype te gaan, want verbaal communiceren gaat een stuk sneller dan via de chat.

Je kan als team kiezen om vergelijkbare schepen te nemen, om een klein squadron te vormen en zo de grote jongens aan te pakken. Een drietal kruisers maakt korte metten met een enkele torpedoboot en vaak krijgt die de kans niet om zijn torpedo’s goed te mikken. Of je kiest er voor om met een Slagschip je Vliegdekschip te beschermen en dat het derde teamlid gaat spotten als Torpedoboot en de grote jongens afleid.

Een scherm vol indicatoren is al behoorlijk onoverzichtelijk voor de meesten. En zodra een Torpedoboot zijn lading dropt zal menig kapitein moeite doen om deze te ontwijken. Coördineer je dat met een twee Squadrons Torpedovliegtuigen dan is de kans groot dat het Slagschip het overzicht kwijtraakt. Wil je het helemaal onmogelijk voor hem maken dan begin je deze aanval met een paar flinke barrages van het Slagschip. Een groot doel is een goede afleidingsmanoeuvre.

Tactiek voor gevorderden
Wat ik net omschreef is eigenlijk een beginnerstactiek. Want toen ik met mijn vrienden speelde hielpen we elkaar namelijk ook. De keren dat ik in mijn oren hoorde: “Pas op, torpedo’s zijn gedropt” of “Achter je, een Kruiser” waren per dag niet op één hand te tellen. Dus je moet een niveau dieper qua tactiek als je de groepjes aan wil kunnen. En ook niet elke situatie is vooraf te voorspellen.

Een goede tacticus kent zijn schip uit zijn hoofd: Herlaadtijd van je torpedo’s. Zichtbaarheidsafstand. De kans percentages van je wapens. Die laatste is erg leuk. Als je een Slagschip aanvalt zou je dat normaal gesproken doen met kogels die zich richten op het doorboren van bepantsering. Maar sommige kanonnen hebben een erg hoge kans om brand te veroorzaken met explosieve kogels, andere hebben meer kans om een onderdeel van het schip uit te schakelen. Het loont dus om een aantal schoten op een Slagschip te doen met Explosieve kogels, tot hij flink in brand staat.

En daar komt de tactiek voor gevorderden te voorschijn: Al deze aspecten combineren. In het begin was ik nog flink aan het leren maar na een aantal uur schoot mijn admiraal mijn explosieve kogels het Slagschip in de hens. Natuurlijk gebruikte het slagschip zijn reparatie skill om de vuren te doven. Precies daarna kwam ik de hoek om, torpedo’s op hem af en 4 keer raak. 4 keer dus ook een gat onder de waterlijn. En tja, balen voor het Slagschip dat hij nog een minuut moet wachten tot hij zijn reparatie skill weer kan gebruiken.

Keuzes maken
Tactiek voor gevorderden zorgt er wel voor dat je ook betere keuzes moet gaan maken qua accessoires voor je schip. Zo zal menig speler direct kiezen voor het zwaarste kanon dat hij kan monteren op dat type schip. De tacticus weegt meer af dan alleen de grootte van het kanon. Als je door de statistieken gaat neuzen kom je er bijvoorbeeld achter dat sommige upgrades van de kanonnen veel langzamer herladen of draaien dan hun voorganger. En dan praat ik over secondes extra. Secondes die je niet wil missen in een vuurgevecht.

Ook de keuze qua land kan veel effect hebben. Ja, Amerikaanse Torpedoboten hebben meer lanceerbuizen. Maar als je even goed zoekt kom je er achter dat het bereik van de Amerikaanse torpedo’s minder dan de helft van het bereik is dan die van de Japanners. En dat maakt qua speelstijl het verschil tussen dichtbij of veraf. Als Japanse boot kan ik buiten detectiebereik blijven en alsnog Slagschepen bestoken van 10 Kilometer afstand.

En daar bovenop kan je ook nog kiezen waar jouw Luitenant op je schip zich in specialiseert, zoals sneller repareren of torpedo’s die verder rijken. En kiezen wat voor kleine upgrades je koopt op je schip, zoals 10% sneller herladen van je Kanonnen, of 10% sneller repareren van je onderdelen. Ookal lijken de gevolgen klein, op het slachtveld betekenen ze het verschil tussen leven en dood. Combineer deze keuzes met de gedetailleerdheid van de schepen en het uitgebreide schademodel wat de game bied en het is direct duidelijk waarom World of Warships geen concurrenten kent.

Preview, geen Review, wat is er nog mis?
Een boel. Maar ze hoeven zich geen zorgen te maken bij Wargaming. Ja, er is nog veel op te lossen, maar het zijn bijna allemaal kleine bugs. En er is zeker nog een heleboel te finetunen, maar ook dat kan Wargaming als een van de beste. De zin “That MM” stond heel vaak bovenaan in de chat als je een potje begon. Dat kwam telkens omdat er dan 4 klasse IV Slagschepen in team A zaten, en 4 klasse V Slagschepen in team B.

Ook de balans is af en toe nog behoorlijk zoek. Dat komt deels omdat een boel gebruikers geen idee hebben hoe de schepen werken en wat de sterke en zwakke punten zijn. Maar deels komt dit ook omdat de schepen nog behoorlijk slecht gebalanceerd zijn. Vanaf klasse V loont het steeds minder om met een Torpedoboot te varen. Ze worden steeds gemakkelijker gedetecteerd en de tijd om te herladen en te draaien wordt veel te hoog. Zoals mijn Admiraal ooit zei: “Destroyers are supposed to be the Achilles heel of the Battleship”. Helaas is het in deze versie nog zo dat de torpedo’s vanaf klasse V in verhouding veel te weinig schade doen op een Slagschip. Deze kan nu gemakkelijk jou slopen met één salvo van zijn kanonnen.

En hoewel dit gamebreaking aanvoelt geloof ik er wel in dat Wargaming dit oplost. Kritiek blijf je altijd houden maar Wargaming heeft jarenlang aangetoond dat ze geweldig omgaan met het testen van hun spel. Dit doen ze ook vaak met Closed Alpha’s en Beta’s en ze halen ook erg veel data binnen van de slachtpartijen die gespeeld worden. En nu wordt het spel ook niet verpest. Het is duidelijk te zien dat de meeste spelers nu liever spelen met alles tot klasse V. Geen probleem toch, voor een Beta test?


Wist je dat: Wargaming een van de best opgezette testaanpakken heeft van alle gamebedrijven? Tot wij er een column over hebben, check hier meer info over hun aanpak!

Voorlopige Conclusie
World of Warships is cool! Zeker weten. Geen twijfel. Je bent een maddafakkin’ kapitein. Je schiet mega kanonnen! Die Pipa’s van je buurtgangsters zijn er niets bij.

Gaat dit een groot succes worden? Geen idee. Ik hoop van wel. De game heeft de potentie om een groot succes te worden. Maar de game mist wel nog de gedetailleerde precisie die World of Tanks bied. Maar misschien zoekt de gemiddelde gamer daar wel niet naar. Misschien wil de gemiddelde gamer gewoon lekker knallen met zijn bootje! En daarom betrek ik het liever op mezelf:

Ik vind World of Warships echt geweldig leuk om te spelen. Het is uitdagend, vermakelijk en de korte potjes passen in je drukke leven. En kom op, wie wil er nou niet gratis met leipe Slagschepen varen en shit kapotschieten? Boom baby!