Ace Combat, een serie die in 1995 voor het eerst op de PlayStation te spelen was, is terug met Ace Combat 7: Skies Unknown. Een game die, ondanks dat het een niche game is, een grote groep fans heeft die fanatiek met de reeks aan de slag zijn gegaan en nu nog steeds genieten van het digitale luchtruim.

En direct even een verduidelijking, ondanks dat het Ace Combat 7 heet, verkijk je niet te veel op de titel. Het is namelijk al de 17e titel uit de reeks met meer een gezamenlijke verkoop van meer dan 14 miljoen exemplaren (Ace Combat 7: Skies Unknown niet meegenomen) en is daarmee een van de langstlopende en meest verkochte series uit de geschiedenis van Bandai Namco (achter Tekken, Pac-Man).

Samen lekker vliegen met je buddy

Maar goed, terug naar de game. In Ace Combat 7: Skies Unknown kruip jij achter het stuur… uh… achter de knuppel van je vliegtuig om zo verschillende opdrachten te voltooien en het land een stuk veiliger te maken. Dit speelt zich allemaal af in het jaar 2019, dus ondanks dat het wel een beetje out-of-this-world lijkt qua drones en vliegtuigen waar je tegen vecht, ook zijn veel toestellen hedendaagse vliegtuigen.

Deze keer kruip je in de huid van Trigger die als piloot uitkomt voor de Osean Federation. Deze hebben een hoog oplopend conflict met het Kingdom of Erusa. Terwijl jij als piloot je uiterste best doet om de Luitenant-kolonel te vreden te houden. Terwijl je de opdrachten uitvoert wordt je ondertussen beschuldigd van het plegen van ernstig misdrijf waardoor je in de militaire gevangenis terecht komt.

Daarna wordt je ingezet in een squad vol met veroordeelde piloten om zo ervoor te zorgen dat jouw land wint. Of jij het levend er vanaf brengt zal de rest een rotzorg zijn, je bent tenslotte een crimineel en vervangbaar.

Online kun je als team aan de slag gaan

Terwijl we ons klaarmaken om het luchtruim te verkennen en de verdedigen merken ik dat Ace Combat 7: Skies Unknown niet alleen met de nieuwste vliegtuigen werkt, ook de enigen die ze hebben gebruikt om de game te ontwikkelen is verre van achterhaalt. Het is dan ook een genot om gewoon rond te vliegen om te zien wat je vliegtuig allemaal kan en hoe de rest er op reageert. Denk hierbij aan de luchtdrukverschillen die je ziet als je met je straaljager een snoekduik maakt. Je ziet in de game ook daadwerkelijk de condensvorming rond je vleugels die zich als ‘wolken’ rond de vleugels vormen.

Naast dit soort details merken we ook dat het vliegen door wolken niet altijd even makkelijk is, want je zicht gaat dan echt op 0. Hierdoor zul je op dat moment je gevechten moet voorzetten op basis van je radar, een iets andere manier van spelen, maar wel een leuke variatie. En als we het toch over het weer hebben, houd er dan ook rekening mee dat je regelmatig te krijgen hebt met luchtdrukverschillen. Hierdoor kan het zijn dat je soms makkelijk 500 tot 1000 meter hoger of lager gaat vliegen als je de baan van je straaljager niet corrigeert.

Dit zijn allemaal details waaruit blijkt dat Ace Combat 7: Skies Unknown niet alleen maar geniet van haar monopoliepositie als het aankomt op ‘Combat Flight Action Video Games’, maar ook ervoor wil zorgen dat ze op de eerste plek blijven. En hoewel het een leuk verhaal is, een goed uitgewerkte game is merk je dat er toch ook wel wat elementen uit films in de game zijn verwerkt. Ik zal daarbij alleen Star Wars zeggen en eens kijken wie dat ook zo ziet.

Landen op een vliegdekschip, altijd spannend!

Naast deze grafische upgrades zien we ook dat er een multiplayer in de game is verwerkt. Hierbij neem je het op tegen 7 andere spelers en gaat het erom dat je als beste uit de strijd komt. Dit doe je door zo min mogelijk schade op te lopen en zo veel mogelijk schade toe te brengen aan je tegenstanders, waarbij een kill je de meeste punten opleverd. Het is dan ook een heuze dogfight tijdens een potje multiplayer. Dit doe je zowel in de modi deathmatch, team deathmatch en battle royale. Inderdaad, ook battle royale zit in de game!

Hierbij kun je zelf kiezen met welke model je het luchtruim onveilig wilt gaan maken, welke extra’s je wilt gebruiken en in welke lobby je mee wilt gaan doen. Je hebt namelijk verschillende lobbies, afhankelijk van je niveau, maar ook heb je sommige lobbies waarbij je geld (ook wel MRP genoemd in de game) om binnen te komen. Maar je beloningen zijn dan ook vele malen hoger dan in je standaard lobbies. Een leuke uitdaging en dit onderscheid de casual gamers dan ook daadwerkelijk van de hardcode combat flight action spelers.

En hoe beter je het doet, zoals in de singleplayer als in multiplayer, hoe meer MRP (geld) je verdient, des te meer vliegtuigen je kunt kopen en upgrades kunt aanschaffen. Hierdoor kun je  missies voltooien met wapens die ervoor zorgen dat je net even iets beter uit de strijd komt. Maar als je de F-16C (je eerste vliegtuig) vergelijkt met de X-02S Strike Wyvern, dan merk je dat de F-16C echt een instap model is. Je merkt het aan de wapens, de snelheid, je upgrades. Alles is nu eenmaal vele malen beter naarmate je verder in de game komt.

Toestellen in overvloed

Het is dan ook echt de moeite waard om missies zo goed mogelijk te voltooien zodat je meer MRP binnen harkt. Daarmee kun je zo de hele tech tree unlocken inclusief de upgrades die erbij horen. Dit lijkt een beetje op de tech tree zoals we vanuit World of Tanks kennen. Aan de linkerkant zien we de instapmodellen, en naarmate je een aantal upgrades hebt gekocht kun je langzaamaan nieuwe straaljagers unlocken om zo beetje bij beetje steeds nieuwere modellen en betere wapens aan je arsenaal toe te voegen.

Het mooie is wel dat je alle vliegtuigen behoud die je aanschaft, dus dat kan betekenen dat je uiteindelijk met een 100+ vliegtuigen zit, inclusief alle upgrades die je kunt kopen. Het mooie van de upgrades is dat je deze eenmalig aanschaft en op elke toestel kunt toepassen. De upgrades hebben ze opgedeeld in verschillende niveau’s: motor, vleugels, stabiliteit, pantser, wapens damage en wapens reload tijd. Hierbij is het niet dat je veel erg veel verschillende wapen krijgt, maar alles begint met level 1 en die kun je dan upgraden tot maximaal level 5.

Het enige waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je niet alle maximale upgrades op en vliegtuig kunt monteren. Hij moet namelijk nog wel kunnen vliegen. Daarom kost het monteren van een onderdeel een aantal punten, afhankelijk van de level van het onderdeel. En elk vliegtuig heeft een maximale aantal punten die je kunt inzetten. Dus dan moet je kiezen of je voor betere pantser gaat, of wil je toch iets kwetsbaarder zijn maar zwaardere wapens meenemen. Bij elke missie moet je dus goed nadenken welk toestel je mee wilt nemen en hoe je deze wilt gaan inzetten.

Er is genoeg om te unlocken in de game

Hierdoor is Ace Combat 7: Skies Unknown niet alleen maar een leuke game om even te spelen. De Ace Combat reeks heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld van een leuke game naar een volwaardige Combat Flight Action Video Game die je ook dwingt tot nadenken over het inzetten van straaljagers. Ook zit er een leuke multiplayer optie in die voor afwisseling zorgt. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan geven de vele opties in de tech tree je opties in overvloed om elke missie zo goed mogelijk te voltooien.

Review - Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat 7: Skies Unknown is een aantrekkelijke game die veel uitdaging bied. Ook de multiplayer is leuk en
Verdict8.2