Het is alweer een week geleden dat de hypetrain vertrokken is voor het nieuwste deel in de Borderlands-serie. Om ons ondertussen nog even bezig te houden, bracht 2K ons de remaster van het allereerste deel die we helaas moesten missen in ‘The Handsome Collection’. Gelukkig is hij er dan eindelijk toch en wij zochten voor je uit of het de moeite is om deze in tussentijd aan te schaffen.

Eigenlijk hoeven we nog niet eens moeite te stoppen in de game om al volmondig ‘JA’ te kunnen zeggen op deze vraag. Want kom op… het is ‘Borderlands’! In mijn ogen is dit één van de meest succesvolle looter-shooters aller tijden. Hoewel deel 1 ietwat eentoniger is dan deel 2, blijft de stijl en de humor zorgen voor een hoge replay-value en dat is met de komst van deze GOTY editie niet veranderd. Zelfs mijn katten zijn geïntrigeerd door Claptrap in het hoofdmenu en blijven hier uren mee vermaakt.

Opzich is de game niet heel veel anders dan het origineel. Het is grotendeels exact hetzelfde als de “oudere” variant. Het grote voordeel is nu dat je alle DLC erbij krijgt en de game ook kan spelen op de huidige generatie consoles. Er zijn daarnaast nog wel een aantal kleine verbeteringen toegepast, waardoor het toch net allemaal wat beter wordt. De grootste verandering is toch wel de 4K en HDR-ondersteuning. Dit tovert de game helemaal om naar een game die volledig mee kan in de hedendaagse game-wereld. Het is werkelijk spectaculair hoe zo’n “eenvoudige” graphics update de game een nieuw oogverblindend leven in kan blazen. Helaas zorgt dit er bij mij op de PlayStation 4 Pro wel voor dat, als ik druk aan het springen of rondkijken ben, dat er in de wat drukkere delen rare “strepen” (ook wel Screen Tearing genoemd) zichtbaar komen door het renderen van de omgeving.

Naast de graphics update zijn er ook wat kleinere dingen toegevoegd. Zo is er nu ook een Borderlands 2 achtige minimap toegevoegd die het allemaal een stuk overzichtelijker maakt. Ook is er nu de mogelijkheid om Borderlands volledig co-op te kunnen spelen vanaf de bank. Helaas zijn er bij de co-op nog wat problemen met het loot-menu, maar hiervan zijn ze al op de hoogte en wordt aan gewerkt. Dit zal dus in een volgende update waarschijnlijk verholpen zijn. Als laatste zijn er ook nog 6 nieuwe legendarische wapens toegevoegd en zijn er meer cosmetische aanpassingen toegevoegd om je vaulthunter volledig aan te passen naar jouw stijl.

Ondanks dat Borderlands GOTY in het menu licht aanvoelt als een simpele “money-grab” (aangezien zo’n 20% van je scherm wordt opgevuld met “Pre-order Borderlands 3 here!”), is deze versie toch weer een genot om te spelen. De game is en blijft simpelweg geniaal en zorgt er voor dat het half jaar wachten op Borderlands 3 een stuk aangenamer wordt.

Review - Borderlands GOTY
Het wachten op Borderlands 3 wordt zodoende een stuk makkelijker
Verdict8.3