Dit jaar was het weer aan Treyarch om de volgende Call of Duty te maken en ze hebben besloten om de Black Ops-serie uit te breiden. Black Ops 4 zou een compleet nieuwe ervaring moeten zijn op het gebied van multiplayer. Wij hebben voor je uitgezocht wat er allemaal veranderd is.

Normaal gesproken heb ik een Call of Duty review al sneller online staan. Door wat afleidingen is dat dit jaar wat vertraagd wat eigenlijk niet eens zo erg is. In tussentijd zijn er namelijk nog wat extra onderdelen toegevoegd aan de game die het spel beïnvloeden. Dus deze neem ik dan gelijk maar mee in de review natuurlijk.

Om maar te beginnen bij het begin; wat ik altijd als eerste doe in een CoD-game is de singleplayer. Je moet toch nog wachten tot de download compleet is, dus dan werkt offline spelen voor mij het beste. En daar gaan ze in mijn ogen al meteen de mist in. Er is gewoonweg geen campaign beschikbaar in Black Ops 4. En dat terwijl de Black Ops serie in mijn ogen ook bekendstaat om een interessant verhaal neer te zetten. Bij deel 3 hadden ze hier zelfs de geweldige ‘realistic-mode’ aan toegevoegd én een manier om de campaign met maximaal 4 man te kunnen co-open! Ze hadden het van tevoren aangegeven dat dit er niet bij zou zitten, maar het blijft toch een groot gemis voor mij.

Ze zullen zelf ook wel meegekregen hebben dat ze een hoop fans teleurgesteld hebben zonder singleplayer en hebben toch een modus aan de game toegevoegd die zich daar op richt. Zo is er nu ‘Specialist HQ’ waar je met elke verschillende specialist een missie speelt. Deze missies kun je op verschillende niveau’s uitspelen om zodoende alle sterren te behalen en jezelf wat extra uitdaging te geven. Het is het best te beschrijven als een soort special-ops missie van de ‘Modern Warfare’-serie alleen dan is elke missie specifiek met een bepaalde specialist.

Helaas is dit het toch ook net allemaal niet. Het voelt aan als een simpele tutorial-reeks om de bepaalde specialists en gamemodes uit te leggen. Een gemiddelde Call of Duty speler zou op zijn minst 80% van deze kennis van gamemodes en wapens al hebben en zodoende voelt dit deel een beetje matig en niet zozeer Black Ops-waardig.

Dan gaan we door naar de zombies! Zombies is en blijft toch wel een ding van Call of Duty en al helemaal van de Black Ops serie. Maar dit jaar hebben ze het even helemaal anders gedaan. Zo heb je een gehele nieuwe create a class stijl waardoor helaas de befaamde Juggernog-flesjes verdwijnen bij de zombies. In de nieuwe create a class kies je 4 elixirs, 4 perks, een talisman, een special weapon en je start equipment. De elixirs zijn een soort boosts die voor een bepaalde tijd actief zijn. Deze boosts lopen uit van sneller lopen tijdens aimen tot aan de mogelijkheid dat headshots een insta-kill worden. Ook zijn er verschillende niveaus van elixirs; van common tot epic. De hogere elixirs zul je moeten verzamelen en deze worden ook daadwerkelijk verbruikt terwijl de common elixirs alleen een cooldown zijn.

Vervolgens komen we aan bij de perks. Deze lijken de nieuwe vervanger te zijn geworden van Juggernog e.d. Hier kun je 4 perks kiezen die je vervolgens in de map moet zien te activeren. O.a. quick revive en sneller movement speed zijn nu onderdeel geworden van perks en zodoende kun je jouw class helemaal tweaken voor jou speelstijl. Om ze te activeren zijn er in de verschillende mappen 4 grote stenen pilaren geplaatst en hier moet jij een speciale soort van crystal aanschaffen.

Bij je standaard equipment kun je nu je gewenste explosief en beginwapen kiezen. Je special weapon is een nieuwe ability die je tijdens de game ook eerst op moet laden. Zodra hij vol is, heb je voor een bepaalde tijd een brute overpowerede ability om de hordes die zich om je heen verzamelen te verpulveren. De Scepter of Ra schiet bijvoorbeeld continu een soort van lavastraal af en met de Hammer of Valhalla sla je groepjes zombies van je af alsof het niks is. De Talisman die je kunt toevoegen aan je class is een speciale coin die je 1 per match kunt gebruiken en je een bonus geeft gedurende de gehele match of een boost voor de eerste paar rondes. Zowel deze Talisman als Elixirs kun je zelf maken (“kopen”) met de Nebulium Plasma die je verdiend tijdens de verschillende matches.

Naast deze complete ‘create a class’ verandering zijn er ook een aantal vernieuwingen binnen de multiplayer ervaring. Zo heb je nu een heuse zombie tutorial waar je de verschillende nieuwe opties allemaal uitgelegd krijgt. Daarnaast zit er de gewone standaard classic experience bij die we kennen van de voorgaande games én we hebben een nieuwe gamemode erbij genaamd Rush. De naam zegt het eigenlijk al; het is een fast-paced gamemode met speciale challenges. In deze modes moet je punten verzamelen en krijg je een multiplier voor elke zombie die je killed. Deze neemt ook weer af als je even niks raakt of geen punten opraapt.

Deze verschillende gamemodes zijn te spelen op 3 compleet nieuwe zombiemappen (4 als je de season pass hebt), met allemaal een compleet nieuwe omgeving. Zo speelt ‘Blood of the Dead’ zich af in een geheim laboratorium onder Alcatraz, ‘Voyage of Despair’ op de Titanic en ‘IX’ in en rondom een gladiatorarena. Ook zijn er nieuwe soorten zombies bijgekomen zoals grote Brutes waar je geen klap van wilt ontvangen tot aan acid-spugende zombies die je het leven zuur maken. En zelfs zombietijgers zullen je achterna zitten, dus wat wil je nog meer? En ik moet zeggen dat ik, als geen zombiefan, mezelf betrap dat ik deze zombie-variant stiekem leuker vind dan verwacht.

Het volgende onderdeel van Black Ops 4 wat ik onder de loep ga nemen is de gewone multiplayer. Hierin zien we aanzienlijk minder vernieuwingen. Er zijn 2 nieuwe gamemodes bijgekomen genaamd Heist en Control, die alleen in core beschikbaar zijn. Control is eigenlijk niets meer dan een verkapte Demolition mode, alleen zijn het nu locaties die je moet capturen of verdedigen. Bij Heist speel je meerdere rondes met de “dood-is-dood” regel zoals bij Search & Destroy. Tijdens deze rondes is het de bedoeling dat jij de tas met geld weet te bemachtigen en moet brengen naar de exstraction site. Je begint met een bepaald budget waarmee je je equipment aanschaft en elke enemy die je neerschiet levert je extra cash op voor de volgende ronde. Zodoende breid je je wapenarsenaal en perks uit en de eerste die 4 rondes wint is de uiteindelijke winnaar.

Qua class creation is er niet veel veranderd. Het is nog steeds het bekende ‘pick-ten’-systeem met herkenbare perks en wapens, de recoil van wapens valt nog steeds te betwisten en de camouflage doet alles behalve camoufleren. Ze hebben alleen de explosives aangepast en deze zijn nu veranderd in gear en equipment, waardoor het gebruik van granaten en stun-/flashgrenades aanzienlijk is verminderd. Bij gear kun je nu kiezen voor bijv. een stimshot waarmee je jezelf om de zoveel tijd kunt healen (eenmalig per leven in hardcore) of een body armor waardoor je meer bulletdamage kan hebben. Bij Equipment kun je kiezen voor de standaard special weapon van de gekozen Specialist of voor een stun- of fraggranaat. Door de stim-shot en de special weapon van de Specialist, worden de overige opties vrijwel niet gebruikt.

De laatste update die ik in het begin aankaartte beïnvloed eigenlijk ook alleen de multiplayer. Zo is er een vernieuwde Black Market toegevoegd en gaat het hier niet meer zozeer om het kopen van kistjes, maar meer om het vrijspelen. Je moet je Black Market tier omhoog werken door matches te spelen en XP te verdienen. Elke tier omhoog unlocked iets voor jouw personage. Dit kan zijn een nieuwe facepaint, een nieuwe camo of een gesture om je enemies mee te taunten. De andere update zorgde er helaas voor dat de verbinding aanzienlijk verslechterde. In het begin liepen de servers op 60 en dat werkte perfect. Er waren hier en daar wel wat kleine rare “Call of Duty”momentjes, maar vrijwel nihil met voorgaande games. Helaas hebben ze tijdens de update dit teruggeschroeft naar 20Hz waardoor ik weer geforceerd werd om hardcore te gaan spelen. Ik moest weer complete magazijnen leegschieten en viel met 2 kogels van dezelfde gun al neer. Helaas kunnen zelfs de welbekende Black Ops mappen zoals ‘Firing Range’, ‘Slums’ en ‘Jungle’ deze multiplayer niet redden van deze verbindingsproblemen.

Last but not least komen we aan bij het nieuwe grote onderdeel van Call of Duty: Black Ops 4. Ik heb het hier natuurlijk over het Battle Royale gedeelte Blackout. Zelf heb ik nog totaal geen behoefte gehad aan een Battle Royale game. PUBG, Fortnite, het is allemaal gewoon niet mijn ding en speel liever een ‘free-for-all’ of ‘gungame’ in plaats van ‘BR’. Blackout daarentegen weet mij onverwachts steeds meer te grijpen en is op dit moment ook de mode waar ik meest tijd aan spendeer. Het systeem werkt goed en heb nog vrij weinig last gehad van sessies die niet langer beschikbaar waren. De voertuigen zijn alleen wel erg wennen met besturen. Zo moet je bijvoorbeeld niet te hard landen met je helicopter, want voor je het weet blaas je heel je eigen squad op (sorry guys!).

De map van Blackout vind ik persoonlijk ook erg tof in elkaar zitten. Verschillende bekende locaties zoals Nuketown, Array en Firing Range maar ook compleet nieuwe. Villa’s, kleine huisjes en schuurtjes, diners, alles kan leeggeroofd worden en op sommige locaties zijn er zelfs speciale zombiekisten. Deze worden beschermd door zombies uiteraard en hier zul je dus eerst alle zombies neer moeten schieten voor je de kist kunt openen. Blackout is door zijn eigen stijl bij mij de eerste Battle Royale game die mij weet te overtuigen en maakt het erg uitdagend om met je squad de perfecte tactiek te bepalen. Zoals bijvoorbeeld gewoon met 4-man in de toiletten van een restaurant campen met shotguns ofzo.

Black Ops 4 zorgt inderdaad voor een geheel nieuwe multiplayer experience, maar is niet op elk vlak even succesvol. De Zombies en Blackout zijn erg tof en on point, maar de Multiplayer en Specialist HQ schieten de kogel ver naast hun target. Daarnaast blijft een de achterwege gelaten campaign een waar gemis voor deze Black Ops opvolger. Desondanks is er voor menig gamer genoeg te doen voor een gemiddelde Call of Duty speler of je nu gaat voor Zombies of voor echte tegenstanders.

Review - Call of Duty: Black Ops 4
De Zombies en Blackout zijn erg tof en on point, maar de Multiplayer en Specialist HQ schieten de kogel ver naast hun target.
  • Verrassende Battle Royale