Een jaarlijkse release van Call of Duty is tegenwoordig niet meer weg te denken. Na het succes van Modern Warfare en Warzone vorig jaar, was het dit jaar weer de beurt aan Treyarch om een nieuwe hit uit te brengen. Schoten ze met Black Ops Cold War in de roos? Check hieronder onze bevindingen.

Met Call of Duty: Black Ops Cold War gaan we weer terug in de tijd en deze keer gaan we richting de (hoe kan het ook anders) Koude Oorlog aan het einde van de jaren ’80. Dit mogen we opnieuw gaan beleven in een Singleplayer campaign, de multiplayer en in een nieuw zombie-verhaal. In deze review ga ik alle onderdelen bespreken en zoals altijd beginnen we bij de singleplayer.

Want voor mij is een Call of Duty zonder campaign niet een echte Call of Duty. Alhoewel de main focus op de multiplayer hoort te liggen, zou je ook een verhaal moeten hebben waar je lekker doorheen kunt knallen zonder al die “druk” te hebben van de multiplayer. Verstand op nul en gewoon gaan. En dit kunnen ze bij Call of Duty, want dat hebben ze al meerdere malen laten zien. Maar hoe kun je na zoveel verschillende verhalen de campaign nog naar een nieuw niveau tillen?

Voor ons Nederlanders begint de campaign met een extra leuk tintje. Zo gebeurt je eerste kennismaking met het verhaal in ons eigen koude kikkerlandje terwijl je in cafe ‘De Stier’ zit in Amsterdam. Vanaf hier begint jouw verhaal en lijkt het alsof je een campaign hebt zoals je gewend bent. Het verhaal ga ik jullie verder niet verklappen, want dit is iets wat je zoals gewoonlijk zelf moet gaan ervaren. Maar ik kan wel verklappen dat het niet is zoals je gewend bent van Call of Duty.

Het basisprincipe van het verhaal is niet heel vernieuwend en lijkt op elke Michael Bay film met flinke explosies en dikke actie. Maar toch hebben ze bij Treyarch iets gevonden om de campaign interessanter te maken. Zo ben je niet alleen de actieheld uit het verhaal, maar je bent tevens een soort van FBI-agent. Tijdens de missies kun je namelijk intel vinden die van belang zijn voor het onderzoek in het verhaal. Deze intel geeft jou kennis over wat er is gebeurd of staat te gebeuren. En deze kennis geeft jou net dat beetje extra inzicht op hoe je zou moeten handelen tijdens je volgende missie.

Al deze info wordt bijgehouden in je headquarters en hier kun je tracken welke info je al wel hebt en wat nog niet. Hier kun je er ook voor kiezen om een eerdere missie opnieuw te spelen om zodoende de benodigde gemiste intel te vinden. Maar dit is allemaal niet verplicht. Jij bepaald zelf de manier hoe jij het verhaal speelt. Mis je bepaalde intel en kies je ervoor om toch door te gaan, heeft dit effect op het verloop van je verhaal en de kennis die je nodig hebt om eigenlijk aan de missie te beginnen.

De singleplayer campaign wordt hierdoor een stuk interactiever en krijgt een hogere replayvalue, omdat er dus meerdere mogelijke eindes zijn en het butterfly-effect wordt toegepast. De campaign verder is zoals je gewend bent van Call of Duty. Een redelijk basic verhaal en zal bij wijze van spreken nooit een oscar krijgen, maar het is dessalnietemin een toffe campaign om doorheen te lopen en helemaal door het “investigate”-gedeelte. Alleen jammer dat er nog teveel momenten voorkomen in de cinematic cutscenes dat het niet lekker loopt en haperingen zijn.

Vervolgens het onderdeel waar ik zelf het minste naar uit keek ondanks dat ik steeds verrast werd met de nieuwe versies. Velen zullen mij voor gek verklaren, maar ik ben geen fan van de zombie’s. Zombie’s worden al zolang gemaakt en ik zie daar zelf weinig uitdaging in. Basicly ben je altijd veilig als je maar voor de zombie’s uit kunt blijven rennen en dat is dan de uitdaging. Maar voor mij is Call of Duty een ‘shooter’, geen ‘runner’. Ik zie zodoende zelf liever de oude Special Ops of Survival van Modern Warfare 1 tot en met Modern Warfare 3. Voor kogels kun je niet blijven wegrennen en zie hier zelf meer uitdaging in.

En toch heeft Treyarch mij weer opnieuw verrast met deze nieuwe versie van zombie’s. Het is weer een interessante map met een aantal aanpassingen die de gehele ervaring een nieuw leven in blaast. Zo begin je niet standaard met je handpistool, maar kun je direct al een class kiezen met een vrijgespeeld wapen en eventueel attachments die je hebt vrijgespeeld. Dit lijkt ergens te makkelijk, maar het past wel bij de nieuwe zombie’s. Ik ben geen veteraan in het spelen van zombie’s (behalve bij Kino der Toten en Der Riese), maar het voelt alsof de zombie-druk sneller toeneemt per ronde dan in de voorgaande games.

Deze druk wordt bijgestaan door de opdrachten/verhaal die je moet voltooien om daadwerkelijk iets te kunnen doen in de map. Zo zul je bijvoorbeeld de kenmerkende pack-a-punch machine eerst zelf moeten bouwen nadat jij de map hebt voorzien van stroom. Er zit voor het gevoel nu meer een doel achter de zombie-mode. En niet alleen de algehele beleving is aangepast, want ook al je bonusitems hebben een update gekregen.

Zo krijg je nu per 10 voltooide rondes Aetherium Crystals waarmee je al jouw special bonussen en perks zoals Juggernog kunt upgraden. Deze upgrades zul je eenmalig moeten activeren in het hoofdmenu, maar zijn daarna ten alle tijden beschikbaar om je zombie-uitdaging iets aangenamer te maken. Ook heb je deze keer ook killstreaks zoals Sentries en Choppergunners die je kunt maken. Deze kun je bij een craftingtable maken van de materials die worden gedropt door de zombies nadat je ze hebt afgeslacht. Deze materials heb je tevens ook nodig om je wapen te pack-a-punchen of je armor te upgraden en zodoende wordt de gehele zombie-modus een game-mode die meer van je verwacht dan hersenloos rondrennen en knallen.

Last but not least, de multiplayer. Tijdens de alpha en beta hebben we al meegekregen dat de multiplayer anders is en anders speelt dan Modern Warfare. En hoe goed het voor mij werkte in deze twee testfases, zo “slecht” werkt het bij de daadwerkelijke game. Zonder attachments op je wapens is het vrijwel niet te doen om fatsoenlijk kills te maken. Je mist steeds net die laatste kogel(s) die je nodig hebt om je tegenstander af te maken. Helemaal als je meteen in lobbies gegooid wordt met mensen die al gelijk een volledige prestige hoger zijn (als het al niet meer is). Gelukkig zit je level ook gebonden aan de zombie-mode en kun je daar even snel je wapen levelen om wat meer kans te maken in de multiplayer.

Maar dit is niet het enige probleem van de multiplayer. De afwisseling is extreem karig in deze multiplayer. Er zijn in totaal maar liefst 8 mappen die verspreid zijn over de verschillende multiplayer modes. Als je alleen de 6 vs 6 modes wilt spelen heb je zelfs nog maar 6 levels over, waarvan je met de helft al doodgegooid werd in de alpha en beta. De mappen zijn ook weer te veel gefocust op snel spel en close quarter combat, waardoor er weer te makkelijk ge-spawnraped kan worden waar je gewoonweg niet uit kunt komen. Er is zodoende maar weinig vernieuwends in de multiplayer. Het enige nieuwe dingetje zorgt ook niet gelijk voor iets goeds.

De killstreaks worden bij Cold War namelijk niet meer gereset als je dood gaat. Deze killstreaks zijn nu dus ook eerder scorestreaks en zolang je maar genoeg punten behaald in de game, kun je je streaks inroepen. Dit zou er voor moeten zorgen dat de minder goede spelers wat makkelijker hun streaks zouden moeten kunnen halen, maar dit werkt alleen maar averechts. Er gaan steeds meer spelers achter deurtjes zitten wachten met een shotgun en er wordt nog maar weinig objective gespeeld. Tevens hangen er hierdoor vrijwel continu vliegtuigen of choppers in de lucht waardoor jij 3 minuten bezig bent om je eigen killstreak in te zetten.

En ook qua challenges is er maar weinig. Je hebt je standaard challenges en de camo’s voor je wapens, maar er is nog geen season-pass (die moet namelijk nog komen) en er zijn geen seasonal Ribbons die je had bij Modern Warfare (die misschien ook nog wel gaan komen). Er is dus maar weinig uitdaging en het voelt alsof de game incompleet is. Ik snap ergens dat ze het seizoen van Modern Warfare niet in de weg willen zitten, maar release je game dan later of verzin iets anders waardoor je game aantrekkelijk wordt en eruit springt ten opzichte van Modern Warfare. Ook in Warzone (wat gekoppeld zou gaan worden met Cold War) is er absoluut niets wat herleid naar Cold War behalve het kunnen gebruiken van de Cold War operators.

Call of Duty: Black Ops Cold War is zodoende helaas niet de opvolger die we verwacht hadden en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook echt niet de behoefte heb om Cold War net zo actief te spelen als ik had bij Modern Warfare. De Campaign en Zombies spreken mijzelf al meer aan dan de multiplayer en dat is voor het eerst bij een Call of Duty en is tevens ook iets wat niet zou moeten. Ik blijf erbij dat ze van zombies gewoon een losstaande game moeten maken zodat ze fatsoenlijk de multiplayer kunnen ontwikkelen, want hoe het nu in elkaar zit is het helaas een Call of Doetnie.

Review - Call of Duty: Black Ops Cold War
De campaign en zombies zijn interessant, maar schieten volledig mis met de multiplayer
  • Interactieve single player met butterfly effect zorgt voor hogere replayvalue