Een droom van een groot deel van de gamecommunity werd waarheid! Tenminste zo dachten we toen de release van Modern Warfare 2 Remastered gelekt werd. Niet lang daarna kwam het officiële bericht van Activision en bleek het te gaan om de Campaign Remastered. Dit viel niet bij iedereen in de smaak, want Modern Warfare 2 heeft zijn fans voornamelijk te danken aan de geweldige multiplayer. Maar is deze remaster wel echt zo’n tegenvaller?

De originele Modern Warfare 2 stamt alweer uit het jaar 2009 en is voor mij de game geweest die mij heeft overgehaald om weer op consoles te gaan spelen. Ik was World of Warcraft (en het steeds upgraden van mijn PC) een beetje beu aan het raken en werd door een maat geïntroduceerd met Modern Warfare 2. Vervolgens zijn er dagen, weken en maanden overheen gegaan zonder dat ik ook maar een dag niet gespeeld had. Nukes in Afghan, Quickscopen in Quarry, Demolition in Favela, noem het maar op. Allemaal vette herinneringen aan één van de beste Call of Duties in mijn ogen.

Maar ik speelde niet alleen de multiplayer. Ook de co-op en campaign hadden mij in zijn dwang. Ik hou wel van een goed verhaal wat ik zelf kan doorlopen als ik daar zin in heb. Zodoende was het ergens wel jammer dat er geen multiplayer bij zou zitten, maar was ik wel blij met de remasterde campaign. En alles waar ik op hoopte werd waarheid. De gehele campaign werd 1 grote trip down memorylane. Elke missie had ik weer dat “Oh jah!” moment. In sommige missies wist ik gewoon nog plekken waar je de intels kon vinden van mijn zoektocht 11 jaar geleden.

En vergeet natuurlijk niet een van de meest besproken missies in een game ooit: “No Russian”. Dit ga je allemaal weer opnieuw beleven in een buitengewoon mooi jasje. De remaster heeft echt een grote oppoetsbeurt gehad en ziet er nog indrukwekkender uit in 4K. Ze hebben alles goed onder de loep genomen en kan prima mee met de games van deze tijd.

De campaign is niet alleen volledig geremastered, er zijn ook nog wat dingen aan toegevoegd. Allereerst zijn er een aantal extra Trophies/Achievements te behalen die er voorheen niet in zaten. Daarnaast is er een mechanic aan de game toegevoegd die ik mijzelf niet meer kan herinneren sinds de Nintendo 64/Playstation 1 periode. Voorheen verzamelde je de intel in de campaign alleen voor je challenge en dat was het dan ook. Nu unlock je speciale “cheats” bij het vinden van een bepaald aantal intels. Zo kun je het verhaal nog een keer spelen maar dan dat enemies alleen doodgaan met headshots, dat je granaten clusterbombs worden of zelfs in een gehele CoD Noir Art Style het verhaal beleven.

Als derde is er nu ook een Call of Duty Modern Warfare 2 Museum aan de game toegevoegd. Je zult de game eerst volledig door moeten lopen om hier toegang toe te krijgen, maar daarna kun je zelf rondlopen in een virtueel museum met elke personage, elk voertuig en elk wapen uit de game. De personages bewegen ook als je in de buurt komt en je kunt ze zelfs neerschieten (waarom? Omdat het kan gok ik). Dit museum is ergens wel leuk bedacht als toevoeging, maar na 1 keer alles te hebben gezien en afgeschoten ben je er ook wel weer klaar mee.

Is het ontbreken van de multiplayer dan wel zo’n groot gemis in deze remaster? Dit zal altijd een persoonlijk kwestie blijven. De een geeft niks om de campaign en zal zeggen ja, de ander heeft er minder moeite mee. Ikzelf ben ergens wel blij dat ze het alleen bij de campaign hebben gehouden. Helemaal met de remaster van de eerste Modern Warfare in mijn achterhoofd. Van deze remaster was niet veel meer over van het origineel en het stelde teleur. Compleet andere manier van challenges, microtransacties en een niet werkende lagcompensatie waren redenen waardoor ik de game snel aan de kant heb gelegd. Dit wil ik niet ook gaan krijgen met een eventuele multiplayer van Modern Warfare 2.

Ondanks dat het dus alleen de campaign remaster is ben ik erg onder de indruk en zeer tevreden met Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered. Het was een genot om het verhaal weer te kunnen beleven en ik zal deze zeker nog wel een paar keer gaan doorlopen voor challenges en/of om de cheats te checken. Vond jij de campaign toentertijd tof en hou je ervan om alle trophies/achievements te unlocken? Dan is het in mijn ogen de 25 euro wel waard. Wil je de game gewoon alleen weer een keer uitspelen en het daarbij laten? Dan zou ik even wachten tot ie in de aanbieding is in de store. Hoe dan ook, iedereen die fan is van Ghost, Soap en Price moet dit gewoon ooit spelen.

Review - Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered
Het is 1 grote trip down memorylane
  • extra challenges en unlockable cheats