Soms heb je van die game waarvan je weet dat er een remake van gaat komen. Dit omdat het vroeger en topper was en de uitgever je de beleving nog een keer wil gunnen, maar nu in een HD versie. Call of Duty: Modern Warfare Remastered is zo’n game. Geliefd door de gamers, veel om gesmeekt door de gamers. De reden waarom Activision deze Call of Duty na een kleine 9 jaar opnieuw uitbrengt.

Natuurlijk kunnen de meeste die-hard gamers deze Call of Duty game zich nog goed herinneren. Voor de mensen die niet zo goed weten, even een korte recap.

Deze game speelt zich in het heden af. Vier Russische generaals die zichzelf ‘The Four Horsemen of the Apocalypse’ noemen plegen een staatsgreep en hun leider, Zakhaev, wil Moedertje Rusland terugbrengen naar het communisme. Dit is echter niet het enige wat er speelt, maar dat moet je allemaal maar zelf uitvinden in de game. Ik kan je er echter van verzekeren dat de game bol staat van plotwendingen en intrigerende gebeurtenissen.

Hoewel de game zich zestig jaar later afspeelt dan zijn voorgangers, ademt het spel nog steeds die bekende Call of Duty-sfeer waarin je constant van special effect naar special effect wordt gesmeten. Ook is het nog steeds niet zo dat je maar één soldaat onder je hoede hebt. In de eerste missie speel jij namelijk een geheim agent van de Britse SAS op een zinkend schip in de Beringstraat, een halfuurtje later ben je een Amerikaan die een stadsoorlog uitvecht in de straten van Bagdad. Infinity Ward heeft expres gekozen voor een samenhangend verhaal dat bestaat uit losse missies, waardoor ze een zo gevarieerd mogelijk spelaanbod hebben kunnen realiseren, zonder gevangen te worden in hun eigen verhaal.

Met de achttien missies die de game bevat ben je al gauw zo’n acht à tien uur bezig, mocht je ervoor kiezen om hem op de Hardened-moeilijkheidsgraad te spelen, wat ik je zeker aan kan raden. Op de Veteran-stand krijg je nog meer tegenstand van de computergestuurde vijanden, die erg slim zijn. Ze zoeken dekking, helpen elkaar en proberen goed gebruik te maken van de omgeving. Het is moeilijk om echte slimheid en gescripte handelingen van elkaar te onderscheiden in de game.

Verder zien we natuurlijk dat het om een Remastered versie gaat, iets wat niet alleen deze game nog beter maakt, maar het is ook juist waar de Call of Duty achterban behoefte aan heeft. Helemaal gezien het feit hoe de Call of Duty: Infinite Warfare video’s op YouTube dislikes kregen. Hierdoor maken ze een boel goed binnen de achterban. Natuurlijk zijn er nog steeds een heleboel fans die niet happy zijn met de richting waar Call of Duty opgaat, maar dit zorgt er wel voor dat een heleboel gamers toch de serie blijven spelen, sterker nog, ik geloof dat er een heleboel spelers juist vanwege deze Remastered weer terug zijn gekomen naar het Call of Duty nest.

Wat we dan ook zien is dat er heel erg veel aandacht aan de Remastered versie is besteed, we zien dat de graphics echt met sprongen vooruit zijn gegaan. Alles is nu bijna tot in detail te lezen op de muren, de borden en de tv’s. Daarnaast hebben we nog de epische momenten in de game die nu nog meer indruk maken dankzij de grafische hoogstandjes die de game met zich meebrengt. De game ziet er nu messcherp uit, alles loopt lekker vloeiend en het voelt aan als een 8 uur durende actiefilm.

Is dit wat we in de toekomst kunnen verwachten? Goede Remastered edities van oude games? Als het aan mij ligt mag Activision dan ook zeker Call of Duty 2 nog wel een keer onder handen nemen. Maar voor nu is het eerder een aanvulling op de aankomende titel Call of Duty: Infinite Warfare, vandaar dat hij ook als een ‘bonus’ wordt meegeleverd bij de pre-order van Call of Duty: Ininite Warfare.

Hierbij is het overigens wel zo dat sommige gamers deze pre-order alleen maar plaatsen vanwege de Call of Duty: Modern Warfare Remastered. Hierbij betalen ze dan iets meer dan normaal, en ze krijgen ook nog eens het nieuwste deel erbij. Een goede strategische zet van Activision en ook zeker de moeite waard als je het aan mij vraagt.

Want bij het zien van een simpele screenshot kan ik precies vertellen welke missie het is en was en wat je moet doen. Het spel is nog even meeslepend, intens en actievol als vroeger. Superlatieven, zelfs krachttermen, schieten tekort om de ongelooflijke belevenis te verwoorden die Call of Duty: Modern Warfare Remastered neerzet. Wegkruipen achter een muurtje en huilen om je bestaan, dat wil je. Het is een wrede, wrede wereld en je wil helemaal niet dood. Welke shooter heeft jou dat gevoel de afgelopen jaren bezorgd?

Review - Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Deze Call of Duty is één van de meest gewilde games uit de reeks. Activision heeft er goed aan gedaan om deze game in een Remaster versie uit te brengen. Een oude klassieker met een upgrade is gegarandeerd veel game plezier
Verdict8.8
  • Nog steeds een super game
  • Echte een goede Remastered versie