CastleOfIllusionPlatform spellen zijn meestal niet voor mij weggelegd, aangezien ik niet kan stoppen met zelf “mee-hoppen” terwijl ik mijn character laat springen in het spel. Mijn hand-oog coördinatie is verre van optimaal als het aankomt op het springen van het ene naar andere stuk zonder b.v. neer te storten dus normaal probeer ik spellen als deze te ontwijken maar toch is de charme van Castle of Illusion een spel dat me direct weet te boeien. Natuurlijk komt dit met name door het pakkende design van het spel, mits je een Disney fan ben natuurlijk.

Castle_of_Illusion_Starring_Mickey_Mouse_SMS_ScreenShot1De remake van de versie uit 1990 (toen gemaakt voor SEGA Genesis en SEGA Megadrive) is verre van een simpele kopie met een 2,5D/3D jasje aan. Er is duidelijk veel tijd en aandacht in gestoken om het een hedendaagse uitstraling te geven maar wel met behoud van de nostalgie van de Oldkool versie. Het is voor mij een perfecte mix van oud en nieuw, met veel specifieke level design’s die rechtstreeks uit het originele spel komen maar zeker ook met totaal nieuwe level design’s die ook de gamers die reeds bekend zijn met het origineel een nieuwe dimensie geven.

Het verhaal begint bij de ontvoering van Minnie door de heks Mizrabel (die iedereen zal herkennen als de koningin van Sneeuwwitje). Deze wil de jeugd en schoonheid overnemen van Minnie. Mickey snelt natuurlijk als een echte redder in nood naar het kasteel waar ze wordt gevangen gehouden. Helaas, dit kasteel is een betoverd kasteel, eentje waarbij de “weg” naar Minnie verre van eenvoudig zal zijn. De indeling van het kasteel bestaat uit een vijftal levels die ieder weer onderverdeeld zijn in 3 Acts (2 eigenlijk en een sub-baas). Om toegang te krijgen tot de deur van een volgend level moet je in bezit zijn van een hoeveelheid diamanten (die verzameld kunnen worden in elk level) en tevens een speciaal juweel (elk een kleur van de regenboog).

Op deze manier moet je niet alleen een bepaalde volgorde aanhouden, je bent tevens iets meer bezig met het verzamelen van alle diamanten (helemaal de gamers die alle diamanten in het spel willen vinden om het spel op 100% te krijgen). De andere collectables zorgen voor andere outfits, standbeelden en schilderijen in het kasteel. En natuurlijk voor de achievements/trophies als je voor de 100% gaat. Voor de 100% is het ook van belang dat het het spel in de Time Attack mode speelt, dit kun je doen met elk level dat je ooit eerder hebt gespeeld.

castle_of_illusionVoor vele gamers zal het spel eenvoudig aanvoelen, en misschien af en toe saai. Maar voor gamers (en ja ik ben er zeker 1 van) waarbij het platform springen niet een kwaliteit is geeft het spel genoeg uitdaging. Gelukkig zijn er genoeg levens tussendoor te vinden om een level iets makkelijker door te komen, en bij de langere levels zijn er gelukkig ook safe-points tussendoor. Maar na een paar pogingen dan zul je helaas toch weer van voren af aan moeten beginnen….en dat weet ik uit eigen ervaring 🙂

CastleOfIllusion1Het spel is stijlvol qua design, wat je ook mag verwachten van een Disney spel, het speelt lekker weg en elk level zit boordevol karakter en gimmicks om te ontdekken en van te genieten. Als Disney fan zul je net iets meer genieten waarschijnlijk, zo ook de SEGA fans die vanuit nostalgie de oude versie herbeleven. Ik kan me daarom wel voorstellen dat het spel voor een hardcore gamer zonder binding misschien niet must-buy zal zijn. Want veel uitdaging zal er dan niet in het spel zitten en voor hen zal het in uur of 2 al einde oefening zijn. Voor de gamers die voor de 100% gaan is er zeker meer werk aan de winkel.

castle_of_illusionMaar voor mij is dit echt een spel voor liefhebbers van platform spellen, Disney fans en de Oldskoolers. Deze zullen al het extra werk van de remake zeker kunnen waarderen. Een andere doelgroep die natuurlijk niet vergeten mag worden zijn de jeugdige spelers. Want deze zullen met 100% zekerheid genieten van Castle of Illusion (ook dit kan ik zeggen met volle zekerheid). De jumps zullen niet altijd eenvoudig zijn, dus wat skills hebben is wel belangrijk, maar het is een zeker een spel waar de jeugdige spelers op een leuke manier meer platform skills te laten ontwikkelen.

Zelf ben ik het spel inmiddels naast ons test-account ook onder mijn eigen account begonnen aangezien ik wel meer achievements wil krijgen dan mijn dochter, maar ik ben bang dat haar skills op het gebied van platformspellen hoger liggen. En voor iedereen die het een simpel spel schijnt te vinden, het is zeker een leuk cadeau voor een minder vaardige gamer in de familie 🙂

En voor de Oldskoolers…hier het eerste level van het originele spel.

365Gaming verdict: 8