Aaahhh… Damn! Nog meer wolven die zich aan mij willen vergrijpen! Ik moet maken dat ik hier weg kom!!

Wacht, ik kan op de daken klimmen, ik kan de wolven mijn kant op lokken, een klikker in het midden gooien. Dan komen zowel de wolven als de  Freakers op elkaar af om elkaar af te maken.

Hopelijk kan ik dan lekker rustig de huizen doorzoeken. Op zoek naar voedsel en benzine om weer verder te kunnen.

Oh, shit, er zitten nog een aantal kleine Newts, zo noemen ze de kleine Freakers ook wel… Ik zie ze over de daken lopen. Als ze mij spotten zullen ze mij aanvallen en de aandacht trekken van de andere Freakers.

Tijd om mijn kruisboog te pakken en ze in stealth-mode uit te schakelen.

Gelukkig is het nu weer rustig. Tijd om even op adem te komen, mezelf te healen om daarna op zoek te gaan naar bruikbare voorwerpen…..

He shot them down… Bang Bang… Freakers hit the ground… Bang Bang

Welkom in de wereld van Days Gone. Een wereld waarbij ik mij even waande in de tijd dat in zelf in de USA woonde. Sterker nog, tijdens de hands-on die we onlangs hadden heb ik uren zitten praten met director over plekken in Oregon en hoe het er nu uit ziet ten opzichte van het jaar 2000/2001.

Het gevoel dat ik weer terug was in Oregon besprong mij vanaf het moment dat de game begint. Je stapt  in het leven van Deacon St. John, een  ex-militair, nu bountiehunter en lid van de motorbende Monguls (wat er nog van over is). Samen met Boozer verkennen ze de gebieden in en rond om Farewell.

Fun fact: Bend Studios, vernoemd naar de gelijknamige plaats, heeft de game gebaseerd op een hedendaagse Bend. Deze hebben ze Farewell genoemd, wat de vorige naam van de plaats Bend was. 😉

Er is licht aan het einde van de tunnel.. maar of je daar blij mee moet zijn in Days Gone

Op dit moment is er een virus uitgebroken dat van iedereen die gebeten wordt een Freaker maakt, dit kun je het beste vergelijken met een zombie die het conditieniveau van een goede marathonloper bezit. Met andere woorden; makkelijk wegrennen om daarna te schuilen voor de Freakers, dat zit er niet zo maar in.

Het komt dan ook aan op de keuzes die jij, in volledige vrijheid, kan kiezen. Wat ga je doen? Ga je gunsblazing het gevecht aan met 100+ Freakers of ga je eerst het gebied verkennen, bommen, berenklemmen en explosieven plaatsen voordat je ze uit de tent lokt? Of kies je er voor om het te ontwijken en later terug te komen? Alles kan en mag in Days Gone, waardoor je echt optimaal van de vrijheid kunt genieten die deze game je geeft.

Aan de omgeving ligt het niet in Days Gone. De prachtige Mt. Hood zie je bijna overal verschijnen aan de horizon

Juist doordat je zoveel afwisseling hebt in de game kun je de speelstijl dan ook het beste in twee manieren opsplitsen. Je hebt namelijk kleine geïsoleerde gehuchten/kampen waar je makkelijk in je eentje los kunt gaan. Naam een bijl mee je komt al een heel eind. Vaak lopen hier een stuk of 10 Freakers rond en heb je een aantal nesten zitten. Deze nesten steek je in de fik of blaas je op. De paar Freakers die er dan uit komen kun je vaak makkelijk stuk voor stuk afmaken en zo maak je het gebeid beetje bij beetje veiliger.

Ook heb je soms te maken met een NERO kamp of expeditie groep. Voor de mensen die nog geen trailers of andere info hebben opgezocht: NERO, een overheidsinstantie die ervoor moet zorgen dat ze het virus onder controle krijgen. Dit betekend dat je regelmatig bunkers zult tegenkomen met daarin met name mobiele laboratoriums, een aantal bedden en (vaak) met een speciale items om het virus tegen te gaan.

Dit kan betekend dat je soms een vaccinatie tegenkomt die jou, als niet geïnfecteerd persoon, sterker maakt, maar ook aanwijzingen over het virus of goede wapens is iets wat je hier regelmatig zult tegenkomen. Het grote verschil met de rest is dat je deze bunkers eerst moet unlocken. Verwacht geen moeilijke puzzels, maar je moet op zoek gaan naar items in de buurt om de deur te kunnen unlocken.

De andere manier van spelen heb ik hierboven al beschreven, dit zijn vaak groepen van 100+ Freakers. Dit vergt dan ook enige voorbereiding voordat je besluit om met een horde het gevecht aan te gaan.

Pas op voor de hordes, deze gevechten win je niet heel erg makkelijk

De game is niet per definitie een copy past verhaal als je kijkt naar andere zombie apocalyptische games, Days Gone heeft als PlayStation Exclusive wel een flinke Hype Train op gang laten komen. Enige nadeel voor Days Gone is dat World War Z net voor de release is uitgebracht en hiermee het een idee geeft dat het nagenoeg dezelfde games zijn.

In essentie zijn beide games nagenoeg gelijk qua opzet, maar in de uitwerking verschil het zo goed als dag en nacht van elkaar. Je moet in beide games zien te overleven en ervoor zorgen dat je geen zombie voer wordt. Maar World War Z geeft een continue stroom aan zombies waarbij je met drie andere gamers deze Left for Dead/Dead Island game moet zien te overleven.

In Days Gone ga je in je eentje de wijde wereld verkennen, wat dus kan betekenen dat je soms 20 minuten niet hoeft te vechten, indien je voorzichtig genoeg bent. Je kunt ook ervoor kiezen om lekker te genieten van de natuur en dood en verderf om je heen. Terwijl je hier rondloopt of rijd kun je items verzamelen om zo bijvoorbeeld je motor een upgrade te geven, of indien hij beschadigt is, te repareren.

Ook de gemuteerde dieren in de game zorgen voor gevaar

Daarnaast vind ik het heel erg fijn dat Days Gone een non-lineaire verhaallijn bevat. Geen verhaal dat je van checkpoint naar checkpoint laat gaan. Je hebt een open wereld met daarin veel verschillende verhalen, missies en side-quests. Wanneer je deze wilt gaan voltooien, dat is geheel aan jou. Je kunt zelf bepalen (bewust of onbewust) waar je wanneer verder mee gaat. Soms volg je daadwerkelijk het verhaal, maar soms wil je ook gewoon even lekker los gaan op kleine groepje Freakers en hun nesten uitbranden. Alles kan en niets moet, dat is het fijne hieraan.

Hoewel de game er verder prachtig uit ziet, de omgeving je laat genieten van de natuur, er is zoveel meer voor nodig om een game een goede game te maken. Persoonlijk vind ik dat de controls ook goed moeten werken in een game (niet zoals RDR2 bijvoorbeeld). Nu is het zo dat ze hier goed hebben nagedacht over de lay-out. Helemaal omdat je ook veel tijd op je motor doorbrengt. Het fijne hieraan is dat de controls op je motor nagenoeg dezelfde button layout heeft als je Farewell te voet verkent. Het grootste voordeel is dat je hierdoor geen ergernis krijgt omdat de controls niet meewerken, of omdat je even vergeten was wat het verschil is tussen de controls als je rijd of loopt.

Is het dan alleen maar lof over Days Gone? Nee, helaas niet. Want, ook al ziet de game er prachtig uit, wordt je overdondert door het geluid, kloppen de controls met de game, Days Gone heeft ook te maken met de zogenaamde “Empty Open World Issue”. Dit zijn dingen waar we tegenwoordig blijkbaar genoegen mee moeten nemen als we het over open-world games hebben.

Het is niet één en al actie, ook zul je veel lege gebieden tegenkomen

Hiermee bedoel ik dat het soms erg op een copy-paste lijkt als het aankomt op de invulling van de wereld. Zo zien we dat de nesten verdacht veel op elkaar lijken qua opzet. De locaties waar ze zich bevinden, alles lijkt nagenoeg een kopie van de vorige.

Ook zien we veelal dezelfde groepjes Freakers rondlopen bij een aantal leegstaande woningen. Hierbij kun je ze nagenoeg hetzelfde uitschakelen als voorheen. Als je dit een aantal keren hebt gedaan, dan is het verrassingselement eruit, helaas…

Daarnaast hebben we ook regelmatig te maken met flinke frame drops, maar dit is niet waar ik heel erg moeilijk over gaan doen, dit zal waarschijnlijk snel worden opgelost met een patch. Ook al is het jammer om te zien dat het zo er aan toe gaat tegenwoordig, zonder een flinke Day One patch kan een game tegenwoordig niet meer bestaan, daarin is Days Gone dan ook geen uitzondering.

Ondanks dit alles is Days Gone een game die een wisselende gameplay biedt tussen relax rijden en looten tot rennen en vechten voor je leven. Soms voelt de wereld (helaas) leeg aan, maar je kan niet overal actie verwachten. Ook lijken sommige elementen in de game vaker voobij te komen (copy/paste gevoel) om de wereld op te vullen. Iets wat in mijn ogen niet had gehoeven, gezien het feit dat de game al meerdere malen is uitgesteld.

Maar hoe je het ook bekijkt, Days Gone is een lekker game waarmee je even uit de voeten kan, mist je van zombies en bikers houd.

Review - Days Gone
Days Gone neemt je meer met het verhaal van Deacon, maar zoals bij elk verhaal kan het niet altijd spannend zijn. Soms moet je even door de zure appel heen bijten om verder te kunnen.
Verdict8.2
  • Prachtige wereld
  • Controls zijn goed uitgewerkt
  • Verschillende speelstylen worden van je gevraagd
  • Omgeving voelt soms als copy/paste aan
  • Framerate drops
8.2Verdict

Over de auteur

Retired Chief Editor & Press contact

Jack a.k.a. Jack Gotti is opgegroeid met de Commodore, heeft daarna langzaam zijn verslaving gevoed met de NES en Game Boy en zoals een echte junk het betaamt is hij ook op zoek gegaan naar het beste dat op de markt is. Vandaar de lange lijst met consoles (in willekeurige volgorde): SNES, Genesis, CD-i, Saturn, PlayStation, Dreamcast, N64, PlayStation 2, GameCube, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 3, Wii, Wii U en een PlayStation Vita.