Al voor een lange tijd worden we lekker gemaakt met video’s en screenshots van een opmerkelijke game. Maar hoeveel ze ook lieten zien, we werden er niets wijzer van. Een open wereld, een Baby, Norman Reedus, vreemde zwarte wezens en dat was het wel zo’n beetje. Ik heb het hier natuurlijk over niets anders dan Death Stranding. Dé nieuwste creatie van Hideo Kojima. Waar was al deze geheimzinnigheid om te doen? En was het het wachten waard?

Voor ik daadwerkelijk begin aan mijn review, wil ik jullie wel even waarschuwen. Normaal gesproken schrijf ik mijn reviews en probeer ik zoveel mogelijke (story)spoilers te ontwijken. Maar hoe je dit bij een game waar niemand eigenlijk echt iets over weet? Zodoende zal ik sommige delen wat uitleggen in grote lijnen en zullen er misschien wat lichte spoilers tussen kunnen zitten.

Met Death Stranding neemt Hideo Kojima je mee naar zijn droomwereld. Het speelt zich af in een post-apocalyptische wereld in het gebied UCA. Beter bekend als de “United Cities of America”. In deze wereld is de mensheid voor een groot deel uitgestorven. Alle overlevenden wonen in ondergrondse nederzettingen en zul je dus ook vrijwel niet daarbuiten tegenkomen. Desondanks hebben deze nederzettingen wel hun voorraad nodig en dit is waar jij, onze hoofdrolspeler, een handje komt helpen. Je speelt het verhaal als Sam Porter Bridges(Norman Reedus) en bent onderdeel van de Porter-groep die ervoor zorgt dat de nederzettingen kunnen overleven. Dit doe je door het vervoeren van belangrijke cargo van de ene naar de andere nederzetting, tot je op een dag een belangrijke taak krijgt die je hele leven overhoop zal gooien.

Je begint een reis door een landschap vol met hoge gebergtes en vlijmscherpe rotsen afgewisseld met wat “platter” land en rivieren. Na het voltooien van een paar tutorial missies, zul je echt kennis gaan maken ‘BB’. BB staat voor Bridges Baby en is dus de welbekende baby uit de trailers die van groot belang zal zijn in de rest van je reis naar het onbekende. Deze baby zorgt ervoor dat jij die rare zwarte geesten, die BT’s genoemd worden, zult kunnen zien in de wereld en geeft een alarm als je bij hun in de buurt bent of als je te dichtbij bent. BT’s zijn één van de tegenstanders waar je veel mee te maken gaat hebben. Het is dus ook van groot belang om bij deze BT’s uit de buurt te blijven, want ze zullen je de hele map over sleuren.

BB zorgt dus in feite voor jou dat jij de gehele game op de hoogte bent van BT-gevaar. Het is dan ook van groot belang dat jij ook voor BB zorgt. Zo kan BB ook gestressed raken en moet jij ervoor zorgen dan de stresslevels laag blijven. Dit doe je door BB vast te pakken en herhaaldelijk met je controller te bewegen totdat je hem tot rust hebt gewiegd. Het kan zelfs zijn dat de baby zo gestressed raakt dat hij een soort van vastloopt en zodoende niet meer met de wereld om je heen kan functioneren. Op deze manier ben jij niet meer op de hoogte van waar de BT’s zijn en zul je sneller worden aangevallen. Mocht je BB niet meer functioneren, kun je deze ten alle tijden laten nakijken in één van de ondergrondse nederzettingen waar je je eigen ontspanningskamer hebt.

Door naar deze ontspanningskamer te gaan wordt je game automatisch opgeslagen en hier binnen kun je verschillende dingen ondernemen. Zo kun je dagelijkse routines uitvoeren zoals je outfit bekijken, BB onderhouden, je energie-level aanvullen door Monster-energy te drinken tot zelfs douchen en naar de wc gaan. Je lichaamsvloeistoffen zullen worden geanalyseerd en gaandeweg zullen er ontwikkelingen gedaan worden die speciaal ontworpen zijn voor jou. Tevens kun je in jouw kamer ook al je data bijhouden. Denk hier aan mailtjes die je ontvangt, de cargo die je bij hebt en aan alle opdrachten die je moet zien te voltooien, want dit is uiteindelijk waar het om draait.

Jouw opdrachten bestaan vooral uit het afleveren van cargo. Je trekt hier de hele wereld voor door en deze wereld is prachtig vormgegeven. Je waant je door een gigantisch mooie en grote wereld die zoals eerder omschreven flink wat berggebieden heeft maar ook veel plat landschap. Het voelt alsof je je waant in Middle Earth meets de natuurlandschappen van de UK. Het is prachtig vormgegeven en het brengt je een rustgevend gevoel. De wereld zelf versterkt de vibe van de game volledig. Zelfs de momenten dat het regent, laten je bijna met een beker warme chocomel onder een dekentje kruipen.

Tijdens je reis is het beschermen van je cargo de belangrijkste taak die je hebt. Het is belangrijk dat je deze met zo min mogelijk schade aflevert op je bestemming voor zoveel mogelijk bonus-likes. Deze cargo kan op verschillende manieren aangetast worden. Zo moet je het beschermen tegen ‘Mule’s’, Zorgen dat het niet valt en beschermen tegen regen. “Tegen regen?” Hoor ik je nu denken. Ja, tegen de regen. Het is namelijk geen standaard regen en wordt ‘Timefall’ genoemd. Deze Timefall versnelt de tijd van alles wat het aanraakt. Zodoende zullen de ijzeren koffers waarin jouw cargo vervoerd wordt ook sneller oxideren en zullen sneller kapot gaan.

Niet alleen je cargo wordt aangetast door Timefall. Alles wat er in de wereld is wordt aangetast. Zo zal Sam zelf meteen een muts opzetten om zichzelf te moeten beschermen tegen de dodelijke regen. Je voertuigen die je verder in de game vrij speelt zullen ook sneller gaan roesten en zul je net zoals je cargo moeten bijhouden met speciale spray en opslaglocaties. En wat voor mij stiekem nog wel het mooiste was om te zien is hoe zelfs de natuur wordt aangetast door Timefall. Als je in de regen stil gaat staan, zie je rondom je heen ook dat de levensloop van planten versneld wordt. Je ziet zaadjes uitgroeien tot een bloem en deze verwelken weer met dezelfde snelheid als dat ze ontstaan waren om plaats te maken voor nieuwe bloemen.

De ‘Mule’s’ zijn vervolgens ook een groot probleemfactor. Dit is een groep mensen die leven als een soort outlaw en altijd op zoek zijn naar cargo om te stelen. Heb je geen cargo bij? Geen probleem, want dan zullen ze je negeren. Maar heb je wel iets bij? Dan pas maar op. De Mule’s hebben namelijk een scanner die cargo in de buurt lokaliseert en zodoende de aandacht weten te focussen op waar jij precies bent. Het is dus ook niet slim om stil te blijven zitten zodra ze je gespot hebben. En dan moet je nog zorgen dat je je cargo niet laat vallen. Je moet namelijk er voor zorgen dat Sam door al het gewicht niet zijn evenwicht verliest.

Elk pakketje heeft zijn eigen gewicht en grote van formaat. Hiermee moet jij je loadout zo evenwichtig mogelijk aankleden en dit kan nog wel eens voor wat evenwichtsproblemen zorgen bij Sam en zodoende is er gelukkig een auto-load functie die voor jou alles zo goed mogelijk in balans probeert te brengen. Maar denk maar niet dat dit alles was. Ze hebben bij Kojima Productions het hier niet bij gelaten namelijk. Zo moet je als je op reis bent jezelf ook in evenwicht zien te houden. Op vehicles gebeurd dit automatisch, maar tijdens je urenlange wandeltochten moet je er zelf voor zorgen dat Sam zijn evenwicht bewaard. Zo kun je met je L2 en R2 knoppen je rugtas met cargo vasthouden of zelfs aan één band ervan voor tegengewicht. Hiermee zul je continu bezig zijn aangezien bergopwaarts anders reageert als bergafwaarts.

Een ander hulpmiddel in je bezit naast BB, is een soort van sonar-radar en lijkt een beetje op het scan-systeem van Horizon Zero Dawn. (Via dit apparaat komt ook het BB-alarm binnen als je een BT spot.) Daarnaast kun je een deel van je omgeving ermee scannen en zodoende zien waar craftingmaterials zijn, verloren cargo pakketten die je kunt bezorgen of player-based geplaatste items. Ondanks dat het een singleplayer game is, zit je wel online gekoppeld aan een server. Overal in de wereld kun jij als speler zijnde allerlei dingen plaatsen in de wereld om voor jouw de wereld makkelijker te maken. In het begin kun je voornamelijk alleen ladders en klimtouwen plaatsen, maar verder in de game leer je zelfs om bruggen of generators te bouwen. Al deze items die je plaatst zullen gelinkt worden met andere gamers die ook de game bezitten en zullen gebruik kunnen maken van jouw geweldig gepositioneerde ladder en kunnen je daar ook likes voor geven als waardering.

Naast de klimtouwen en ladders kun je ook nog PCP-items meenemen. Dit zijn een soort van portable 3D-printers die met het juiste aantal materials dingen kunnen maken. Zo kun je portable lockers creëren waar je cargo kan stashen als je vol zit, een securitytoren die je kunt gebruiken om de omgeving te scannen een generator die voor een spanningsveld creëert om je vehicles op te laden tot zelfs een brug om grotere rivieren makelijker over te kunnen steken. Tevens kun je ook op random locaties random emoticons plaatsen als soort van digitaal verkeersbord. Het is leuke manier van een single player game invloed te laten hebben van een netwerk van spelers, alleen rond de laatste dagen voor release kwam er al steeds meer bouwwerken op plaatsen die het juist ingewikkelder maakte dan dat het was. Dit gaf soms frustratie in de soms toch al lang durende bezorgdiensten.

Al deze bouwwerken bouwen en natuurlijk ook je orders completen heeft invloed op je porter-capaciteiten. Alles wat je doet wordt beoordeeld en hiervoor krijg jij likes en maakt van jou een betere Porter. Hierin ontwikkel jij jouw personage en kun je bijvoorbeeld je cargo capaciteit verhogen om meer te kunnen afleveren. Hoe beter de conditie en/of snelheid van de bezorging hoe meer likes je krijgt en hoe meer die nederzetting zich openstelt voor jou waardoor er voor jou meer materialen beschikbaar komen of juist opdrachten.

Naast je Porter-capaciteiten heb je ook nog je ‘Doom’s’ capaciteiten. Dit begint eigenlijk al zodra je de game voor het eerst opstart. Je zult hier namelijk je geboortedatum aan moeten geven en op basis van deze datum zul jij bepaalde Doom’s-stats krijgen om mee te beginnen. Zo zijn er ook bepaalde geboortedata die een bonus zouden ontvangen in hun statistieken. (Je krijgt zelfs een cake in de game als je op je verjaardag speelt.) Maar wat is Doom’s? Doom’s is eigenlijk een bovennatuurlijke gave waardoor Sam de BT’s kan voelen en de tijd kan waarnemen tussen onze wereld en die van de doden. Daarnaast zullen deze statistieken na verbetering speciale skills gaan opleveren.

Maar wat is nou uiteindelijk het doel? Basicly is het de bedoeling dat jij de hele wereld over reist om elke nederzetting weer te koppelen aan het Chiral Network. Het netwerk wat de samenleving met elkaar verbind en wat jou helpt in de wereld die je doorkruist. Het is een “Make America Great Again” scenario en dat moet jij zien te voltooien door overal cargo naar toe te brengen en orders te completen. In tussentijd krijg je stukje bij beetje door wat er nu allemaal speelt en het houd je continu in afwachting net zoals de trailers al deden.

En dit is waar het dan in mijn ogen niet de game is die ik dacht dat het zou worden. Het voelt voor mij te veel alsof ik alleen maar sidemissies aan het doen ben en niet verder kom in het verhaal. Het komt voor mij allemaal erg langzaam op gang en heb me op meerdere momenten zodoende ook moeten pushen om toch maar weer het volgende pakketje af te leveren nadat ik net een wandeltocht van een uur en 10 minuten erop had zitten.

Ik heb dan ook wat mixed feelings bij deze game. Het is een prachtige wereld met een intrigerend verhaal. Je wilt verder, je wilt meer te weten komen, maar de weg ernaartoe is zo lang en vermoeiend. Het is Er zitten zoveel goede kleine doordachte side-details in. Zelfs als je je controller even neerlegt en niet aanraakt krijg je interactie met Sam en winkt je bijvoorbeeld dat hij naar de wc moet of een douche wilt nemen. Ook het geluid is subliem en de soundtrack is perfect voor de game. Het voelt voor mij alleen aan alsof ik een hoop main gameplay mis en het werd al redelijk snel repetitief in mijn ogen. Pakketje hier, pakketje daar en weer terug voor 2 andere pakketjes.

Hideo heeft ons echt meegenomen naar zijn droomwereld. Hij laat een prachtig staaltje game-ontwikkeling zien in een bijzondere wereld waar aan bijna alles wel is gedacht. Hou je van een prachtige singleplayer en vind je het niet erg om wat langer met missies bezig te zijn of kun je door het repetitieve afleveren van cargo heen kijken, dan is de game vast iets voor jou. Maar kun je daar niet tegen of hoopte je op meer actie, dan zal de game wel eens een tegenvaller kunnen zijn. Hoe dan ook, Kojima heeft zich van zijn beste kant laten zien met de ontwikkeling van Death Stranding

Review - Death Stranding
Kojima neemt je mee in zijn droomwereld.
Verdict7.2