Toen in 2012 de eerste Dishonored titel uitkwam was dat een ware verassing, waarin al mijn favoriete game elementen samenkwamen. Actie, avontuur en vooral lekker veel stealth! Dit gecombineerd met magische krachten maakte het een fantastische game! Tijd voor Dishonored 2!

Coup
In het spel zijn we inmiddels 15 jaar verder en Emily heeft inmiddels plaats genomen op de troon. Aan het begin van het spel zijn we getuige van de jaarlijkse herdenking van Emily’s overleden moeder.

Zodra de de herdenking is begonnen en Emily plaats neemt op de troon valt hertog Luca de zaal binnen met zijn Clockwork soldaten. Hij wordt bijgestaan door de halfzus van Emily’s moeder, Delilah. Zij claimt de rechtmatige troonopvolgster te zijn. De coup vind plaats en het gevecht start tussen jou eigen manschappen en het leger van Luca. Aan het einde van deze coup wordt je voor de keus gesteld om het spel verder te spelen als Corvo (uit het eerste deel) of als Emily.

Delilah eist de troon op

Delilah eist de troon op

Corvo of Emily?
Beide personages hebben ieder hun eigen magische krachten en hebben een iets verschillende manier van spelen. Doordat je de keus hebt tussen twee personages beleef je het verhaal ook uit een ander perspectief. Dit maakt het spel absoluut interessant om het opnieuw te spelen met het andere personage. Het vechtsysteem is in dit deel uitgebreider gemaakt. Door je verdediging goed te timen kan je de vijand direct uitschakelen, hierbij kan je kiezen tussen een stealth kill of juist meteen doden met je zwaard. Ook kan je tijdens het rennen een slide maken die direct overgaat in een kill. Erg handig!

Block!

Block!

Krachten
Naast een pistool en kruisboog beschikt je personage over magische krachten. Deze krijg je niet meteen aan het begin van het spel. Je krijgt zelfs de keuze om zonder deze magische krachten te spelen door ze af te wijzen wanneer je de mysterieuze Outsider ontmoet.

De 'Outsider' is weer van de partij!

De ‘Outsider’ is weer van de partij!

Kies je wel voor deze krachten dan kan je ze verder uitbreiden door het verzamelen van Runes. Ook heb je weer beschikking over het hart waarmee je de runes en bone fragments kan verzamelen. Deze bone fragments kan je gebruiken om bone charms te fabriceren, elke charm heeft zijn eigen eigenschappen en geven je personage extra vaardigheden, zoals bijvoorbeeld herstellen na een val. Deze bone charms zijn ook weer in drie categorieën verdeeld, normaal, corrupted en black.

Zoek de verschillen
Corvo beschikt over dezelfde magische krachten als in het eerste Dishonored deel. Corvo’s stijl ligt hierbij sterk op de stealth aanpak. Emily daarin tegen beschikt over hele andere krachten. Ook zij heeft enige stealth krachten maar ze heeft juist voordeel dat ze met haar Domino kracht meerdere vijanden tegelijkertijd kan uitschakelen. Met deze domino kracht tag je meerdere vijanden, val hierna een van deze vijanden aan en de andere ondergaan precies hetzelfde lot. Nice! Daar waar Corvo ongezien voorbij vijanden kan teleporteren door middel van de Blink kracht, heeft Emily de Far Reach kracht waarbij omstanders wel kunnen zien dat ze voorbij flitst. Je hoort de omstanders daar ook op reageren.

Clockwork Mansion

Clockwork Mansion

Level design
Het level design in Dishonored 2 is fantastisch gedaan! Alles ziet er zeer sfeervol uit en de levels zijn prachtig ontworpen. De grafische stijl is net iets anders en gaf mij een ‘olieschilderij’ gevoel. De straten en gebouwen van Karnaca doen heerlijk duister en luguber aan, en geven je volop de mogelijk om van alles te ontdekken. Je kan ook veel huizen bezoeken, en items verzamelen. Overal vind je geheime locaties waar je bijvoorbeeld alleen kan komen door je kracht te gebruiken.
De bone charms en runes verzamelen is al een hele uitdaging op zich! Ook zijn de personages die je tegenkomt weer erg divers, en mooi uitgewerkt. Ook het level met de Clockworks mansion is enorm gaaf gemaakt door de constant wisselende kamers! Ook dit vraagt om dit level een paar keer opnieuw te spelen om zo alle geheimen te ontdekken.

Mooie levels!

Mooie levels!

Verhaal
Het verhaal is niet zo heel diepgaand, maar interessant genoeg doordat het via fragmenten gedurende spel verder uit de doeken wordt gedaan. Dit gepaard met enkele plottwists houdt de interesse hoog om lekker door te spelen.

Dishonored ziet goed in elkaar! Solide level design en een zeer goede mix van combat en gebruik maken van je magische krachten maken dit spel helemaal compleet. Het speelt enorm goed en er is zo veel te ontdekken dat je hier veel uren aan kan spenderen. Het verhaal is prima, en door de keus tussen twee personages ben je lekker lang bezig met deze game.

Voor wie het eerste deel kon waarderen is dit een absolute must buy!

Review - Dishonored 2
Wederom een sfeervolle actie, adventure & stealth game!