De creativiteit die ontwikkelaars van allerhande games bezitten is ongekend. Door de vele jaren heen kregen we immers een heleboel games voorgeschoteld met prachtige verhaallijnen, uitstekende gameplay en innovatieve nieuwe manieren om de ervaring van het spelen te verbeteren. Een game maken is helaas een ingewikkelder proces dan enkel het hebben van een goed idee en vraagt ook kennis van ingewikkelde programma’s om dat idee uit te werken. Die kennis bezit niet iedereen, maar met enkel een goed idee en wat doorzettingskracht kan je in een game als Dreams een heleboel bereiken.

Dromen worden werkelijkheid

Zoals de titel van de game doet vermoeden kun je alles creëren zolang je er zelf van kan dromen. Gaande van een gloednieuwe first-person shooter tot het verbeteren van een welgekende game die met enkele aanpassingen het volgens jou zelfs nog beter zou doen. In Dreams gaat het niet alleen om het tot leven brengen van een goed idee, maar is er ook ruimte voor de kleine details, iets waar niet iedereen meteen bij stilstaat. Door het rijke arsenaal aan tools kan je zelfs je eigen muziek toevoegen, animaties maken of zelfs een eigen film regisseren. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Haast en spoed is zelden goed

Je verwacht het misschien niet, maar Dreams kan een bijzonder tijdrovende game zijn. De zodanig grote hoeveelheid aan mogelijkheden zorgt er namelijk voor dat er ook een heleboel valt te leren alvorens je iets degelijks kan creëren. Het tijdrovende aan deze game zit hem voornamelijk in het goed hanteren van de verschillende opties die je ter beschikking hebt. Waar je eerste poging tot het maken van een zeer simpel idee waarschijnlijk leek op een zootje opeengestapelde vormen, kan je door te blijven proberen en technieken te verbeteren zeker een beter resultaat zien na verloop van tijd.

Gelukkig is de game voorzien van zeer uitgebreide tutorials die je enkele basistechnieken aanleren. Omdat er zoveel komt kijken bij het realiseren van je droomproject is het aangeraden de tutorials zeker te proberen alvorens iets anders te doen. Op die manier leer je namelijk hoe je bepaalde vormen kan aanpassen naar eigen wens, maar je leert ook logisch nadenken over de correcte plaatsing van je objecten. Wanneer je de richtlijnen van de tutorial volgt en denkt klaar te zijn moet je de cursor gebruiken om een levenloos object tot leven te brengen en je creatie te testen. Slaag je er niet in om je einddoel te bereiken is er nog wat werk aan de winkel tot je de techniek goed onder de knie hebt.

Een klein puntje kritiek

Net als zowat iedere game is er ook een minpuntje om zeker aandacht aan te besteden. Je controleert je cursor door gebruik te maken van de motion sensor in je Dualshock 4- of PS Move controller. Na verloop van tijd begint deze af te wijken en moet deze opnieuw worden gekalibreerd zodat je de controller niet in zeer vreemde posities moet vasthouden om een object op de juiste plek neer te zetten. Gelukkig heeft men bij Media Molecule gedacht aan deze afwijking en kan je deze kalibreren door de opties-knop ingedrukt te houden. Je kan er ook voor kiezen om de besturing aan te passen via het opties-menu, maar het voelt veel aangenamer om alsnog de standaard instellingen te behouden.

Welkom in The Good Place

Heb je even genoeg van het maken van je eigen project in Dreams? Dan kan je er ook voor kiezen een bezoekje te brengen aan The Dreamiverse. In deze aparte omgeving kan je de creaties van andere spelers vinden, maar kan je ook je eigen creatie plaatsen. Wat The Dreamiverse zo uniek maakt is de sterke focus op de Dreams community. Je kan er namelijk een game van iemand anders spelen of bepaalde elementen die andere spelers ontwierpen gebruiken in je eigen project. Ondertussen kan je al duizenden projecten bewonderen en heeft de ontwikkelaar er zelfs aan gedacht deze ook allemaal netjes te categoriseren. Zo krijg je bij het openen van The Dreamiverse meteen een handig overzicht van de meest recent toegevoegde projecten, kan je de favorieten van de ontwikkelaar bekijken, zie je wat de favoriete projecten zijn van je vrienden of kan je door middel van een zoekterm zelf op zoek gaan naar bepaalde projecten.

Op het moment van schrijven heeft de Dreams community al een heleboel mooie dingen neergezet. Zo verscheen er onlangs een speelbare versie van de PS4-exclusieve game Ghost of Tsushima en is er zelfs een gloednieuwe game van Crash Bandicoot speelbaar. Dit zijn slechts enkele van de topcreaties die je kan terugvinden in The Dreamiverse. Uiteraard zijn er ook projecten van mindere kwaliteit, maar daarbij merk je vooral hoe positief iedereen is ten opzichte van elkaar. Een project dat volgens andere spelers nog beter kan krijgt niets anders dan positieve feedback over de eventuele verbeteringen die men kan toepassen. Iedereen moedigt elkaar aan om blijven vol te houden en nog beter te worden in het creëren van een eigen project en dat is iets wat in deze tijden van sociale media en de vele haatreacties of -commentaren die voorbij vliegen alleen maar toegejuicht moet worden.

Kort samengevat is Dreams een game waarbij je verbeeldingskracht de grootste bron van plezier is. Als je het kan dromen, dan kan je het ook creëren dankzij de eindeloze mogelijkheden die de game je voorschotelt. Ondanks de tijdrovende leercurve is het zeker de moeite waard om te blijven volhouden en niet bij iedere tegenslag het hoofd te laten zakken. Gelukkig is er nog de steeds de ontzettend positief ingestelde community die je een hart onder de riem schuift als het beter kan.

Geschreven door ons crewlid Jordy

Review - Dreams
  • Zeer uitgebreide tutorials en toolset