Laat me beginnen met mijn oprechte excuses. Deze review had minstens vier weken geleden al af moeten zijn. Maarrrrr, Ik heb dan wel het beste excuus die er is! Dungeon Village is immers zo verslavend dat ik telkens besloot om nog even een paar uurtjes te gaan spelen in plaats van achter mijn computer te kruipen en te gaan schrijven. En laat dat dan ook maar meteen de toon zijn van deze review.

In Duneon Village is het aan ons om een mooie nederzetting op te bouwen en zo nieuwe potentiele bewoners aan te trekken. We moeten het dorp beschermen door de handen in één te slaan om monsters te verslaan die buiten de poorten op ons wachten. Maar ook zullen er quest zijn waar flink valt te looten.

Hoe veiliger ons dorp is, hoe populairder het zal worden. En dat willen we want dat betekend weer dat er steeds meer bewoners zich er zullen verschansen. Deze bewoners zorgen op hun beurt weer voor meer inkomen waardoor wij weer betere faciliteiten kunnen bouwen. Dit zorgt dan weer voor nog meer populariteit.

Het uiteindelijke doel is om binnen vijftien jaar een dorp te hebben met vijf sterren. Natuurlijk mogen we na deze periode wel gewoon door spelen. Nu klinkt dit wellicht eenvoudig en in zekere zin is dat ook het geval. Voor mij scoort deze game namelijk erg goed door deze eenvoud. Maar dit wil niet zeggen dat er geen uitdaging in zit. De vijf sterren zijn namelijk niet zomaar behaald. Het is de eenvoud die de game erg toegankelijk maakt en het lekker weg laat spelen, maar de diepgang binnen bepaalde aspecten houd het wel erg uitdagend en verslavend.

Om te beginnen met het dorp kunnen we gebouwen uit drie categorieën bouwen. Zo vinden we gebouwen die zorgen voor eten en drinken voor onze bewoners, hebben we gebouwen bepaalde zaken faciliteren en zo geld opleveren, en als laatste gebouwen en versieringen die een positieve invloed hebben op de omliggende gebouwen. Ook kunnen we huizen bouwen voor bezoekers die besluiten om binnen het dorp te komen wonen.

Het hoofddoel van al deze gebouwen is uiteraard om geld binnen te halen. Zo ontvangen we jaarljiks belasting van de bewoners. Ook verdienen we geld aan de winkels en faciliteiten doordat bewoners en bezoekers er geld uit geven. Veel gebouwen kunnen we upgraden door items te geven. Zo zullen ze steeds populairder worden en meer geld in het laatje brengen.

Items zijn erg belangrijk in deze game. We kunnen ze zoals net benoemd dus gebruiken om gebouwen te upgraden, maar ook kunnen we ze doneren aan bezoekers of bewoners om ervoor te zorgen dat ze een betere uitrusting hebben of een hoger moraal en motivatie krijgen.

En dit is erg belangrijk aangezien ze voor ons zullen gaan vechten. Dit gebeurd in de basis automatisch. Ze zullen telkens naar het open veld gaan net buiten het dorp om daar monsters te verslaan en zo XP en geld te verzamelen. We kunnen ze echter ook op pad sturen naar diverse quest om zo hun stats te verbeteren en items te looten. Dit gebeurd verder ook automatisch. Het spel zal kiezen welke personen op pad gaan. Voor mij is dit eigenlijk het enige minpunt binnen deze game. Ik kom hier nog op terug.

Binnen de simpele interface vinden we ook een shop die elk kwartaal weer word gevuld. Hier kunnen we voor punten gebouwen vrij spelen maar ook items kopen. De punten die we vergaren die we dus in deze shop kunnen uitgeven kunnen we ook gebruiken voor diverse events. Elk kwartaal mogen we namelijk een beperkt aantal event houden. Deze zorgen voor meer populariteit maar ook voor betere stats van onze bewoners.

Zoals ik al eerder noemde is ons doel om een vijf sterren dorp te krijgen. Elke ster heeft bepaalde vereiste. Zo zal je bijvoorbeeld voor de vijfde ster een museum moeten bouwen, een X aantal events houden, een bepaald inkomen binnen moeten halen en speelt ook de populariteit mee. Dit zorgt echt wel voor een bepaalde uitdaging, strategisch denken en slim spelen.

Naarmate je meerdere bewoners weet binnen te halen zullen er ook nieuwe jobs beschikbaar worden. Elke bewoner komt namelijk binnen met verschillende jobs. Weet je bewoner een job te masteren dan kan hij van job wisselen en zo steeds betere stats krijgen. Ik kwam ruim tien jobs tegen en wist 25 bezoekers mijn dorp binnen te halen en aan een huis te helpen. In geen enkel spel dat ik gespeeld heb ben ik er meer tegen gekomen dus ik denk dat dit de max is.

Aan het einde van de vijftien jaar zal er een eind score komen die je zal uitdagen opnieuw te beginnen om deze score te verbeteren. Persoonlijk wist ik in mijn eerste ronde net niet de vijfde ster te verkrijgen doordat ik net te weinig inkomen wist binnen te halen. Dit daagde mij uit voor een tweede ronde. De derde ronde werd ik dan weer gemotiveerd om mijn score te verbeteren. Een ronde duurt toch al snel een uurtje of twintig. Je kan dus gerust zeggen dat deze game op die manier een enorm aantal speel uren bied.

Ik zou nog terugkomen op de quests waar we de bewoners naar toe kunnen sturen. Hier zit namelijk voor mij het enige min puntje. De computer bepaald hoeveel en welke bewoners op de quest zullen gaan. Wanneer ze knock-out gaan tijdens de quest zullen ze in het veld geknikkerd worden en moeten rusten tot ze weer op krachten zijn. Als je geluk hebt dan brengt een andere bewoner hem/haar terug naar het dorp om zo weer sneller op krachten te komen.

Ik had graag gezien dat binnen dit aspect is meer mogelijk was geweest. Ik had graag zelf willen kiezen wie de quest gaan doen, maar ook had ik graag zelf bewoners naar een bepaald gebied toe willen kunnen sturen. Nu word dit allemaal voor mij bepaald zonder enig invloed. Ook was het tof geweest als deze battles binnen de quest door ons zelf gedaan konden worden. Bijvoorbeeld als een turn based battle.

Ik noem het wel een minpunt maar eigenlijk is het meer een missend pluspunt. En zoals jullie nu kunnen gaan lezen is dit ook maar één van de weinig gemiste kansen binnen deze game.

Voor mij is dungeon Village echt een enorm gave toevoeging aan het aanbod games op de Switch. Op mobiel wist deze game niet zo goed te scoren als Game Dev Story maar op de Switch gaat dit zeker goed komen. Daar ben ik echt van overtuigd.

Grafisch is deze game perfect en past het prima bij de game. De simpele interface en manier van spelen gecombineerd met de diepgang en de RPG elementen zijn echt perfect in balans.

Om dan toch een kritische noot toe te voegen had ik graag iets meer diepgang binnen de battles gezien. Ook kan de muziek me niet echt bekoren maar die is gelukkig eenvoudig uit te zetten.

Een ieder die van dit soort games houd mag deze game gewoon niet missen voor die paar euro!