Sommige mensen zijn bang dat de zombie apocalypse binnenkort echt waarheid zal worden. Ik heb binnen Dying Light in ieder geval al wat training achter de rug. Zombies afslachten, fikkie stoken maar vooral verzamelen. Ik denk dat ik maar vast een grote tas met spullen klaar zet in een van mijn vele kasten. Wat gaan jullie doen?

Dying-Light-logo

Dying Light was voor mij een game die al erg lang op mijn verlanglijstje stond. Ik ben totaal zombie (sloop) fan. Massa’s zombies afslachten, het kunnen en moeten overleven in toch nog wel een redelijk herkenbare omgeving. Het zou ons eenmaal ooit een keer kunnen overkomen.

Dit spel heb ik de afgelopen week uren gespeeld en mij smakelijk vermaakt. In het begin rende ik rond als een kip zonder kop en Crane de main karakter had het zwaar. Al hijgend, kreunend en piepend sprong ik rond in het eerste gedeelte van Harran. Naar mate ik tijd besteed in de game, level ik mijn survivor skills, agilty en kracht. Op dit moment zit ik op 15-20 uur spel plezier en heb ik pas 51% van de game uitgespeeld en op dit moment heb ik wapens waarmee ik de zombies instant elektrocuteer, schop ik zombies van daken en klauter ik op super hoge bruggen om naar de andere kant te kunnen tokkelen om daar dan een Sonar te zoeken en als je hem gevonden hebt te horen krijgt dat ik meteen terug moet omdat ze hem niet meer nodig hebben.

De rode lijn van het verhaal.

Je begint de game met een scene dat je springt/valt uit een vliegtuig. Je bent een speciale agent van GRE. Je moet undercover om een belangrijk document, wat GRE kan kapot maken en welke is gestolen door een rogue agent, terughalen. Je wordt gedropt in Harran wat een geïnfecteerd gebied is. Zodra je landt, word je gelijk aangevallen door een groep zombies en word je gebeten. Je wordt gered door de mooie vrouw met een krachtige persoonlijkheid genaamd Jade. Deze dame is heel belangrijk in je verhaallijn.

Je wordt meegenomen naar de “Tower” waar je wordt geheeld. Maar ze zijn niet erg blij met je, omdat ze met het redden van jou een van hun beste runners zijn verloren. Je moet verschillende opdrachten voor hen uitvoeren zodat de mensen in de toren kunnen overleven en zodat ze je gaan vertrouwen. Het belangrijkste aan het begin van het verhaal is het verkrijgen van “Antizin”. Dit is een middeltje waarbij de infecteerde mensen minder snel veranderen in een zombie. Je hebt het nou eenmaal zelf ook nodig.


Al snel blijkt het dat de rogue agent een grote groep met mensen om zich heen heeft verzameld en er zo voor zorgt dat alle andere overlevende geen of nauwelijks “Antizin” vinden. Ze kunnen dit natuurlijk wel bij hem kopen.

Uiteindelijk zal je denken dat jij als Kyle Crane er voor moeten kiezen of hij voor zijn missie gaat waar hij voor gestuurd is of dat hij de overlevende gaat helpen. Maar deze keuze wordt al snel voor je gemaakt. GRE wordt binnen gedrongen door het ministerie en verteld Crane dat Harran uitgeroeid gaat worden omdat GRE het virus wil verkopen voor wereld dominantie. En zo gaat het verhaal verder. Spannend dus. Het is net alsof je de hoofdrol speelt in je eigen actie/survival film.

Wat is er allemaal te zien aan gameplay in Dying Light?

Dying light is een dynamische game waar je met een dag (64 min) en nacht (7 min) cyclus te maken hebt. Gedurende de nacht zullen de meest gevaarlijke zombies naar buiten komen. Hierdoor hebt je ’s nachts de leukste gevechten. Je zult het dus voornamelijk van je parkours (rennen, klimmen en springen) skills moeten hebben. De zombies zijn veel agressiever, zullen je volgen en je zult moeten overleven met wat je ziet in het kleine straaltje licht van je zaklampje. Good Night Good Luck!


Overdag zul je naar spullen op zoek moeten zodat je medkits, lockpicks en wapens/wapen upgrades kan maken. Nu zijn de zombies langzaam en traag, duidelijk zichtbaar maar het gevaar is nu dat ze geclusterd zijn in grote groepen. Je moet nu achter de “Antizin” drops aan, je moet overlevenden bevrijden of verdedigen als ze achter hun spullen aan gaan en moet je allerlei dingen verzamelen voor overlevenden in de “Tower” groep of voor de slechteriken.

De details van Harran zijn geweldig. Overdag is er eigenlijk altijd wel wat te doen. Als je door de straten heen loopt zie je strakke lijnen, super gedetailleerde gebouwen en herkenbare dingen van onze echte wereld. Maar zoals ik zei er is wel altijd iets te doen. Soms is het zelfs maar één zielige zombie die zijn vriendjes kwijt is geraakt en dan strompelend op zoek is naar hem, haar of het. Maar soms is het ook een elektriciteitslijn die los is geraakt en in een plas met water terecht is gekomen waardoor je een schok krijgt als je er door heen loopt. Zo zie je ook gebroken pijpen waar gas uit ontsnapt of zie je stukken krant of papier door de straten heen waaien.

Samen met je parkourskills, wapens en je eigen hersentjes heb je het belangrijkste wat je nodig hebt om het spel te kunnen spelen. Zo belooft Techland met de main story en alle side quest samen genomen, de gamers ruim 50 uur gameplay. Zoals al eerder vermeld ben ik zelf nu zo’n 15 tot 20 uurtjes bezig en heb ik pas de helft uitgespeeld. Je kan het spel spelen door alleen maar als single player bezig te zijn maar je kan ook de zombie gaan spelen. Zo spring je in de huid van een “Super geïnfecteerden”, die super sterk, super snel en heel gevaarlijk is. Je moet tegen maximaal 4 man het opnemen en er voor zorgen dat jij de nesten met “super geïnfecteerden” levend blijven. De andere speler moeten 5 van deze nesten kapot maken voordat ze game kunnen winnen.

Hoe slacht je de zombies nou af?

Heb jij zin in om deze plunderaars in een enorme menigte van zombies te leiden? Kruip dan in de huid van Crane en doe dit voordat de hel losbreekt. Schreeuw jij graag naar je vijanden? Dit kan je doen vanaf dak waar je messen, werpsterren en molotov’s vanaf deze hoogte gooit. Maar wees niet verbaasd als de zombies er in slagen om een manier op je plekje te vinden. Maar je kan ook nabijgelegen vallen gebruiken en die op afstand activeren. Hierdoor veroorzaak je chaos door middel van  explosies, geëlektrocuteerde muren of UV lampen die de zombies doen verbranden.

Maar de focus van Dying light ligt op het feit dat het een melee game is waarbij je met slagwapens de zombies moet verslaan. Je hebt bijvoorbeeld honkbalknuppels, houten planken met spijkers er in geslagen of samoerai zwaarden. Er zijn zo wel meer dan honderd verschillende wapens. Deze wapens kun je upgraden.

Om je wapens beter te maken zijn er twee categorieën van upgrades. Er zijn 21 verschillende upgrade modules die je naarmate je wapen van betere kwaliteit is, meer in je wapen kan steken. De tweede categorie zijn blueprint modificaties die er in 5 verschillende versies zijn. Zo kan je de zombies meer laten bloeden, kan je ze met je wapen in brand steken of elektrocuteren, kan je stootkracht versterken of kan je ze vergiftigen. Ze hebben allemaal super grappige namen die wij als gamer wel kunnen waarderen, zoals GTFO, Grill’em And Kill’em, Wrench Kiss en nog vele andere.

Maar wat is nou Dying Light?

Dying light is een survival horror game met een zombie apocalypse thema. In het begin van 2012 waren er geruchten dan Dying Light de officiële sequel zou worden van Dead Island. Maar Techland vertelde aan de media dat zijn een originele titel zouden produceren. Zo is Techland afgesplitst van Deep Silver omdat ze het niet eens waren met de creatieve visie van Dead Island.

Maar persoonlijk vindt ik het nog steeds ERG lijken op Dead Island. Maar dit is vermengd met Left 4 Dead en Assassin’s Creed. De setting en stijl van de game is te vergelijken. Zo zijn ook de repeterende gameplay features, het focus op melee wapens en zelfs de stamina bar hetzelfde. Helaas kan ik zo nog wel even doorgaan.

Maar dit wil zeker niet zeggen dat het een slechte game is. De verhaallijn is tot in den puntjes uitgewerkt. Er zijn super veel side quests, die ook allemaal met het overleven van de infectie te maken hebben. En daarnaast is er ook een multiplayer gedeelte wat mij een beetje doet denken aan Evolve maar dan alleen in de meeste simpelste versie van die game.

De graphics zijn mooi, strakke lijnen en veel details. Maar de framerate op de consoles is helaas maar 30 FPS, terwijl ze hadden beloofd voor 60 fps te gaan. Dit is wat jammer maar blijkt uiteindelijk wel nodig te zijn om de game soepel te laten lopen. Persoonlijk denk ik dat er hierdoor wat meer glitches kunnen gebeuren doordat de game eigenlijk meer frames wil genereren die er niet zijn. Over glitches gesproken… Ook die zijn de vinden in de game. De eerste dag dat ik aan het spelen was, liep ik er al tegen twee aan. Dit geeft soms hele grappige filmpjes. Ze zijn dus ook niet irritant zoals ze in andere games kunnen zijn.

Het afslachten van zombies verveeld ook nooit. Zo kan je de zombie in hun knieholtes slaan zodat ze naar de grond vallen. Zo kan je nog even lekker door blijven hakken/slaan op hun hoofden zodat het bloed lekker om je heen vliegt. Of je kan natuurlijk een stel batterijen en een stroomkabel aan je wapen verbinden en zo de zombies om je heen die dansen door de elektriciteit die door hun lichaam heen vliegt. Jeetje het lijkt wel alsof ik er van houdt om een martelaar te zijn.

Het rennen en klimmen is niet nieuw in de gaming scene. Dit is bijvoorbeeld in de vele Assassin’s Creed games de hoofd moot als je oude kastelen of zelfs de Eifel toren moet beklimmen. Nu is het in die game erg makkelijk door maar je pookje omhoog te duwen en hij gaat wel. Maar in Dying Light is het iets moeilijker. Je moet in eerste instantie goed naar de uiteindes van de gebouwen of randje van bruggen en bergen kijken want anders grijp je mis. In sommige quest zijn er ook nog eens klim puzzels toegevoegd die ook wel echt om inzicht van het klimmen vragen.

Al met al is Dying Light een geweldige game die in mijn ogen ogen de grootte van Left 4 Dead nog wel eens achteraan kan gaan. Waar Left 4 Dead zich (te) erg spitste op het neerschieten van zombies, spitst Dying Light zich (te) op het neer slaan en onthoofden van de zombies. Veel meer bloederig en veel meer plezier. Geweldig dus!

[bol_product_links block_id=”bol_54ce88322e089_selected-products” products=”9200000024538393,9200000024538395,9200000035380025″ name=”Dying Light” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Review - Dying Light
Het spel wat de zombies om je oren vliegen
Verdict8
+ Punten
  • Super mooie Graphics
  • Veel puzzels
  • Veel manieren van Zombies killen
- Punten
  • Lage Framerate (30 fps)
  • Veel glitches
  • Te veel invloeden van andere games
8Verdict