Soms heb je van die momenten dat je geen zin hebt om te gamen (ja, die momenten bestaan). Maar een film kijken is het dan ook weer net niet, want je wilt wel iets doen. Speciaal voor deze momenten zijn er Full Motion Video-games. Een filmische ervaring waarin jij keuzes maakt en zodoende bepaald hoe het verhaal verloopt. Afgelopen maand kwam er een nieuwe titel bij het rijtje FMV’s en wij hebben deze voor je gecheckt! Is ‘Erica’ een top of flop? Je leest het hieronder.

Helaas zijn er ook momenten dat je gewoonweg niet kán gamen. Hier kwam ik eigenhandig achter door het overbelasten van mijn pols en dit was dus het perfecte moment om Erica eens op te starten. Nadat ik door de trailer wel een idee had wat dit zou kunnen zijn, was ik nog niet echt overtuigd van een pakkend verhaal. “Een interactieve Thriller”, zo werd het omschreven. De trailer zelf gaf mij persoonlijk niet echt een thriller gevoel, maar het idee van een soort interactieve film wist mij toch over de streep te trekken.

Het mooie van deze Full Motion Videogames is dat het verhaal altijd anders verloopt/eindigt tenzij jij continu dezelfde keuzes maakt. Bij ‘Erica’ ben jij verantwoordelijk voor alle handelingen en keuzes die worden gemaakt voor de gelijknamige hoofdpersonage. Een tiener die op jonge leeftijd haar vader heeft verloren. Deze moordzaak is nooit opgelost en als Erica op een dag een bloederig pakketje ontvangt, veranderd haar hele leven. Om haar te beschermen wordt ze geplaatst in het psychiatrische hospitaal ‘Delphi House’ waar haar vader de oprichter van was. Of dit de juiste keuze is, zul je zelf moeten gaan ervaren door de vele verschillende eindes die deze interactieve film rijk is.

In deze FMV maakt jij dus altijd alle keuzes. Maak je van Erica de badass chick die alles confronteert of wordt ze het bange meisje die alles uit de weg gaat, dat is volledig aan jou. Hierdoor zal het einde ook altijd anders zijn door de vele verschillende opties die het verhaal zich rijk is. Het is dus ook niet mogelijk om in één playthrough alle achtergrond informatie te verzamelen wat het interessant maakt om Erica vaker op te starten. Naast de keuzes in het verhaal zijn er nog extra handelingen die jij moet doen voor Erica. Boekjes doorbladeren, doosjes openen, kamers doorzoeken, jij bent verantwoordelijk voor alle handelingen van het hoofdpersonage.

En hoe interessant dit ook allemaal klinkt, het is niet altijd positief. De vrijheid van keuzes en mogelijkheden zorgt voor veel variatie in het verhaal en de informatie die je kunt verkrijgen, maar sommige opties voelen ergens overbodig aan. Het haalt je soms volledig uit het verhaal of uit de spanning van de scène. Wat dus soms erg storend aanvoelt in plaats van dat het iets toevoegt. Ook de overgangen tussen je keuzes zijn soms niet helemaal geloofwaardig. Zo kan het goed zijn dat Erica heel erg onzeker is, maar na de keuze die je hebt gemaakt ineens heel erg zelfverzekerd is. Of dat ze angstig is en na je keuze alle angst volledig verdwenen is alsof ze nooit bang is geweest. Dit zorgt soms voor wat rare overgangen die je met een scheef hoofd naar de film laten kijken.

Hoewel deze FMV in de PlayStation Store staat, ben je niet verplicht om je controller te gebruiken. Alle keuzes en handelingen doe je door het gebruik van je touchpad. Simpele handelingen zijn prima te doen, maar zodra je sneller een keuze moet maken of als er meerdere opties zijn verdwijnt de handigheid snel. Gelukkig is er hier een hele simpele oplossing voor die stiekem ook veel beter werkt. Net zoals bij de games zoals ‘That’s You’ bevat Erica ook een app voor op je smartphone om het verhaal te besturen. Deze app werkt velen malen makkelijker en simpeler bij het maken van je keuzes dan met de controller en is dan ook zeker aan te raden om te gebruiken.

Over het algemeen is Erica een verrassende FMV. Door de vele verschillende keuzes, opties en eindes is er een hoge replay-value. Ondanks dat ik niet overgehaald was door de trailer, bleek Erica zelf wel mijn aandacht te houden met toch redelijk wat spannende (bijna nagelbijtende) momenten. Het zijn niet allemaal oscar-waardige acteurs en ook de interactieve momenten begeven zich niet altijd op de beste plekken in het verhaal, maar het is voor mij een aangename afwisseling om een vrijdag- of zaterdagavond door te brengen.

Review - Erica
Een aangename afwisseling voor op een vrijdag- of zaterdagavond
  • Veel verschillende keuze mogelijkheden