We hebben er allemaal wel eens aan gedacht of over gefantaseerd. Hoe zou het zijn om alleen op de wereld rond te lopen? Maar niemand denkt dan aan de reden WAAROM je alleen bent op de wereld. Waarom ben jij de enige die er nog is? En wat is er gebeurd? In ‘Everybody’s gone to the Rapture’ heb je de kans om dit tot op het bot uit te zoeken!

Net buiten het mooie Engelse plaatsje Yaughton begint je avontuur. Er is niets of niemand om je heen en alles lijkt normaal. Je bent de enigste overlevende van een raar fenomeen. Maar wat is dit fenomeen en hoe is dit gebeurd? Jij gaat dit onderzoeken in een extreem realistische wereld. Je onderzoek begint bij een bewakingshuisje van een observatorium. Een radio geeft je je eerste aanwijzing dat er iets mis is gegaan en dat elektrische apparaten niet veilig meer zijn. Na deze aanwijzing begint je onderzoek naar de waarheid.

In een prachtige omgeving ga jij op zoek naar wat er gebeurd is. Je word meteen in het verhaal gezogen en de gedetailleerde omgeving laat je denken dat het een echte wereld is. Tijdens je zoektocht kom je een aantal geesten tegen die eruit zien als oranje lichtgevende sterren. Deze geesten wijzen je de weg door de omgeving en aan alles is gedacht. Tientallen huizen zijn te betreden en in bijna elk huis is er een aanwijzing te vinden. Van radio’s tot televisie’s en van telefoon’s tot aan geesten waarmee je een interactie aan kunt gaan. Al deze onderdelen geven je extra informatie van wat er gebeurd is en waarom.

Om het niet voorspelbaar te maken, worden alle aanwijzingen in een niet-chronologische volgorde aan je vrijgegeven. Op deze manier word je uitgedaagd om elk huisje of telefooncel te vinden en zodoende alle aanwijzingen te vinden. Dit geheel deed me denken aan de game “Beyond two souls”. Het is een niet-alledaagse game die je helemaal opzuigt. Ikzelf was ook moeilijk weg te slaan van de game en wilde alles te weten komen.

Muziek
De muziek is briljant gekozen en past perfect bij de game. Op de wat duistere momenten veranderd de muziek aanzienlijk om de spannende sfeer te benadrukken. En op de momenten dat je rustig rondwandelt in de omgeving is de muziek ontspannend met een beetje een ‘Fantasy’ gevoel. Dit maakt het geheel nog aantrekkelijker. De muziek in combinatie met de graphics geeft je het gevoel alsof je pas een paar minuten bezig bent, terwijl je eigenlijk al dik een uur aan je buis gekluisterd zit.

Controls
De controls zorgen voor geen enkel probleem. Een klein kind kan hiermee uit de voeten, want je gebruikt niet eens alles. Je joysticks zijn voor het lopen en rondkijken. En “X” is voor de actie’s aan te gaan met deuren, radio’s, etc. Er was alleen 1 ding wat me tegenviel. Soms moet je wat grotere afstanden afleggen en dan was het wandelen wat frustrerend. Heb meerdere knoppen geprobeerd om te zien of er een ‘ren’-modus was, maar geen enkele knop liet dit gebeuren. Tot ik de R2 knop ingedrukt hield. Je zag dat de snelheid langzaam toenam en dit is in feite ook weer erg realistisch. In het echte leven ben je ook niet binnen een seconde op je topsnelheid met rennen. Helaas stond dit dus niet aangegeven bij de controls, maar mijn enige minpunt van het spel was verholpen.

Overall
Overall ben ik heel erg te spreken over de game. Alles werkt perfect en het geeft je een unieke experience die je nog in geen andere game tegen bent gekomen. Je hebt zelf de keuze om alleen achter de geest aan te lopen of de hele wereld te verkennen. Als je alleen achter de geest aanloopt, ben je ongeveer tussen de 4 en 6 uur bezig met de game. Helaas zal je hierdoor dus een groot aantal aanwijzingen in de game missen en zal je ook niet alle prachtige omgevingen zien. Zelf ben ik alles gaan bezoeken en heb de meest prachtige dingen gezien die ik nooit eerder in een game ben tegengekomen.

Dus als je een keer iets anders wilt spelen met een mooi verhaal en geweldige graphics, is Everybody’s gone to the Rapture zeker aan te raden. Je bent er een mooi aantal uren aan kwijt en de game zal je niet vervelen. Alles werkt soepel en heb er zelf helemaal niks op aan te merken. Het zou mooi zijn als er meer van dit soort games komen, want dit zijn de games die er echt toe doen. Everybody’s gone to the Rapture is dus een ervaring die je niet mag missen! Nu is het alleen nog wachten op de Virtual Reality bril om deze game op de ultieme manier te beleven.

Review - Everybody’s gone to the Rapture