Ridders, Vikingen en Samoerai. Lang zijn deze oorlogsveteranen niet meer gebruikt in games en ik was ook blij verrast om te zien dat Ubisoft een game aankondigde met deze brute personages. Het is weer eens wat anders als een volgende Far Cry of Assassin’s Creed, maar is het deze helden gelukt om zich een weg naar de top te knokken?

For Honor draait in principe om de haat tussen de drie soorten krijgers. Ridders, Vikingen en de Samoerai. Alle drie met hun eigen stijl van vechten en hun eigen doel voor oorlog. Hoe deze drie soorten vechtersbazen te werk gaan, wordt je grotendeels uitgelegd in de singleplayer van For Honor. Bij de singleplayer zijn er dus ook drie verschillende hoofdstukken die elk zes missies bevatten om het verhaal van de krijger uit te leggen.

Bij elk hoofdstuk speel je met een aantal verschillende personages die tevens ook beschikbaar zijn in de multiplayer. Hierdoor werkt de singleplayer ook erg goed om in te komen voor de multiplayer van de game. Je raakt goed gewend aan de controls van de game en weet wat beter in te schatten wat je moet doen als tegenstanders op je af komen.

De drie verhalen zijn alle drie verschillend en nemen je mee in het leven van de eervolle ridders, de eigenwijze maar toch wel komische vikingen en natuurlijk de onovertroffen samoerai waarvan verwacht wordt dat ze in een battle van 10 tegen 1 als winnaar uit de bus komen.

Hoewel For Honor eigenlijk merendeel om de multiplayer draait, heeft de singleplayer mij meer geraakt. De singleplayer zit goed in elkaar. Grafisch ziet het er goed uit en door het verhaal krijg je dat ‘okay, na de volgende missie stop ik echt’ gevoel. De cutscenes zien er nog extra scherp uit en ook qua geluid heb ik er niks op aan te merken.

Is er dan ook iets wat niet goed is aan de singleplayer? Helaas moet ik hier ja op antwoorden. Ondanks dat je in totaal 18 missies hebt om te doen, is de singleplayer te kort. Elk van de 3 hoofdstukken speel je uit in 4-6 uur en persoonlijk vond ik er hierdoor te weinig replay-value aan zitten. Er zijn wel collectibles in de game en verschillende niveaus van moeilijkheid, maar dit zorgde er niet voor dat ik nog een keer de missies wilde doen. Zodra je het verhaal uitgespeeld hebt, wil je namelijk door naar de multiplayer (als je daar al niet aan begonnen was).

Tegenwoordig wordt er voor een nieuwe game vaak closed- en open bèta’s gehouden en dit was ook zo bij For Honor. Hier was het mogelijk om de multiplayer al te testen voordat de game gereleased was. De multiplayer is vrij weinig veranderd in vergelijking met de voorgaande bèta’s, alleen een heel stuk uitgebreider.

Zo zijn er nog meer mogelijkheden om jouw personages aan te passen. Je kunt kisten kopen waarin items zitten die jouw personage beter maken en deze items kun je ook krijgen als je een gevecht hebt voltooid. Daarnaast kun je ook nog kostuums verdienen of kopen om je personage een nog brutere uitstraling te geven, je kunt kleuren van je kostuum aanpassen om je te onderscheiden van anderen en alle verkregen items zijn up te graden zodat je personage nog sterker wordt.

Naast de gewone battles, is er ook nog 1 groot gevecht op de achtergrond. Bij het eerst opstarten van de game moet je een factie kiezen waar jij voor wilt vechten. Op een grote map in het multiplayermenu kun je zien in welke gebieden jouw factie vecht en hoe ze ervoor staan. Na het afronden van een gevecht, kun jij op die kaart een gebied helpen aanvallen of verdedigen door oorlogsmiddelen in te zetten. Tevens is dit opgedeeld in meerdere seizoenen en zo veranderd de bezetting op de map dus continu.

Deze oorlogsmiddelen maken het wat extra interessant aangezien het dus niet alleen draait om de battles die je voert tijdens de multiplayer sessie. Het is de bedoeling dat jij voor jouw gekozen factie zoveel mogelijk gebieden bezet, waardoor je aan het eind van een seizoen een bonus zal krijgen. Heb jij als samoerai zijnde een kasteel van de ridders overgenomen aan het eind van een seizoen, dan zal dit kasteel omgetoverd worden naar een samoerai vesting. Hierdoor blijf je continu bezig met jouw factie te vertegenwoordigen en uit te breiden in de wereld van For Honor.

Helaas toont de multiplayer nog wel flink wat connectivity problemen. Doordat For Honor gebruik maakt van een P2P systeem waar een speler in de lobby de host van een game is, gebeurt het helaas nog te vaak dat een match spontaan beëindigd. Ik heb flink wat matches gespeeld online en van alle matches ging er bij 60% wel iets mis. Een host-migration die niet goed uitpakt, flink wat framerate-drops waardoor de match gewoon afgebroken wordt of het feit dat jij de host gewoon niet kan verslaan doordat hij voordeel heeft met zijn verbinding. Ubisoft zal hier vast en zeker van op de hoogte zijn en dit zal waarschijnlijk ook aangepast worden in een update, maar voor nu is het erg storend dat je je experience en items gewoon niet krijgt door zo’n verbindingsprobleem.

Maar het grootste probleem waar ik persoonlijk mee zit is de inconsistentie met alle voorgaande trailers en het verhaal van de singleplayer. In elke trailer en in het verhaal komt naar voren dat tussen de drie facties een intens grote haat is naar elkaar. Dat je kunt proberen om vrede te stellen, maar dat de drie facties altijd op zoek zijn naar onderlinge oorlog. Hoe is het dan mogelijk dat je als ridder zijnde online in een team kan zitten met een of meerdere vikingen en/of samoerai? Dit is iets waar ik mij persoonlijk aan stoor. Tevens vind ik de het maximale aantal van 4 spelers per team te weinig. Ik had grote veldslagen verwacht waar je echt lekker los kan rammen tegen anderen. De teams worden wel ondersteund door bots, maar deze bots zijn met 1 klap uit te schakelen en hier heb je dus niet heel veel hulp van.

For Honor zit goed in elkaar en speelt lekker weg. Ook is er op het geluid en grafische vlak weinig op aan te merken. Maar doordat ik grote veldslagen had verwacht van bijvoorbeeld 20 vs. 20 vs. 20 tussen de drie facties, de verbindingsproblemen bij de multiplayer en de helaas te korte singleplayer, is het voor mij geen ‘Game of the year’ materiaal. Het idee is leuk en de controls werken goed. Maar Ubisoft zal er nog een schepje bovenop moeten doen om hier een top game van te maken.

Review - For Honor
For Honor zit goed in elkaar en speelt lekker weg.
  • Grafisch erg imposant