Wellicht dat sommige lezers nu denken “Deze game bestaat toch al jaren” en dat klopt. Dat wil zeggen op IOS en Android. De game bestaat zelfs al twintig jaar als je een release voor PC in het Oosten mee telt. Maar Kiarosoft heeft met drie van zijn titels een gedurfde zet gemaakt door ze afgelopen week op de Switch te releasen. Toch wel bijzonder dat een game van meer dan twintig jaar oud zijn weg naar de Switch vind.

Ik weet het, we vinden meer oude klassiekers op de Switch. Maar dit betreft echte klassiekers uit Nintendo’s eigen stal. En ondanks dat deze game echt wel een hoop fans heeft wereldwijd, is het niet echt een klassieker te noemen. Zelf heb ik hem jaren geleden met erg veel plezier lange tijd op mijn Android gespeeld en kon dus ook niet wachten om nu op de Switch aan de slag te kunnen.

In Game Dev Story is het aan jou om een game studio te runnen. Het doel is uiteraard om daarin succesvol te zijn en de nummer één van de wereld te worden. We beginnen als onervaren devs vanuit een klein kamertje met nauwelijks personeel en maar weinig ervaring. Aangezien we echt in de begin periode van gamen staan zijn er ook nog maar weinig platforms om ons op te richten.

We beginnen dus maar een game te ontwikkelen voor op de PC. Waarschijnlijk in die tijd nog een 286 met een grafische kaart die wel 8 kleuren ondersteund. Met de beperkte mogelijkheden die we hebben kiezen we het genre en het type game. Na flink zwoegen en zweten is onze game af. Vol spanning wachten we de cijfers van de pers af….. Om vervolgens compleet afgebrand te worden. Een succesje behaal je dus blijkbaar niet zomaar.

Wanneer we een game willen maken kunnen we dus kiezen op welk platform we dit willen uitbrengen. We zullen echter wel eerst licenties moeten kopen voor nieuwe consoles die naarmate de jaren verstrijken uit komen. En de prijzen hiervoor zijn niet mals. Vervolgens kiezen we een Genre. Ook hier geld dat naarmate je jouw staff trainingen geeft je meer mogelijkheden vrij speelt. Ook zal je bij succesvolle combo’s deze laten levellen waardoor ze beter worden. Het volgende dat we kiezen is een type. Hierbij gelden dezelfde regels als bij het genre. Het laatste is dan de direction. Willen we de focus leggen op de kwaliteit of op bijvoorbeeld op snelheid.

En dan is het tijd om de game daadwerkelijk te ontwikkelen. Onze staff heeft allemaal hun eigen expertise. Zo zullen we eerst iemand nodig hebben die goed is in het schrijven van een voorstel. Verder tijdens de ontwikkeling hebben we ook iemand nodig die goed is in het grafisch aspect en iemand die het geluid voor zijn rekening neemt. Als de game dan af is zullen we de bugs er nog uit moeten halen en is de game klaar voor release.

Afhankelijk van hoe goed de game scoort (ook de grote van jouw fan base speelt hierin een rol) zullen we geld gaan verdienen. En dat is hard nodig aangezien ons personeel elk jaar netjes wil worden betaald en we ook weer geld nodig hebben om een volgend project op te starten. Gelukkig kunnen we tussendoor ook contractjes weg werken voor andere bedrijven die enige cash flow verzorgd.

Een ander aspect is dat je tijdens het ontwikkelen research punten verzamled die kunnen worden ingezet om jou mensen te trainen, te levelen en om te gebruiken voor speciale items die je voordeel opleveren. Ook helpt het om geld te investeren in het maken van reclame aangezien dit je fanbase ten goede komt en een voor een hype zorgt tijdens de ontwikkeling van je game.

Naarmate je succesvol bent zal je naar steeds grotere locaties kunnen verhuizen en meer staff in dienst nemen. Ook zullen er steeds nieuwere consoles op de markt komen die overigens vaak grappige verwijzingen hebben naar de bestaande consoles.

Eén keer per jaar zal de Gamedex en de Global Game Award plaats vinden. Tijdens de Gamedex kunnen we een plekje huren om ons zelf te promoten. De game award kan leuke prijzen opleveren maar ook een flinke financiële duw geven als één van onze titels als slechtste game word uitgeroepen. Ook hier zien we weer grappige verwijzingen naar games uit het verleden.

Je zult bergrijpen dat je als ervaren gamer zeker een voorsprong hebt met deze game. Zo zal je zeker niet kiezen om op een soort gameboy een voetbal RPG uit te brengen. Maar zal je gaan voor een Dungeon RPG op pc. Ook zal je weten dat bij dit type game bijvoorbeeld de gamewereld heel belangrijk is om de focus op te leggen en niet hoe lief het er uit ziet.

Na een uurtje of tien spelen op de Switch ben ik best wel enthousiast over deze titel. Wel moet ik zeggen dat ik zeker in het begin even zat te worstelen met mijn controller. Je kan gewoon merken dat deze game eigenlijk gemaakt is om op mobile te spelen. Gelukkig kunnen we dan gewoon de Switch uit de stand halen en het touch screen gebruiken.

Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat het toch wel een hele letterlijk port is vanaf IOS en Android. Ik heb maar weinig vernieuwing gezien. Nu is het wel een flink aantal jaren gelden dat ik het gespeeld heb op mijn mobiel maar toch voelde het exact hetzelfde aan en werd ik ook niet echt verrast door iets nieuws. Hier verliezen ze toch wel een puntje in de score.

Ja, het gebrek aan vernieuwing is zeker een minpunt maar toch sluipen de uurtjes weer weg als ik het aan het spelen ben. Nog even één game ontwikkelen. Nog even door spelen om die nieuwe licentie te kunnen betalen. En zo zijn er weer een paar uurtjes weg.

De game is zo lekker toegankelijk en op elk moment te saven waardoor het perfect is om even te pakken in een verloren half uurtje.

De graphics zijn prima passend voor de game. Nadat je even gewend bent aan de controls werken deze ook prima en het ondersteund het touch screen wat zeker ook een plus is. De muziek werd ik persoonlijk een beetje kriegelig van maar is gelukkig te muten.

Al met al dus een solide leuke kleine game voor op de Switch die ook nog geen eens voor een tientje te koop is. En dan te bedenken dat Kiarosoft nog twee titels naar de switch heeft gebracht. Voor mij betekend dit dat ik nu snel moet stoppen met schrijven zodat ik met deze andere games aan de slag kan gaan om ook hierover mijn mening met jullie te delen. De reviews van deze twee games zullen dan ook snel volgen.

Review – Game Dev Story
  • Lekker voor tussen door
  • Leuke prijs