De recentste versie van Gears of War draait niet om de held Marcus Fenix maar om zijn sidekicks Baird en Cole. Ook is dit een prequel, zoals zoveel games en films tegenwoordig terug gaan naar hun roots. Dit deel speelt dus grotendeels af voor deel 1. Baird en zijn team, zijnde Kilo Squad, negeren diverse orders van hun leidinggevende omdat er een Locust-generaal uit geschakeld dient te worden die nogal wat schade aanricht.

Het verhaallijn is verdeeld in 4 stukken en je speelt ook 4 chapters in de verhaallijn vanuit 4 verschillende spelers. De verhaallijn is in deze laatste game wel wat dun en geeft geen extra antwoorden op vragen van echte Gears fans.

gowGameplay

De gameplay is zoals vertrouwd en zeer goed verzorgd. Er zijn wat kleine aanpassingen gemaakt in de besturing en voelt de eerste paar minuten wat onwennig. Dit went echter snel en je zult merken dat het wat soepeler speelt.

Het is de bedoeling om gedurende de campaign sterren te halen, om dit te bespoedigen kun je kiezen om een missie “Declassified” te spelen. Dit wil zeggen dat een missie moeilijker wordt gemaakt door opdrachten zodat je meer punten en dus meer sterren kunt halen. Bijvoorbeeld headshots maken, alleen maar shotguns gebruiken of een missie waarbij de vijanden rookgranaten gebruiken. Dit is zeer leuk gevonden en werkt over het algemeen zeer goed. Er zijn maar weinig “Declassified” missies die niet lekker spelen of de gameplay verslechteren. De enige Declassified-missies die de ervaring juist minder leuk maken, zijn degene die ineens een tijdslimiet opleggen. Over het algemeen is dit een leuke en frisse manier om Gears te spelen.

69149202013-03-23-12-51-22Multiplayer

De multiplayer is ook voorzien van wat kleine aanpassingen. Helaas hebben ze de Horde-modus eruit gehaald, een hoogtepunt voor velen uit deel 3. Het met je vrienden afknallen van gigantische hoeveelheden tegenstanders of bizar moeilijke eindbazen was toch wel gewoon fantastisch. Nu hebben ze OverRun gemaakt waarbij de ene groep een punt in het level moet verdedigen en de andere het punt dient te veroveren. Dit haalt het helaas niet bij de fun factor van Horde.

Gears-of-War-Judgmentimage_gears_of_war_judgment-21112-2518_0004

Er zijn ook stukken minder levels voor de normale multiplayer, slechts 4 stuks. Het aantal characters is ook stukken minder. De multiplayer voelt een beetje uitgemolken, zodat je via de dlc of een season pass toch wel meer levels koopt.

Oordeel

Gears of War: Judgment is een leuk nieuw deel in een zeer populaire reeks. Door het missen van de Horde mode, de tegenvallende OverRun mode en de karige hoeveelheid multiplayer maps is dit een leuke tussen stap naar Gears 4 maar geen echte knaller zoals zijn voorganger. De verhaallijn is leuk opgezet en heeft verrassende nieuwe features.

365Gaming verdict: 6Verdict6