Vanaf de aankondiging van de PS4 worden we al geteased door Sony met de aankondiging van InFamous: Second Son. Een soort van vervolg van de eerste InFamous titels al speelt het spel dit keer in een bestaande stad af en spelen we niet met Cole maar met Delsin, een soort wannabe Banksy want Deslin is eigenlijk alles wat Cole niet is.

inf5

Hoe zit het met het verhaal

Hoewel je het niet zou verwachten is het wel degelijk een vervolg. Het spel speelt zich namelijk af in een wereld waarin verschillende mensen een conduit blijken te zijn. Een conduit is iemand die bepaalde krachten heeft. Deze krachten kunnen verschillend van aard zijn. Je hebt ook conduits die de krachten van anderen kunnen overnemen waardoor ze eigenlijk nog krachtiger worden dan de andere conduits. Echter we weten hoe het al snel gaat, wat de mensheid niet kent daar is men bang voor. En dus wordt al snel het D.U.P. opgericht. Het D.U.P. is een instantie die is opgericht om de conduits, of bio-terroristen zoals zij ze noemen, op te sporen en gevangen te nemen.

Deslin heeft helaas de pech dat hij net zijn krachten krijgt van een conduit op het moment dat het D.U.P. achter een andere conduit aan zit. Hij wordt gevangen genomen en gemarteld door de leidster van de D.U.P. namelijk Augustine. Augustine doet echter meer dan dat, zij martelt de mede inwoners van de community waar Delsin in woont. Delsin is namelijk een Akomish, een “Indiaanse” stam en de Akomish ondersteunen elkaar altijd en aangezien alleen een conduit met de krachten van Augustine haar werk ongedaan kan maken moet Delsin dus de strijd aan gaan met de D.U.P. en Augustine die de nabije stad Seattle volledig hebben overgenomen.

Naar mate je het spel speelt leer je meer over de gebeurtenissen na de eerste twee InFamous titels en wat voor een organisatie het D.U.P. eigenlijk is. Ook krijg je tijdens het spel meer info over de broederband tussen Delsin en zijn broer Reggie. Hoewel je het gevoel hebt helemaal alleen te staan in het begin krijg je al snel hulp van Fetch, Eugene, Hank (verschillende conduits die je verschillende krachten hebben gegeven) en gelukkig verandert zijn broer Reggie snel van mening en schiet hem te hulp.

inf7

Toch een vervolg

Hoewel men het niet heeft gepromoot als een direct vervolg is het spel toch in veel aspecten overduidelijk een vervolg. Behalve namelijk het achterliggende verhaal over conduits en de gebeurtenissen uit de eerste spellen is er meer. Zo kom je regelmatig nog informatie te weten over Cole uit de eerste twee titels. Verder zal je al snel merken dat de besturing van Delsin hetzelfde is als in de voorgaande titels. Echter doordat je niet meer met Cole speelt hoef je niet per se de achterliggende verhaallijn te kennen, het wordt namelijk in een korte samenvatting verteld dus je hoeft die spellen niet te hebben gespeeld en als je de een van de speciale edities hebt gekocht dan krijg je ook een proloog te spelen waardoor je gelijk van alles op de hoogte bent. Helaas heeft men er niet voor gekozen om die DLC ook betaald mogelijk te maken voor kopers van de normale versie.

inf2

Grafisch een festijn

Een veel gehoorde klacht is dat er op dit moment een waar gebrek is aan next-gen titels, op grafisch gebied en qua gameplay valt er namelijk aardig wat te klagen qua content en het was dan ook lang wachten op het spel wat daadwerkelijk de eerste next-gen ervaring zou gaan bieden aan de spelers. Hoewel Thief in eerste instantie dat beloofde is dat niet het geval geweest en was dat meer een teleurstelling dan daadwerkelijk een toevoeging.
Bij InFamous: Second Son is het echter een ander verhaal en krijgen we eigenlijk voor het eerst een next-gen ervaring belooft men. En eerlijk is eerlijk, wanneer je het spel start en voor het eerst eigenlijk daadwerkelijk vrij door Seattle loopt, springt, zweeft en uiteindelijk bovenop de Needle staat pas dan realiseer je je eigenlijk hoe groot de wereld van InFamous: Second Son is, hoe mooi deze wereld ook is, hoe levendig en hoe gedetailleerd. Wanneer je je realiseert dat men ook echte straten heeft gebruikt en bestaande winkels dan begrijp je opeens waarom dit spel niet op de current-gen mogelijk was. Er zitten namelijk flink wat details in het spel verwerkt die je normaal gesproken niet eens op zouden vallen. Ook grafisch zal je mond meerdere malen open gaan, al is het alleen al door de weerseffecten en zonsondergang en zonsopgang. Het geheel wordt helemaal een feest wanneer je de Neon krachten voor het eerst krijgt en gebruikt. Deze kleurrijke kracht laat namelijk een kleurrijk spoor achter wat tijdens de duistere momenten de stad verlichten alsof het een feest is Het ziet er allemaal zo goed uit dat je eigenlijk niet let op de kleine foutjes die er ook in zitten. En die kleine foutjes zijn misschien niet van groot belang maar het zijn wel een paar kleine details die toevallig in vele andere spellen wel zitten. Het zit namelijk zo, hoeveel details je ook in het spel verwerkt, je zal altijd iets over het hoofd zien en bij InFamous: Second Son is dat iets heel lulligs als het spiegelbeeld. Je zal namelijk af en toe een spiegel tegenkomen en waterplassen echter je zal geen moment je spiegelbeeld tegen komen en het water doen rimpelen. Natuurlijk heeft dat geen invloed op je speelervaring maar het valt wel op wanneer het spel je juist uitnodigt om op zoveel dingen te letten. Ook heeft het spel een beetje last van pop-up en hoewel het een next-gen spel is blijft dat helaas iets wat onvermijdelijk is. De speelwereld is namelijk gigantisch en zonder laadtijden is het eigenlijk verbazingwekkend te noemen dat het zo vroeg in de console cyclus al zo vloeiend loopt.

inf4

Levendige stad

Net als bij de vorige InFamous titels zal je merken dat afhankelijk van je daden de mensen van je gaan houden of dat ze bang voor je worden. Dit komt tot stand door het Karma systeem, naar mate je goede daden doet krijg je namelijk goede karma, iets wat je terugziet op je DualShock 4 controller want hoe beter je karma is hoe blauwer de lightbar zal branden, echter ga je voor de slechte daden dan zullen mensen bang voor je worden en gaat je controller steeds roder branden.

Wanneer je veel goede daden doet dan zal je al snel merken dat de mensen je gaan aanmoedigen, voor je staan te juichen en zelfs fotos van je maken, wanneer je dus een good guy bent zal je al snel zien dat mensen al heel snel dol op je zijn (mits je voorzichtig bent en ze dus ook niet per ungeluk doodt).

Het is dan ook een leuke gewaarwording wanneer de mensen in je omgeving zo op je reageren, iets wat ze ook al in de PS3 InFamous titels deden maar nu zijn het vooral meer mensen en krijg je ook echt het gevoel dat je acties iets uit maken. Er is overigens wel een groot verschil met de vorige titels. Toen je namelijk in in de voorgaande delen een stadsdeel bevrijdde van de tegenstand werd het stadsdeel hersteld in volle glorie alsof er niets was gebeurd. Bij InFamous: Second Son is dat niet het geval en blijft de puinhoop die je hebt aangericht ook liggen, iets wat in de vorige generatie niet mogelijk was geweest omdat dat gewoon teveel resources vrat, resources waar de PS4 op dit moment meer dan genoeg aan boord heeft.

inf6

Veel van hetzelfde

Hoewel er veel te zien en te doen is in de stad blijft het uiteindelijk een spel waar je vooral veel van hetzelfde uitvoert. De zij missies in elke stad zijn namelijk in elk district hetzelfde, zoek een audioblog, een geheim agent, vernietig de verborgen camera en speur de brokstukken op. Voor de afwisseling is er dan af en toe een drugsbende die je kan tegenhouden en je kan altijd de demonstranten tegen conduits pesten maar het is in elk district vooral hetzelfde. Kijk je verder naar het hoofdverhaal en je zal zien dat ook daar geen variatie is. Het is namelijk ook daar veel van hetzelfde. Zoek de conduit met nieuwe krachten, achtervolg diegene en je krijgt een soort van baasgevecht waarna je die kracht krijgt. Dit wordt uiteindelijk dan gevolgd door een missie waarbij je met die nieuwe krachten kan oefenen en de verschillende mogelijkheden die erbij horen vrij kan spelen. De kans bestaat dus ook dat je op een gegeven moment stopt met spelen uit verveling ook al heb je het hoofdverhaal nog niet uitgespeeld, je krijgt namelijk niet echt het gevoel dat je veel uithaalt, misschien wel omdat in tegenstelling tot de voorgaande delen de puinhoop niet wordt opgeruimd, je krijgt niet echt het gevoel dat je een verandering hebt gemaakt.

inf3

Ware next-gen titel?

InFamous: Second Son is de derde first party titel van Sony die een goed gevoel moet geven wat de PS4 allemaal kan doen en daar is men bij Sucker Punch absoluut in geslaagd, de graphics zijn uitstekend, de mogelijkheden van de Dual Shock 4 zijn prima gebruikt (al moet gezegd worden dat de momenten in de D.U.P. mobiele basissen de touchpad niet natuurlijk aan voelt, het voelt geforceerd aan en omslachtig) want ook de speaker heeft een functie, naast het beluisteren van de audioblogs hoor je ook bijvoorbeeld de tv uitzendingen daar op. Men doet dus echt moeite om er een nuttige functie voor te vinden en niet te gebruiken als de primaire speaker voor al het geluid van het spel, gewoon de kleine dingetjes wat prima werkt.

Wanneer je kijkt naar de graphics, de details en de mogelijkheden van de DualShock 4 die worden gebruikt dan lijkt het wel alsof deze titel eigenlijk was bedoeld om eerder uit te komen om gelijk met een knaller binnen te komen op het platform al was de vertraging tot maart een uitstekende keus om zo de droogte op te vullen en mensen af en toe te laten zien wat de next-gen daadwerkelijk kan doen.

De kleine haperingen doen geen afbreuk aan het feit dat je hier daadwerkelijk een grote levendige wereld hebt. De wereld voelt aan als een groot geheel waar je absoluut in op gaat als speler zijnde. Het spel is een heerlijke ervaring en zeker de beste titel in de InFamous serie maar daar ligt ook de zwakte van het spel. Het is namelijk grotendeels hetzelfde spel met dezelfde missie’s, doelen, wat men heeft gedaan is eigenlijk InFamous in een andere stad laten plaatsvinden, het hoofdpersoon veranderd en het doel misschien veranderd maar in essentie is er niets gedaan om het daadwerkelijk een ander soort InFamous titel te maken en als je van die spellen hebt gehouden dan zal je ook hier van houden. Verwacht echter niet een andere GTA titel of een andere Crackdown, het is en blijft InFamous met zijn eigen sfeer echter het is jammer dat in essentie men het spel weinig heeft veranderd en dat het zo herhalend is.
Er is overigens wel iets toegevoegd maar dat is absoluut niet ten goede, het bestuurt namelijk verschrikkelijk en dat is het Graffiti spuiten in het spel. Niet alleen lijkt het alsof men mee wilt gaan in de Banksy hype die artistiek graffiti spuit en waar Deslin absoluut in mee gaat want de overeenkomsten met de stijl zijn overduidelijk maar de besturing van de spuitbus is gewoon verschrikkelijk, het werkt voor geen meter en irriteert vooral. De bewegingssensoren van de DualShock 3 en 4 waren al niet zo geweldig maar de controller op zijn zijde houden en dan proberen graffiti te spuiten is gewoon een ramp, het past misschien bij het karakter maar voelt gewoon overbodig aan en irriteert gewoon omdat die besturing niet lekker werkt.

Qua graphics en qua mogelijkheden kan je het spel absoluut next-gen gaan noemen, jammer alleen dat het spel zo repitief aanvoelt.