‘May our Hearts be our guiding Key’

Zelf ben ik geen Kingdom Hearts speler en ik ben dan ook met een open mind in deze game gestapt.
Maar  Kingdom Hearts 2.8 HD Final Chapter Prologue is 3 tot 4 uur nieuwe content, een remake van een 3DS game en een filmje. Tenminste dat is wat ik gehoord heb, dat is wat je krijgt als je Kingdom Hearts 2.8 HD Final Chapter Prologue aanschaft. Nou ja laten we het maar eens proberen. Mijn broer was altijd lyrisch over de combinatie van Final Fantasy meets Disney. Nou ben ik wel een Final Fantasy Fan dus we zullen zien.

Als je de game opstart wordt je meegesleurd in een prachtig mooi geanimeerde introductie filmpje en uiteindelijk belandt je in een scherm waar je drie keuzes hebt. Nu ben ik zelf erg koppig en gaan we niet van links naar rechts maar ik ga ze lekker door elkaar gooien.

Kingdom Hearts X: Back Cover:

Back Cover heeft geen gameplay, maar is een film van een uur die bestaat uit cutscenes die bij samen vertellen over wat er vooraf ging aan de Keyblade War. Deze war is één van Kingdom Hearts’ meest belangrijke gebeurtenissen. De Keyblade War was een oorlog tussen Keyblade Masters, met als gevolg dat alle werelden werden opgeslokt door de duisternis.

Back Cover volgt het verhaal van de Master of Masters en zijn leerlingen. Hij beschrijft in zijn boeken de gebeurtenissen die uiteindelijk in de toekomst zullen plaats vinden, waaronder ook het einde van de wereld. Maar ik ga natuurlijk niet alles verklappen. Als de leerlingen erachter komen dat er een bladzijde ontbreekt in de exemplaren, ontstaat er nieuwsgierigheid naar wat er op die verloren pagina staat. Daardoor ontstaat onenigheid in de groep en bij de Key-Blade Wielders, die onder de leerlingen vielen. Met als gevolg dat de Key-Blade oorlog begint.

Een groot deel van deze informatie is aan een keer aanbod gekomen in het spel Kingdom Hearts Unchained χ. Dit was een spel was een spel wat alleen op je mobiel of via een browser gespeeld kon worden. De animatie van de film laat wel een mooi vooruitzicht zien van wat we kunnen verwachten van Kingdom Hearts 3. Prachtige details, mooie graphics en natuurlijk ook een prachtig en mooi verhaal, iets wat ikzelf heel belangrijk vind in een spel. Wie een beetje bekend is met meerdere voice acteurs zal de stemmen van Travis Willingham (bekend van zijn stem als Harvey Dent in de telltale series van Batman) en Ray Chase (bekend van zijn stem als Noctis in Final Fantasy XV) en nog meerdere grote namen herkennen.

De langzame opbouwing naar de climax, laat je proeven naar meer. Maar ik weet nog steeds niet of ik wel een grote fan ben van de overseksistische pakjes die de main characters aan hebben. Ik ben zelf niet zo’n hele grote fan van het anime principe en al helemaal niet van het beschrijven van een jeugdig personage, waarbij ze gigantische vrouwelijke vormen hebben. Nu denk ik zelf dat de mannen het niet erg zullen vinden, maar het trekt wel de basis gigantisch uit elkaar. Maar dat is mijn eigen mening hoor, jongens ;).

Al met al is het een prachtige teaser voor de game die eraan komt en stiekem ben ik toch wel benieuwd naar de game.

HD Kingdom Hearts: Dream drop distance HD:

Dit is een remake van de game die in 2012 werd uitgegeven. Het was de zevende game in de serie van Kingdom Hearts. Het spel focust zich op het Mark of Mastery examen die Sora en Riku moeten afleggen om Key-Blade Masters te worden en in voorbereiding tot het terugkomen van hun aartsvijand Xehanort. Sinds het herstel van de verschillende werelden, die door de heartless verslonden werden, zijn 7 werelden in een zogenaamde “Deep Sleep” terecht gekomen.

Als een deel van de opdracht moeten Sora en Riku de slapende werelden te wekken uit hun slaap. Dit doen ze met behulp met de Keyholes. De verschillende werelden worden nu geplaagd door Dreameaters. Riku en Sora moeten deze vechten in diverse Disney-werelden, waarbij je kunt en soms ook moet wisselen tussen beide om zo nog meer over het verhaal te ontdekken. Gedurende de hele game komen er flarden van dat verhaal voorbij, met diverse personages die niet altijd veel achtergrondverhaal hebben. De verhalen die aanbod komen zijn: De klokkenluider van de Notre Dame, Pinokkio, De drie musketiers, Fantasia, Tron (Legacy), Traverse Town en de The World That Never Was.

In deze game zijn er een aantal nieuwe dingen geïntroduceerd zoals ‘Drop’. Dit is een systeem waarin je tussen Sora en Riku word gestuurd via een meter die leegloopt. Als de meter leeg is wissel je abrupt van karakter. De manier om de meter vol te houden is door vijanden aan te vallen. Maar er kan ook manueel worden overgeschakeld tussen de verschillende personages via save points.

Daarnaast heb je Dive mode. Dit is een mini game die gebruikt wordt om te wisselen van werelden. Je moet soms monsters verslaan, maar ook veel trucjes doen of juist een flink aantal punten verzamelen. Tja, het heeft geen toegevoegde waarde aan het verhaal maar ziet er wel leuk uit.

Ook is er een erg leuke flowmotion combat systeem toegevoegd. Hierin gebruik je vrijwel elk oppervlak in de game, waaronder ook de lantaarnpalen en alle muren, om zo met extra speed en kracht aanvallen te doen.

Wat ook geïntroduceerd hierin is, is het opvoeden, verzorgen en bij houden van je spirits. In het spel worden deze gebruikt als een partymember waar je samen special attacks meer kan doen. Als een soort van Tamagotchi zal je deze spirits moeten knuffelen, voeden en met ze moeten spelen om ze tevreden te houden, maar ook om ze sterker te maken. Wel grappig dus, maar dit is in mijn optiek makkelijker te doen met een 3DS. Dit omdat het schermpje kleiner is en ook iets makkelijker te besturen.

Als je de 3DS versie hebt gespeeld, dan zal deze versie op een upgrade in schermresolutie na, niets bijzonders toevoegen. De 3DS versie was een erg leuke game maar de conversie naar HD is niet zo goed gelukt. Daarnaast is het ietwat gebrekkige verhaal niet verbeterd maar door de gameplay elementen die uniek zijn is het toch nog wel een leuke game. Helaas zijn de werelden nog steeds een beetje kaal en leeg. Dit doordat de game eigenlijk uitgerekt is. De ruimte tussen de Dreameaters zijn soms ook te lang en zo wordt de game soms wat saai.

Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep -Fragmentary passage-

Dit is waar alle Kingdom Hearts Fans naar hebben uitgekeken. Een voorproefje van Kingdom Hearts 3. Het is een kort deel van het gehele verhaal waarin we Aqua volgen in haar quest in de Realm of Darkness. Het verhaal speelt zich af na de oorspronkelijke Birth By Sleep, en Aqua moet zien te ontsnappen uit dit realm. Mijn broer vertelde me dat we nu eindelijk te weten krijgen wat er met Aqua is gebeurd na de laatste gebeurtenissen in de 2012 PSP spin-off.

Vechten met Aqua voelt krachtig. Het aanelkaar rijgen van magische en fysieke aanvallen tegen de vijanden klein en groot is ‘combat’ op zijn best. In elke nieuwe game van Kingdom Hearts worden de de real-time gevechten getweaked, maar tijdens de Fragmentary Passage wordt het naar een nieuw niveau gebracht. De combat werkt op een intuïtieve en boeiende manier die wordt weerspiegeld door vloeiende maar toch ballet-achtige bewegingen van Aqua. Al hoewel het soms moeilijk is om je vijanden te blijven volgen, waardoor je soms geraakt wordt omdat je geen kans hebt om deze te ontwijken. Mogelijk komt dit door de rare camera stand, maar misschien ook wel door het tracking systeem, wat helaas nog niet perfect is.

De game is gebouwd in de Unreal 4 Engine en laat ons dan ook super veel mooie details zien, zoals bijvoorbeeld ieder individuele struikje of zelfs de bladeren van de varens die gezien worden. We vinden Aqua in de diepte van een zeer donker woud.  Maar er lijkt Disney-magie te zijn neergedaald op de wereld, met twinkelingen in het gras en een fantastisch Assepoester-kasteel. Hetzelfde kasteel dat prachtige mooi is, bijna lichtgevend, met haar handjes naar je zwaait om Aqua zo naar haar toe te lokken.

Ik ga natuurlijk niet de gehele game verklappen maar met een 3 tot 4 uurtjes ben je er wel door heen. Je kan natuurlijk de game blijven spelen tot dat je ook alle side missions hebt gedaan. Maar hiermee breidt je eigenlijk alleen maar de garderobe uit. Ja, je ziet het goed, je kan de kleding van Aqua aanpassen en dingen toevoegen. Zoals bijvoorbeeld schattige kattenoortjes of dikke schouderplaten waardoor Aqua er bad-ass uit komt te zien. Je noemt het en ze hebben het verzonnen. Ja,  zelfs de kleuren of vormpjes die zichtbaar zijn op haar kleding kan je vrijspelen.

Is het de moeite waard?

Final Chapter Prologue is vooral het spelen waard als je de franchise kent en een goed voorproefje wilt van wat een moderne, gloednieuwe Kingdom Hearts-game op PlayStation 4 kan zijn. De film is vermakelijk, de remake komt niet helemaal tot zijn recht, maar is toch leuk om de game te kunnen spelen als je geen 3DS hebt, en de nieuwe content steelt de show. Birth by Sleep 0.2: A Fragmentary Passage smaakt namelijk zeker naar meer.

Review - Kingdom Hearts 2.8 HD Final Chapter Prologue
  • Unreal 4 engine voor mooi graphics in the Fragmentary Passage
  • Leuke port van 3DS naar PS4 waardoor meer het kunnen spelen