Al jaren hopen de fans van Need for Speed op een evenaring van het meesterwerk wat Underground 2 heet. Dit proberen ze bij EA ook al een aantal keer te bereiken, maar het is het elke keer helaas net niet. Is het ze dit jaar met Need for Speed Heat wel gelukt? Of is het ook deze keer weer net niet?

Need for speed introduceerde dit jaar een vernieuwde situatie voor alle NFS-fans. Dit jaar heb je namelijk twee verschillende werelden in één. Namelijk het Daytime racen en Nighttime racen wat voor beide werelden van invloed is. Overdag de real racers voor het grote geld en in de nacht wordt het heet onder je banden om je reputatie te vergroten. En dit alles gebeurd natuurlijk in een grote wereld die jij jezelf de baas moet maken.

Welkom in Palm Springs. Dé nieuwe open wereld van Need for Speed waarin jij je omhoog gaat werken met je crew. Het is een wereld vol activiteiten als races, challenges en collectibles. En zoals we eigenlijk wel mogen verwachten van deze huidige generatie game-platformen is de wereld weer een groot genot om te aanschouwen. Er is van alles te zien en de graphics zorgen voor een heerlijk realistische wereld waar jij in rond kan rijden met jouw eigen gedesignde auto.

Natuurlijk kan zo’n grote wereld dan niet zonder een story en het is ook voornamelijk hierdoor dat je switched tussen dag en nacht. Het verhaal zelf is een beetje een simpel scenario wat al eerder is gebruikt. Begin onderaan de ladder, maak naam voor je personage en werk jezelf omhoog in een gevaarlijke racewereld. Ondanks dat je het principe al kent, heeft het verhaal voor Heat toch compleet zijn eigen wending gekregen en staat er weer voor een flink aantal uur aan vetter gameplay voor je klaar.

Het verhaal wordt volledig beïnvloed door het dag en nacht racen. Overdag verdien je namelijk vooral flinke stapels met geld en snachts werk je aan je reputatie level om zodoende meer auto’s, races en onderdelen vrij te spelen. Daarnaast moet je ook eerst een bepaalde reputatie hebben om bepaalde races te kunnen doen, maar moet je auto ook snel genoeg zijn om races te winnen. Hierdoor zul je dus steeds moeten afwisselen tussen dag en nacht, waardoor er genoeg afwisseling plaats vind.

Bij het racen in de nacht komt er alleen wel iets meer bij kijken. Overdag kun je gewoon je de race winnen en rustig op je gemakje uitzoeken wat je volgende race wordt. Zo kun je ook gewoon met 200+ km/u langs een politieagent rijden en hij zal je niks doen. Maar in de nacht veranderd dit allemaal. Zo is er in de nacht een bepaald heat level. Sloop je dingen voor je collectibles, haal je flitspaalchallenges of ben je daadwerkelijk aan het racen? Het maakt niet uit. Alles zorgt ervoor dat jouw heat level langzaamaan omhoog gaat. Hoe hoger je heat level, hoe hoger je bonus aan het einde van je nachtsessie.

Deze bonus is er dus ook niet voor overdag en geeft alleen een bonus aan alles wat jij doet binnen één sessie in de nacht. Ben je heat level 4 en wil je je reputatie niet kwijtraken? Ga naar je garage en je krijgt een opsomming van wat je verdiend hebt. Eenmaal in je garage is je volledige heat level gereset en kun je weer een nieuwe nachtsessie doen of er juist voor kiezen om verder overdag te gaan racen.

Alleen beïnvloed je heat level niet alleen de bonus. Nee, het zorgt dus ook voor een hoger wanted level bij de politie en die kunnen in de nacht nog wel eens vaak het bloed onder je nagels uithalen. De politie in deze Need for Speed werkt basicly hetzelfde als in elke voorgaande games en zijn verder niets vernieuwends. Alleen dat ze nu toch een heel stuk moeilijker zijn geworden. Zo zijn ze een heel stuk sneller en ook een heel stuk moeilijker kapot te krijgen.

Om ze kapot te krijgen zul je ze moeten aanrijden met je eigen auto. In de voorgaande games hoefde je maar een paar keer te beuken en je was van ze af. Hier duurt het een stuk langer en soms ram je je eigen auto eerder kapot dan die van de politie. Je kunt je auto wel repareren bij tankstations op verschillende locaties, maar dit kan in de nacht helaas maar 3 keer per sessie. Hierdoor krijgen je achtervolgingen wel meer uitdaging en zult er alles aan moeten doen om niet gepakt te worden. Hierdoor zal namelijk je heat level gereset worden en zul je een groot deel van je reputatie en geld verliezen.

Je reputatie en je geld zijn namelijk belangrijk in de game (best logisch natuurlijk). Zo zul je elke upgrade of nieuwe auto moeten kopen met cash en zijn de prijzen soms niet om over naar huis te schrijven. En om deze upgrades en auto’s vrij te spelen heb je dus een bepaald reputatie level nodig. En er is veel om vrij te spelen. Zo zijn er 33 verschillende automerken met in totaal 127 verschillende types. Uitlopend van Nissan tot aan Ferrari (,maar helaas geen Toyota Celica of Supra). En nog honderden verschillende items variërend van bumpers en velgen tot aan turbochargers en volledige motorblokken.

Door al deze onderdelen en verschillende type auto’s, kun jij volledig jouw eigen garage creëren met de auto’s die jij wilt hebben. Een race-McLaren, een Off-road Range rover, een Drift Subaru BRZ of een road Nissan GTR. Het kan allemaal exact hoe jij het wilt hebben. Ook hoe de auto eruit moet zien is volledig aan jou. Zo zijn er honderden parts om de looks te customizen en dan bedoel ik niet alleen de bumpers of achterlichten. Nee ook neonlampen, de kleur van je bandenrook of zelfs het geluid van je uitlaat zijn aan te passen. Geef de auto een kleur, gooi er een wrap op (of download de wrap vanuit jouw Need for Speed Heat Studio app) en je bent klaar om Palm Springs te veroveren.

Nouja, bijna dan. Want je hebt ook een eigen personage in deze game die je steeds terugziet in de cutscenes. Deze personage is ook volledig van top tot teen aan te passen naar hoe jij wilt. (Voor de oplettende lezer; ja, ik hou van groen!) Je kiest in het begin van de game een starterspersonage, maar hier hoef je eigenlijk niet heel lang over na te denken. Je kunt in je garage op elk moment een ander persoon met postuur kiezen of ineens iemand van een ander geslacht en het verhaal gaat gewoon verder alsof er niks veranderd is. Vervolgens kun je die personage ook nog verder customizen qua kleding, haarstijl tot zelfs maskers of mondkapjes. Sommige van deze items zul je ook weer vrijspelen bij een bepaald reputatielevel of door challenges.

Buiten in de open wereld namelijk veel meer te doen dan alleen de races zelf. De races sluiten goed aan elkaar aan qua level moeilijkheid en upgrades. Je hebt niet het gevoel dat je races overnieuw grind om maar onderdelen te kunnen kopen. Mocht je dit willen doen, dan kan dat natuurlijk gewoon. Maar vergeleken met voorgaande delen is het nu geen plicht om de meest vette bak te hebben. Heb je even geen zin om te racen dan is daarnaast nog genoeg te doen.

Zo zijn er in de wereld verschillende collectibles en challenges te vinden voor nog meer reputatie en geld. Zo zul je flamingo’s kunnen zoeken en omver rijden (geen echte natuurlijk), muurschilderingen zoeken of billboards smashen als collectible om verschillende items en auto’s te unlocken als bonus. Én er zullen ook overal flitspaalchallenges, jumpchallenges of driftchallenges te vinden zijn die ook allemaal hun eigen bonus hebben voor het voltooien. Zo is er altijd dus wel iets te doen onderweg naar je volgende race bestemming.

De soundexperience van Need for Speed Heat sluit ook goed aan bij de hele vibe van de game. De soundtrack is erg uitgebreid qua verschillende stijlen en ook hier merk je weer het dag en nacht verschil. Zo zullen sommige nummers alleen in de nacht te horen zijn en andere nummers alleen overdag. De auto’s zelf hebben allemaal hun bekende sound en het aan kunnen passen van het uitlaatgeluid is een leuke bonus.

Dit klinkt allemaal erg positief, maar toch zijn er wat dingen die wat minder zijn. Soms blijft het geluid van het menu doorgaan terwijl je in de wereld zit. Zo heb je 2 nummers door elkaar en je kunt niets skippen. Dit gaat op den duur irriteren en stoort je tijdens het racen. Gelukkig is dit waarschijnlijk met een update te verhelpen en is te hopen dat dit snel genoeg verholpen zal worden. Vervolgens kun je een soundsystem kopen voor je auto, maar hier merk je volledig niks van behalve dat je banksaldo omlaag gaat. Ook hebben ze de kans gemist om andere simpele Underground game mechanics te implementeren zoals die DVD- of Magazine covers. Of überhaupt een gewone photomode, want met je snapshots kun je helaas weinig.

Maar mijn grootste tegenvallende moment was toch wel mijn eerste crash. Tenminste dat dacht ik toen ik recht op een boom af stevende. Maar niets bleek minder waar. De boom brak doormidden als een lucifer en ik kon mijn auto weer gewoon op de baan krijgen. En niet alleen bij een boom, ook sommige muren of afschermingen waren compleet geen match voor mijn carbonnen voorbumper. Je leert hier naarmate de game vordert wel aan te wennen en je maakt er soms misschien zelfs wel misbruik van, maar hierdoor voelt de game niet als een 100% Need for Speed-game aan. Het geeft je deels een Burnout Paradise gevoel. Het is jammer dat ze de meer realistische impact met de wereld van voorgaande games niet hebben doorgetrokken in Need for Speed Heat. Helemaal als de rest van de game wel realistisch oogt.

Om het een evenaring te noemen voor Underground 2 is moeilijk. De game doet veel goed, maar niet alles is perfect. Echt heel veel vernieuwends is er niet behalve een nieuwe wereld met een nieuw verhaal verdeeld onder dag en nacht. Verder ziet het er wel goed uit, speelt lekker weg, genoeg opties om alles te personaliseren en het geluid is top. Ondanks de minpunten heb ik mij zeker vermaakt met de game en zal dit ook nog wel even blijven doen. Het zal geen nieuwe Need for Speed icoon worden, maar het is wel één van de tofste NFS-games van de afgelopen jaren

Review - Need for Speed Heat
Zorg dat je klaar bent om Palm Springs over te nemen
  • Veel customization opties