Het is al weer een jaartje of twee geleden dat ik Pressure Overdrive op Steam tegen kwam. Chassing Carrots wist mij toen over te halen deze game aan te schaffen door de erg toffe steampunk setting. En nwatuurlijk werkte het ook mee dat het een spel met wielen en motors betrof, iets wat bij mij er voor zorgt dat ik al vrij snel over de streep ben om een game aan te schaffen. Ook voor de console spelers was deze game een pareltje tussen alle kleinere indie games die in overvloed te vinden zijn. En nu is het dan ook eindelijk tijd om op de Switch aan de slag te gaan.

En dat werd ook tijd. Vanaf het moment dat de we de Switch uit is heb ik een rijtje games in mijn hoofd waarvan ik denk dat deze het extreem goed zouden doen op deze semi-handheld. En heel eerlijk gezegd stond Pressure Overdrive daar niet tussen. Niet omdat ik niet vind dat deze daar niet bij hoort maar simpelweg omdat ik er niet aan had gedacht. Toen ik dan ook hoorde dat deze op de Switch zijn release zou vinden kon ik mij zelf wel voor mijn hoofd slaan. Hoe had ik dit nu over het hoofd kunnen zien. Deze game leent zich namelijk uitstekend voor deze console.

Pressure Overdrive is een echte klassieke action arcade racer met twin-stick shooting elementen. Dit alles in een lekkere Steampunk setting met de nodige komische noot. Al met al een recept voor gegarandeerd plezier. We starten met een simpele buggie waar we ons begeven aan de start van onze eerste race.

Van bovenaf gezien moeten wij onze bolide naar de finish lijn zien te sturen. Dit gebeurd in een min of meer rechte lijn. De variatie zit hem meer in de obstakels en de vernauwingen op de baan. Doel is om zo vlot mogelijk de finish lijn te bereiken en daarbij zoveel mogelijk vijanden tot as te verpulveren.

Deze vijanden behoren toe tot Count Soap. Samen hebben zij als doel al het water te stellen. Om die reden rekent ‘la Resistance’ op onze hulp om dit te stoppen. In diverse cut scenes word dit verhaal tot uiting gebracht. En het zijn onder andere deze filmpjes die de game echt een leuke en humoristische touch geven.

Deze vijanden zijn niet allemaal even eenvoudig te killen. Hiervoor zullen we levels steeds weer opnieuw moeten spelen, dit om munten te verdienen waar we nieuwe tools voor kunnen kopen, of bestaande kunnen upgraden. In de shop vinden we namelijk een flink aantal zaken waarmee we onze buggy beter kunnen uitrusten om een missie tot een goed eind te brengen. Denk hierbij aan enorme vlammenwerpers of flinke stormrammen op de voor- en achterzijde van onze buggy.

Waar we wel rekening mee moeten houden is dat geen enkele level hetzelfde is en dat je dus regelmatig moet kiezen voor andere onderdelen om een eindbaas te kunnen verslaan. Naast dit element is er ook nog de oplopende druk. Deze word namelijk opgebouwd wanneer je te veel aan het schieten bent en maakt je bij een te hoog niveau kwetsbaarder doordat je dan even je snelheid kwijt bent en ook het schieten even niet wilt.

Deze strategische kant maakt in mijn ogen dan ook dat dit niet zomaar een arcade/action game is, maar dat er echt veel meer diepgang en uitdaging inzit. In de basis is het wel een eenvoudige game om te spelen. Laten we zeggen dat het valt onder de categorie ‘easy to learn, hard to master’. Met ons linker stickje mogen we de bolide rond sturen, met het rechter stickje schieten en richten we onze wapens en met de trigger geven we gas. En we vinden daarnaast nog een knopje om te kunnen boosten.

Naast het single player gebeuren kunnen we dan ook nog eens lekker lokaal samen spelen. Iets wat ook altijd een leuke meerwaarde is in dit soort games. Grafisch gezien voldoet de game prima en ziet alles er tof en fijn uit. Wel mis ik toch enige vorm van variatie. Je krijgt toch al vrij vlot het gevoel continu hetzelfde te spelen. De levels verschillen in thema, maar er zijn te weinig verrassingen en ook zijn de vijanden eigenlijk veel al hetzelfde op de boss battles na. Wanneer je dan maar een beperkt aantal levels krijgt, ik dacht even uit mijn hoofd dat het er een stuk of 40 zijn, zal je al snel verveeld raken. Dit drukt toch zeker flink op de score.

Toch gaat deze heerlijk game zeker een mooie voldoende krijgen. En dit wel door de diepere strategische laag die er in te vinden is met betrekking tot het uitrusten van de juiste tools en die op de juiste momenten gebruiken.

Ook grafisch werkt het mee dat het er allemaal lekker en uitnodigend uitziet. Was er meer variatie geweest, en iets meer content dan had deze game zeker een hele mooie score mee gekregen. Maar ondanks dat kan ik het iedereen toch zeker aanraden om deze aardige titel te gaan checken!

Review – Pressure Overdrive
Verdict7.1
  • Uitdagend